Hvilke fordeler har korn for kroppen din?

09 januar, 2020
Å spise korn kan hjelpe både barn og voksne med å ha en sunn livsstil. I dag skal vi fortelle deg hvilke fordeler korn har for kroppen din.

Du har sikkert alltid blitt fortalt at korn er veldig viktig for kroppen din, men hva er fordelene, og hvorfor er det så viktige for helsen din? I denne artikkelen skal vi se på akkurat dette.

Hvorfor er korn så viktig for kroppen din?

Frøbasert korn er rikt på mange næringsstoffer som kroppene våre trenger for å utføre sine daglige funksjoner. Imidlertid er det mange forskjellige typer korn, så du bør lære å gjenkjenne hvilke som er bedre under visse omstendigheter.

For barn er det for eksempel veldig viktig å spise korn som er laget spesielt for dem. Imidlertid må du også sørge for å unngå kommersialisert korn som inneholder mye ekstra fett og sukker.

Oppdag: Å bytte ut kommersielle frokostblandinger med fullkornsfrokostblandinger

Hva inneholder korn?

Boller med korn.

Korn er rikt på karbohydrater, mineraler og vitaminer. Karbohydrater er viktig i kostholdet vårt, siden de gir oss den energien som er nødvendig for å få oss gjennom dagen.

Mineraler som blant annet jern, sink og selen hjelper til med kognitive funksjoner. Derfor hjelper de oss med å prestere bedre på skole og jobb.

Vitaminer bidrar til å forhindre at vi blir syke, gir oss energi og hjelper til med utviklingen.

Karbohydratene i korn kalles “komplekse karbohydrater” og de bidrar til med å langsomt frigjøre glukose i kroppen. Dette betyr at de hjelper til med å opprettholde energien hele dagen og får oss til å føle oss mette.

I tillegg er de bra for diabetespasienter, siden de hjelper til med å forbedre insulintoleransen. De hjelper også med tarmfloraen vår, forbedrer fordøyelsen og hjelper til med å regulere tarmoverføring.

Les denne artikkelen: Lider du av forstoppelse? Her er tre matvarer som kan hjelpe

Negative effekter av korn

Korn kan ha negative effekter for kroppen din.

Korn har ingen negative effekter på kroppene våre, selv om du daglig tar det med i kostholdet ditt.

Du må imidlertid huske på at kommersialiserte produkter vanligvis inneholder mye sukker og fett. Derfor bør du sørge for å bare velge naturlig korn.

I tillegg er det noen mennesker som er allergiske mot korn eller som har en intoleranse mot det. Dette er tilfelle med de som har cøliaki. Personer med denne tilstanden bør unngå korn og erstatte det med glutenfrie alternativer som de vil være i stand til å fordøye.

Du kan legge korn til i de fleste retter, fra salater til gryteretter, og fra frokost til middag. Det vil gi deg mer energi for å holde deg i gang hele dagen.

Å inkludere korn i det daglige kostholdet ditt vil hjelpe deg med å skape bedre spisevaner, samt gi deg et variert og balansert kosthold. Bare sørg for å kombinere det med kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og meieriprodukter.

  • Mora, R. J. F. (2002). Evaluación nutricional. In Soporte nutricional especial.

  • Vera. (2008). Cereales, Legumbres, Leguminosas y Productos Proteínicos Vegetales. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentaciòn y la Agricultura.