Hva er Rodrygo Goes' treningsrutine?

Etter å ha vært en stjerne i Champions League avslører Rodrygo Goes og treneren hans rutinene som gjør ham til en så eksplosiv spiller på banen. Lær alt om dem her.
Hva er Rodrygo Goes' treningsrutine?

Siste oppdatering: 29 august, 2022

Rodrygo Goes er en ny helt i Real Madrid. I den siste kampen mot Manchester City snudde den unge brasilianeren utviklingen og satte den mer erfarne Benzema til å ta seieren i Champions League-semifinalen.

Hva er denne 21-åringen laget av, som eksploderer med presisjon på banen? Vel, han har vært sammen med den samme personlige treneren som har vært med ham siden han var 13 år gammel og har innrømmet at han ikke forsøker å få merkbare muskler, men hastighet og reaksjon.

I denne artikkelen vil vi fortelle deg noen av Rodrygo Goes’ personlige historie og treningshemmeligheter som gjør ham til en ubestridt spiss for Real Madrid og det brasilianske landslaget.

Rodrygo Goes’ livshistorie

Det unge Real Madrid-løftet ble født i Osasco, en del av Sao Paulo (Brasil), i 2001. Faren hans har alltid vært en fotballfan og ga denne lidenskapen videre til sønnen.

Faktisk gjorde han dette så mye at drømmen hans ble å spille for Real Madrid. Faren til Goes var fan av Real Madrid hele veien fra Sør-Amerika og hadde kjent Robinho, den som Pelé selv valgte som sin forgjenger.

I en alder av 9 signerte Santos Rodrygo Goes. Det er den samme klubben som brakte opp Pelé. I 2017 gikk han fra ungdomsrekkene til førstedivisjon, da alle la merke til at han hadde et spesielt preg.

Sesongen 2018 med Santos endte opp med å etablere ham. Goes spilte 58 kamper det året og scoret 12 mål. Imidlertid avsluttet han også med 12 assists, så han fanget oppmerksomheten til europeisk fotball.

I 2019 kjøpte Real Madrid kontrakten hans. Lignende kjøp har skjedd før, men han var ikke gammel nok til å overholde internasjonale rekrutteringsbestemmelser.

Hans to mål mot Manchester City i en like viktig kamp som denne ukens kamp forklarer det faktum at han er en naturlig målscorer. Også det faktum at han har vært hos den samme personlige treneren i nesten 10 år gir oss en indikasjon på brasilianerens dedikasjon.

Real Madrid har spilt Rodrygo Goes.

Hastighet fremfor styrke

Rodrygo Goes’ personlige trener er Marcel Duarte. Han ble ansatt av ungguttens far for å gi ham kontinuerlig langtidsoppfølging. Så mye at de har vært sammen i snart 10 år nå.

Vårt fokus er helt på kvaliteten på bevegelsene hans og hans ferdigheter og egenskaper. -Marcel Duarte

Selv om han er motvillig til å innrømme at de gjør betydelig styrkearbeid, gir bildene ingen rom for tvil. Faktisk publiserte spissen nylig forskjellige bilder som beviser veksten av muskelmassen hans på sosiale nettverk.

Tross alt inkluderer ikke dagens fotball svake kropper eller de som forblir stillestående. Flere elitespillere er bevis på at treningssenteret spiller en viktig rolle for høy ytelse. Slik er tilfellet med Goretzka, Cristiano Ronaldo eller Lewandowski.

Muskelmassen kan imidlertid ikke utelates fra eksplosiviteten, spesielt for spisser. Derfor er Goes smidig på banen og beveger seg med letthet.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Hvordan brukes kunstig intelligens i profesjonell fotball?

Balansering av aerobic med anaerobe øvelser

Etter det vi vet kombinerer Rodrygo Goes’ trening styrkerutiner med løping. Spilleren har blitt sett jogge rundt hjemmet sitt når han kom seg etter skader, for eksempel.

Idrettsmedisinsk forskning fremhever viktigheten av balanse. Derfor er det viktig at en økning i total muskelmasse ikke resulterer i at det blir tyngre å løpe 90 minutter, for eksempel, eller når en spiller trenger å sprinte når han strekker seg etter en ball.

Balanse oppnås når muskelen som er forstørret faktisk er i stand til å jobbe med lite oksygen. Denne målingen vil indikere at idrettsutøveren ikke bare løfter vekter med letthet, men kan bevege seg med letthet.

Styrke er veldig viktig, men balanse er nødvendig. -Rodrygo Goes

En av nøklene for å oppnå dette er å redusere kroppsfettet til nesten minimale nivåer. Fra filmskuespillere som Henry Cavill til en av verdens beste fotballspillere, Cristiano Ronaldo, ser det ut til at prosentandelen av lipider knyttet til muskler har blitt en besettelse!

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Den rettidige reaksjonen til James Rodriguez redder en fotballspillers liv

Mindre kroppsfett med trening og kosthold

Trening alene er ikke nok til å redusere kroppsfettet til minimale nivåer. Rodrygo Goes har en streng spiseplan, som mange andre fotballstjerner. Disse retningslinjene baserer kalorier på protein og sunt fett, og etterlater mindre plass til enkle kalorier.

Samtidig, som studier av unge elitefotballspillere indikerer, fremmer visse rutiner eksplosive reaksjoner. Blant disse er de viktigste følgende:

Gjentakelsen av disse øvelsene fører til at musklene rekrutterer ulike fibre. Når delene av muskelvevet beregnet for raske bevegelser kommer i aksjon nesten daglig, utløser de sitt fulle potensial i kampen.

Å redusere kroppsfett i elitefotball forsøker å fjerne lipider som finnes mellom muskelfibre, spesielt blant de raskere. Dette akselererer reaktiviteten, og spilleren kan da utnytte oksygen bedre for å holde seg rask.

Velocidad de Rodrygo Goes en el fútbol.

Rodrygo Goes, en spiller med en fremtid

Rodrygo Goes’ trening og disiplin sikrer oss en eksepsjonell fotballspiller i mange år fremover. Lagkameratene hans i Real Madrid sier også at han aldri kommer i konflikt, at han alltid lytter til instruksjoner, og at han bruker de eldre spillerne i troppen for å lære, som Modric.

Gitt de åpenbare resultatene, kan vi stort sett anta at hans personlige trener også vil forbli den samme. Han har hjulpet den unge spilleren til å nå de viktigste kampene i verden, og de er begge sultne på å fortsette.

Det kan interessere deg ...
Hvordan forbedre seg på fotball utenfor banen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvordan forbedre seg på fotball utenfor banen

Idrettsprestasjoner er ikke bare avhengig av hvor mye du trener på banen, så du må gjøre noen endringer for å bli bedre i fotball.



  • Chamorro, R. G., & Lorenzo, M. G. (2006). Volumen de oxígeno por kilogramo de masa muscular en futbolistas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport6(21), 44-61.
  • Di Giminiani, R., & Visca, C. (2018). Adaptaciones de la Fuerza Explosiva y de la Resistencia en Jugadores de Fútbol de Élite Jóvenes Durante dos Temporadas de Fútbol-Ciencias del Ejercicio. Revista de Entrenamiento Deportivo32(3).
  • Acero, R. M. (2000). Velocidad en el fútbol: aproximación conceptual. Revista Digital, Buenos Aires, ano5.
  • Obando, D. A. A., Martinez, A. I. C., Moreno, E. R. A., Patarón, C. P. E., & Caguana, J. G. C. (2021). Los ejercicios isométricos como preparación física en el rendimiento deportivo de jóvenes futbolistas. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional6(6), 1279-1294.