Søtningsmidler og hjertesykdom: er det en forbindelse?

Noen nyere studier forbinder inntak av søtningsmidler med økt risiko for hjertesykdom. Hvorfor skjer dette? Vi tar en titt på det i denne artikkelen.
Søtningsmidler og hjertesykdom: er det en forbindelse?
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 17 november, 2022

De siste årene har søtningsmidler vært i stormens øye for deres mulige sammenheng med økt risiko for hjertesykdom. Disse stoffene er de som gir en søt smak til mat og drikke. Og selv om den mest kjente er sukker eller sukrose, finnes det kunstige versjoner med samme formål.

Ulempen er at det har blitt fastslått at deres daglige inntak ikke er så trygt som tidligere antatt. Akkurat nå, når vi snakker om helse, er forslaget å begrense deres tilstedeværelse i kostholdet ditt så mye som mulig. La oss ta en titt på hva vitenskapen sier om deres forhold til hjertehelse og hvordan man kan redusere forbruket.

Hva er søtningsmidler, og hvordan klassifiseres de?

Søtningsmidler er stoffer som gir produktene en søt smak, og tar som referansestandard søtheten fra sukker. De kan være syntetiske eller naturlige; i tillegg er det næringsrike og ikke-næringsrike søtningsmidler. Sistnevnte gir få eller ingen kalorier, mens de næringsrike inneholder kalorier.

Naturlige søtningsmidler

  • Sukrose eller rørsukker
  • Honning
  • Kokossukker
  • Fruktose
  • Glukose
  • Invertert sukker
  • Sorbitol
  • Maltose
  • Stevia
  • Fiken
  • Luo Han Guo fruktekstrakter

Syntetiske eller kunstige søtningsmidler

  • Aspartam
  • Sukralose
  • Sakkarin
  • Neotame
  • Acesulfam
  • Advantame

Selv om denne klassifiseringen eksisterer, refererer begrepet “søtningsmidler” vanligvis til kunstige produkter. Og selv om formålet deres er å redusere risikoen for helseproblemer forbundet med overdrevent inntak av sukker eller sukrose – som fedme eller forekomst av tannråte – har deres vanlige tilstedeværelse i kostholdet vært en kilde til kontrovers.

kunstig søtningsmiddel
Kunstige søtningsmidler brukes til å erstatte sukker; nye studier kobler imidlertid deres forbruk med hjertesykdom.

Vi tror du kan være interessert i å lese dette også: Er brunt sukker bedre enn hvitt sukker?

Søtningsmidler og hjertesykdommer: Har de noen effekt på helsen vår?

I årevis har det blitt utført studier på forskjellige søtningsmidler for å lære om deres effekter på helsen vår. Food and Drug Administration (FDA) erklærte at de fleste stoffer av denne typen er trygge.

Faktisk, etter flere undersøkelser, ble det fastslått at deres toksisitet og forekomsten av forskjellige sykdommer hos de som liker å bruke dem er relativt lav. Derfor er de godkjent for markedsføring.

Nye rapporter snakker imidlertid om en mulig sammenheng mellom bruk av søtningsmidler og økt risiko for hjertesykdom. I en studie publisert i 2022 i tidsskriftet BMJ fant forskere ut at regelmessig inntak av disse stoffene faktisk øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Studien, utført i Frankrike med 103 388 frivillige, hvorav 79,8% var kvinner, vurderte kostinntaket og forbruket av kunstige søtningsmidler. De analyserte resultatene med kostholdsjournaler, så vel som industriproduktene som ble inntatt av hver enkelt.

Gjennomsnittlig inntak av kunstige søtningsmidler i en gruppe var rundt 78 milligram per dag. Det var andre med et lavt inntak på rundt 8 milligram per dag. Det var også en gruppe mennesker som ikke inntok disse stoffene.

Det viste seg at det totale inntaket av kunstige søtningsmidler var assosiert med økt risiko for hjerte- og karsykdommer, da det var 1502 hendelser. Faktisk var de mer assosiert med risikoen for cerebrovaskulær sykdom, med 777 hendelser.

Aspartaminntak var assosiert med økt risiko for cerebrovaskulære hendelser. I tillegg tilsvarte acesulfamkalium og sukralose en økt risiko for koronar hjertesykdom.

Studien var observasjonsbasert, så det var ikke mulig å fastslå årsakssammenheng. Forskerne tok imidlertid hensyn til faktorer som andre livsstilsfaktorer som kan forårsake en økning i dødelighet av hjertesykdom.

Fra dette synspunktet argumenterer de for at det – selv med disse justeringene – fortsatt var et signal om økt bruk av søtningsmidler. Andre forskere som har analysert det samme fenomenet har sine hypoteser i tråd med denne forbindelse.

