Honning eller sukker: Vet du hva som er best?

I denne artikkelen diskuterer vi honning- eller sukkerdilemmaet: Hvilket er det beste alternativet? Og hvilke andre søtningsmidler er tilgjengelige?
Honning eller sukker: Vet du hva som er best?
Nelton Abdon Ramos Rojas

Vurdert og godkjent av legen Nelton Abdon Ramos Rojas.

Siste oppdatering: 21 januar, 2023

Det er mange alternativer for å søte en infusjon eller en dessert, og du lurer kanskje på hva som er sunnest (eller minst skadelig): honning eller sukker?

Kanskje du drikker naturlig urtete, du ønsker å gå ned i vekt, eller du er en av dem som unngår kjemikalier som hvitt sukker ofte inneholder. Derfor, i denne artikkelen, vil vi fortelle deg om konkurransen mellom honning og sukker: hvilket søtningsmiddel vil vinne?

Naturlig honning vs. menneskeskapt honning

Før vi snakker om forskjellene mellom honning og sukker, er det først viktig å klargjøre at det er to forskjellige typer honning: naturlig honning og produsert honning. Naturlig honning er et produkt som ikke har gjennomgått noen form for behandling, så det er i sin naturlige tilstand. Det er også kjent som rå honning.

Menneskeskapt honning, derimot, må gjennom ulike termiske prosesser for å øke holdbarheten. Tanken er å sikre at den kan stå på en hylle i en viss tid uten at det går ut over kvaliteten.

Generelt sett, og etter råd fra eksperter, har alle typer honning et høyt sukkerinnhold og et lavt vann- og surhetsinnhold. Hovedforskjellen mellom begge typer honning er at termiske prosesser kan endre sammensetningen og fjerne noen mineraler, enzymer og antioksidanter. I denne forstand er det alltid tilrådelig å velge det mest naturlige produktet.

Er honning sunnere enn sukker?

Selv om ernæringseksperter indikerer at det alltid er bedre å drikke te uten søtningsmiddel, er det mer enn vanlig å ønske å tilsette noe som gir en søt smak. Det er da vi ønsker å vite hvilket alternativ som er best egnet: honning eller sukker.

Hvis vi refererer til honning (så lenge den er økologisk) må vi si at den søter mer enn raffinert sukker. Den gir også antioksidanter, vitaminer og mineraler. Hele dette settet med næringsstoffer kan bidra til å forhindre forkjølelse, sår hals og influensa, ifølge en studie utført på rotter i 2016.

En liten mengde honning søter mye mer enn en skje sukker. Derfor vil vi trenge mindre for å få de samme (eller større) resultatene i desserter eller infusjoner.

Vi bør heller ikke la være at raffinert sukker gir tomme kalorier. Dette betyr at det ikke har noen næringsstoffer, ingen vitaminer eller mineraler.

Honning, som produseres av blomsternektar, gir oss en god mengde vann og noen ernæringsmessige egenskaper.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Fører blanding av alkohol og sukker til bakrus? Dette er hva vitenskapen sier

Honning eller sukker: Forskjellene og likhetene

honning eller sukker?
Mat med enkle sukkerarter gjør oss sultne og kan på mellomlang og lang sikt påvirke helsen negativt.

En stor forskjell mellom begge søtningsstoffene er typen sukker som hver av dem gir oss.

Til å begynne med inneholder raffinert eller hvitt sukker nesten ren sukrose. Honning, på den annen side, inneholder fruktose og glukose, selv om førstnevnte dominerer over sistnevnte. Til tross for dette bør du vite at fruktose har en lavere glykemisk indeks enn glukose og sukrose.

Når det gjelder smaken, vil de som har prøvd de to kunne bekrefte forskjellene deres. Sukker er søtere på grunn av sukrosen det inneholder, men honning lar oss nyte forskjellige smaker avhengig av blomstene den er produsert med.

Til fordel for sukker i gastronomi kan vi påpeke at det har evnen til å karamellisere og brukes som pynt i kaker. I tillegg gjør konsistensen den ideell for visse tilberedninger og retter. Vær imidlertid oppmerksom på at honning ikke er langt bak: den kan brukes til å komprimere fullkornsbarer og tilføre aromaer til oppskrifter.

For å lære mer om forskjellene og likhetene mellom honning og sukker, gir vi deg en kort sammenstilling av egenskapene ifølge eksperter per 100 gram:

  • Glykemisk indeks: honning (58), sukker (60)
  • Vann: honning (17 gram), sukker (0,01 gram)
  • Sukker: honning (80 gram), sukker (99,99 gram)
  • Kalorier: honning (300), sukker (387)
  • Kalsium: honning (6 milligram), sukker (1 milligram)
  • Magnesium: honning (2 milligram), sukker (0 milligram)
  • Fosfor: honning (4 milligram), sukker (0 milligram)
  • Kalium: honning (52 milligram), sukker (2 milligram)

Myter om honning

fordelene med honning
I likhet med havregryn støtter bevis de positive effektene av honning på huden. Det kan til og med fungere som en adjuvans mot noen dermatologiske problemer.

