Hva skjer med kroppen din når du drikker grønn te hver dag?

mars 12, 2017
Grønn te er svært gunstig for kroppen vår så lenge vi ikke drikker det i overdrevne mengder. Den maksimale anbefalte mengden for å få alle dens fordeler er to kopper om dagen.

Grønn te er en naturlig drikke som har vært en del av tradisjonell kinesisk medisin i hundrevis av år.

Forbruket har gradvis spredt seg over hele Asia gjennom århundrene. Nå har den spredt seg til mange andre steder i verden.

Ulikt andre typer te, går ikke denne teen gjennom gjæringsprosesser og den beholder alle sine antioksidanter og polyfenoler.

Disse stoffene er de som har de gode egenskapene som hjelper din helse. De hjelper til med vektkontroll og til og med forebygging av kreft.

Det er mange andre grunner til å drikke grønn te i moderate mengder hver dag. I denne artikkelen vil vi dele de mest utrolige fordelene grønn te gir oss, samt når den ikke bør drikkes.

Hjelper til med vekttap

Den høye konsentrasjonen av polyfenoler i grønn te er relatert til dens evne til å forbedre forbrenningen og redusere vekt.

Disse antioksidantene øker mengden energi brukt, og hjelper kroppen til å unngå lagring av kalorier som fett.

Forhindrer diabetes

Antioksidantene i denne naturlige drikken tar del i å kontrollere blodsukkernivået og bidrar til å forebygge type 1 og type 2 diabetes.

Det å drikke den hver dag etter å ha spist, hindrer en økning i blodsukkeret og lagringen av sukker som fett.

Beskytter vår kardiovaskulære helse

Et lite glass grønn te hver dag kan forebygge ulike typer hjerte- og karsykdommer, som kolesteroloppsamling og sirkulasjonsforstyrrelser.

Dens antioksidanter stopper dannelsen av blodpropper, renser arteriene og kontrollerer overskudd av lipider i blodet.

Mange eksperter hevder at dens aktive stoffer reduserer risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag og blodpropp.

Forebygger synsproblemer

Foruten dens polyfenoler, inneholder grønn te stoffer som vitamin C og E, lutein og zeaxanthin som blir absorbert av ulikt vev i øyet. Disse vevene inkluderer netthinnen, som påvirkes på en måte som bidrar til å forhindre utvikling av grønn stær og andre synssykdommer.

Disse stoffene, sammen med kraften av antioksidanter, bidrar til å redusere stress fra cellulær oksidering, som er den viktigste årsaken til synsdegenerasjon.

Bekjemper vorter

Det å drikke grønn te daglig er fordelaktig mot spredning av humant papilloma virus (HPV), som er ansvarlig for vorter. Epigallocatechin gallete, en av grønn tes hovedkomponenter, hemmer cellesyklusen som gjør det slik at HPV kan spre seg.

Forebygger Alzheimers og Parkinsons-sykdom

Takket være dens evne til å redusere skader av frie radikaler, har denne naturlige drikken gitt positive resultater i forebygging av cerebral skade og utvikling av sykdommer slik som Alzheimers og Parkinsons-sykdom.

Dens antioksidanter skaper en beskyttende barriere mot de negative effektene av cellulær degenerasjon og stimulerer nevral aktivitet.

Forhindrer nyrestein

Litt grønn te hver dag er flott for å sørge for at man unngår nyreforkalkning, eller nyrestein.

Dens ekstrakter minsker produksjonen og størrelsen av kalsiumoksalat-sedimenter. Dette er sedimentene som sitter i nyrene og som fører til steiner.

Unngå hull i tennene

Katekiner, en type kjemisk antioksidant som finnes i grønn te, ødelegger virus og bakterier som forårsaker halsinfeksjoner, hull i tennene og andre plager i munnen.

Når du ikke bør drikke grønn te

Det er viktig å nevne visse spesielle tilfeller der du ikke bør drikke grønn te.

Ditt forbruk bør ikke overstige to kopper per dag, fordi et overskudd kan føre til negative effekter som:

  • Hodepine
  • Nervøsitet
  • Diaré
  • Søvnproblemer
  • Irritabilitet
  • En økt hjertefrekvens
  • Svimmelhet

I tillegg bør du ikke drikke grønn te når du tar medisiner eller sammen med alkoholholdige drikkevarer. Dette er på grunn av dens koffein-innhold som, kombinert med andre stoffer, kan føre til uønskede reaksjoner.

Grønn te er ikke anbefalt for gravide kvinner eller kvinner som ammer, fordi det kan føre til negative effekter for barnet.

Pasienter med høyt blodtrykk, anemi og fordøyelsesproblemer bør også unngå å drikke grønn te eller drikke små mengder under medisinsk tilsyn.

Ansvarlig inntak av grønn te er det som avgjør om det er gunstig for helsen din eller ikke. Mange gjør den feilen å drikke for mye i sin iver etter å gå ned i vekt uten å vite at de gjør skade på kroppen sin.

Pass på at du ikke overskrider to kopper grønn te per dag. Oppdag hva grønn te kan gjøre for ditt velvære.

FRA NETTET