Mulige årsaker

En annen studie som analyserte risikoen ved inntak av søtningsmidler, sier at den mulige sammenhengen med hjerte- og karsykdommer er fordi mat som inneholder søtstoffer fører til vektøkning. Dermed blir overvekt og fedme utløserne.

Denne studien ble imidlertid kun gjort på drikkevarer med tilsatt søtningsmidler.

Analysen konkluderte også med at overdrevent inntak av søtningsmidler har en sammenheng med høyere forekomst av hjerneslag, men bare blant overvektige. Likevel ble dødeligheten av alle årsaker også funnet å øke blant hyppige forbrukere med normal vekt.

I tillegg til det ovennevnte, fortsetter hypotesen om at forbruk av kunstig søtningsmiddel forårsaker sug og sukkeravhengighet. I sin tur har det en innvirkning på appetittstimulering og vektøkning, som har en nær sammenheng med hjertesykdom.

Hvordan begrense inntaket av kunstige søtningsmidler

Kunstige søtningsmidler er mye brukt i næringsmiddelindustrien. De brukes ikke bare til å erstatte sukker, men også fordi noen er søtere enn sukrose. Bearbeidet mat som inneholder det er som følger:

  • Brus
  • Drikkeblandinger i pulverform
  • Søtsaker generelt
  • Hermetikk
  • Syltetøy og gelé
  • Meieriprodukter
  • Desserter, bakevarer og konfekt

For å begrense forbruket av kunstige søtningsmidler, bør etikettene på de navngitte matvarene leses nøye. Forbruket av de tre søtningsstoffene som skaper spesiell bekymring: acesulfamkalium, sukralose og aspartam bør reguleres. Siden 2018 har imidlertid FDA angitt deres anbefalte inntak for disse tre søtningsstoffene.

  • Acesulfam: Begrenset til 15 milligram
  • Sukralose: 5 milligram
  • Aspartam: 50 milligram

Med tanke på ny forskning bør forbruket deres overvåkes.

Søtningsmidler og hjertesykdom
På grunn av sammenhengen mellom søtningsforbruk og hjertesykdom, er det best å redusere tilstedeværelsen av kunstige søtningsmidler i kostholdet ditt så mye som mulig.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Hvor mye sukker anbefales for barn per dag?

Bruk andre typer søtningsmidler

Det finnes andre typer naturlige søtningsmidler som er trygge for helsen – for eksempel Luo Han Guo fruktekstrakter, honning, stevia og kokosnøttsukker. FDA har ennå ikke en grense for inntak av Luo Han Guo fruktekstrakter. For stevia er det sikre inntaket 4 milligram.

Avhengig av type tilberedning kan den naturlige sødmen til mange matvarer også brukes for å unngå bruk av søtningsmidler og sukker. Selv om studier fortsatt pågår, er disse funnene grunn nok til å forsøke å begrense inntaket.

Det kan interessere deg ...
Hvordan lage sitrussyltetøy med lite sukker
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvordan lage sitrussyltetøy med lite sukker

Hjemmelaget sitrussyltetøy er en god måte å nyte fordelene med sitrusfrukter. på Vi bestemte oss for å dele sunne syltetøyoppskrifter som inneholde...



  • Sharma A, Amarnath S, Thulasimani M, Ramaswamy S. Artificial sweeteners as a sugar substitute: Are they really safe? Indian J Pharmacol. 2016 May-Jun;48(3):237-40. doi: 10.4103/0253-7613.182888. PMID: 27298490; PMCID: PMC4899993.
  • Saraiva A, Carrascosa C, Raheem D, Ramos F, Raposo A. Natural Sweeteners: The Relevance of Food Naturalness for Consumers, Food Security Aspects, Sustainability and Health Impacts. Int J Environ Res Public Health. 2020 Aug 28;17(17):6285. doi: 10.3390/ijerph17176285. PMID: 32872325; PMCID: PMC7504156.
  • Charlotte Debras y col. Artificial sweeteners and risk of cardiovascular diseases: results from the prospective NutriNet-Santé cohort. BMJ 2022378 doi: https://doi.org/10.1136/bmj-2022-071204 (Published 07 September 2022)
  • Hannah E. Gardener y col. Artificial sweeteners, real risks. Stroke. Author manuscript; available in PMC 2020 Mar 1. doi: 10.1161/STROKEAHA.119.024456
  • Mark A. Pereira.  Sugar-Sweetened and Artificially-Sweetened Beverages in Relation to Obesity Risk. Adv Nutr. 2014 Nov; 5(6): 797–808. Published online 2014 Nov 3. doi: 10.3945/an.114.007062
  • FDA. Additional Information about High-Intensity Sweeteners Permitted for Use in Food in the United States. https://www.fda.gov/food/food-additives-petitions/additional-information-about-high-intensity-sweeteners-permitted-use-food-united-states