Så langt har vi sagt objektivt hva hvert søtningsmiddel tilbyr, slik at du kan trekke dine egne konklusjoner. Doktor Gabe Mirkin, en ekspert på ernæring, forklarer hvorfor det ikke er store forskjeller mellom bruk av honning og sukker.

Vel, når sukker når kroppen (enten fra et eple, en kake eller en te med honning) behandles det alltid på samme måte. Forskjellen ligger i hvilke “andre ting” maten gir oss når sødmen har blitt absorbert.

Mange tror at honning er mindre fetende enn sukker, og dette er en vanlig myte som dreier seg om honning. Samtidig sies det ofte at det er en raskere energikilde, og dette er også feil.

Hvis vi analyserer en skje sukker og en skje honning, vil den første ha 64 kalorier og den andre 46 (pluss vann). Denne forskjellen er imidlertid ikke så stor.

Hvorfor? Vel, fordi for å oppnå det samme “søte” resultatet, trenger du en skje sukker eller en og en halv skje med honning. Derfor vil du legge til samme andel kalorier til kroppen.

I mange år har honning blitt brukt i behandlingen av allergiske tilstander uten at noen studier har støttet dens effektivitet. Forskning publisert i 2021 viste imidlertid at dette produktet er i stand til å redusere rekrutteringen av inflammatoriske celler i denne typen tilstand.

På den annen side viste den nevnte studien at honning lindrer allergiske symptomer hos noen pasienter. Det er imidlertid fortsatt behov for mer forskning for å fastslå hvilke virkningsmekanismer som er involvert.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Tips for å redusere forbruket av raffinert sukker

Så, honning eller sukker?

honning eller sukker
Det er mange alternativer for å gi en søt smak til mat og drikke, og alle har sine fordeler og ulemper.

Egentlig avhenger alt av våre individuelle preferanser. Selv om vi kan velge honning for dens naturlighet, har vi også muligheten til å velge den andre, siden vi trenger mindre mengde for å søte en te, en kaffe eller et flan.

Det er mange alternativer for å gi en søt smak til mat og drikke. Det er ikke nødvendig å være så kategorisk og lene seg mot et enkelt alternativ.

Sannheten er at mange matvarer vi kjøper inneholder “tomt” sukker eller søtningsmidler. Derfor kan en god idé være å bruke honning i det vi velger å søte (for eksempel en infusjon eller en hjemmelaget kake). Den gode nyheten er at det er mange andre alternativer enn honning eller sukker for å søte oppskrifter:

  • Stevia
  • Dadler
  • Kokossukker
  • Agave sirup

På samme måte, la oss ikke glemme mascabo eller mascabadosukker (som inneholder honning) og melasse fra korn som ris, mais eller bygg.

Som du kan se, er fordelene med honning eller sukker for å søte måltider ikke så forskjellige som du kanskje tror. Begge produktene gir en svært lik mengde kalorier og har samme effekt på glykemisk kontroll. I denne forstand må du vurdere de spesielle fordelene med hver enkelt og velge det du mener er best for deg.



  • Al-Waili NS. Natural honey lowers plasma glucose, C-reactive protein, homocysteine, and blood lipids in healthy, diabetic, and hyperlipidemic subjects: comparison with dextrose and sucrose. J Med Food. 2004 Spring;7(1):100-7.
  • Bobiş O, Dezmirean DS, Moise AR. Honey and Diabetes: The Importance of Natural Simple Sugars in Diet for Preventing and Treating Different Type of Diabetes. Oxid Med Cell Longev. 2018 Feb 4;2018:4757893.
  • Busserolles J, Gueux E, Rock E, Mazur A, Rayssiguier Y. Substituting honey for refined carbohydrates protects rats from hypertriglyceridemic and prooxidative effects of fructose. J Nutr. 2002 Nov;132(11):3379-82.
  • Erejuwa OO, Sulaiman SA, Wahab MS, Sirajudeen KN, Salleh MS, Gurtu S. Glibenclamide or metformin combined with honey improves glycemic control in streptozotocin-induced diabetic rats. Int J Biol Sci. 2011 Mar 14;7(2):244-52.
  • Mohapatra DP, Thakur V, Brar SK. Antibacterial efficacy of raw and processed honey. Biotechnol Res Int. 2011;2011:917505.
  • Sadeghi F, Salehi S, Kohanmoo A, Akhlaghi M. Effect of Natural Honey on Glycemic Control and Anthropometric Measures of Patients with Type 2 Diabetes: A Randomized Controlled Crossover Trial. Int J Prev Med. 2019 Jan 15;10:3.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.