Hvilke vannløselige vitaminer finnes det?

april 6, 2020
Vannløselige vitaminer løses opp i vann og lagres ikke i kroppen. Derfor er det viktig at du får dem i deg gjennom mat. Lær mer i denne artikkelen!

Vitaminer er næringsstoffer som er nødvendige for at kroppen skal fungere ordentlig. Totalt sett finnes det både fettløselige og vannløselige vitaminer, avhengig av hva de løses opp i, som navnene antyder. I motsetning til noen mineraler, så virker de i veldig små mengder. I tillegg klarer ikke kroppen å produsere dem. Dette er grunnen til at du må inkludere dem i kostholdet ditt.

Totalt sett er hovedfunksjonene til vitaminer aktiveringen av oksidasjon av mat, metabolske reaksjoner og bruk og frigjøring av energien som man får av mat. Dermed er viktigheten av disse organiske næringsstoffene for cellevitalitet lett å se. Derfor bør du definitivt inkludere dem i kostholdet ditt gjennom matvarene du spiser.

Vitaminer

Matvarer som er gode kilder til vitaminer

Hver celle har funksjonen til å transformere aminosyrer; mineraler og andre forbindelser til proteiner, hormoner og enzymer. Noen vitaminer er en del av disse resulterende forbindelsene, som er uunnværlige for god kroppsfunksjon. Totalt sett kan vi dele de 13 forskjellige vitaminene som vi kjenner til for øyeblikket inn i to grupper:

  • Vannløselige vitaminer. Disse løses opp i vann. Dermed kan ikke kroppen lagre dem. Av denne grunn er det nødvendig å ta dem hver dag siden overskuddet blir utskilt gjennom svette og urin.
  • Fettløselige vitaminer løses opp i fett. Derfor blir de lagret i kroppens fettvev og leveren. Å ta for mye av disse vitaminene kan imidlertid være skadelig for helsen din. Dette er grunnen til at du bør være forsiktig med vitamintilskudd og alltid konsultere legen din eller farmasøyten.

La oss nå ta en nærmere titt på vitaminene i den første gruppen.

Vannløselige vitaminer

Vitamin B1, eller tiamin

Du kan finne disse vitaminene i nøtter, fullkorn, belgfrukter, ølgjær og hvetekim. Totalt sett er hovedfunksjonen til dette vitaminet å frigjøre energien som karbohydrater inneholder.

Derfor kan mangel på vitamin B1 forårsake:

  • En betydelig reduksjon i blodsukkernivået eller hypoglykemi.
  • Utmattelse og irritabilitet.
  • Muskelsvakhet.
  • Mangel på konsentrasjon.

Du bør også lese denne artikkelen: Slik bruker du vitamin B1 som myggmiddel

Vitamin B2, eller riboflavin

Dette vitaminet katalyserer oksidasjonen av fett, proteiner og karbohydrater. Totalt sett er noen gode kilder til dette vitaminet melk, lever, bønner, linser, ost og nøtter.

Å ikke få i seg nok av dette vannløselige vitaminet kan føre til synsforstyrrelser og munnslimhinnebetennelse.

Vitamin B3, niacin eller nikotinsyre

Du finner det mest i belgfrukter, nøtter, korn og ølgjær. Når det gjelder funksjonen, så bidrar det til å konvertere mat til energi.

Sykdommen forårsaket av mangel på vitamin B3, pellagra, er verdt å nevne. Dette er en tilstand som er preget av at det dukker opp og man får hudflekker og fordøyelses- og nervesykdommer.

Vitamin B5, eller pantotensyre

Dette er en del av immunforsvaret siden det hjelper til med å forsvare kroppen mot infeksjoner. I tillegg spiller det også en rolle i metabolisme av fett, proteiner og karbohydrater. Du kan finne alt det i dyre- og grønnsaksvev, så vel som ølgjær.

Mangel på dette vannløselige vitaminet kan føre til svekkede forsvar, noe som er gunstig for utviklingen av infeksjoner.

Kanskje dette interesserer deg: 6 vitaminer som bidrar til å redusere betennelse

Vannløselige vitaminer: Vitamin B6, eller pyridoksin

Vitamin B6 er viktige vannløselige vitaminer

Dette vitaminet spiller en rolle i aminosyremetabolismen og hemoglobinsyntesen. Mangel på vitamin B6 manifesterer seg med kostholdsproblemer.

Bananer, avokado, fullkorn og grønnsaker er de rikeste kildene til vitamin B6.

Vitamin B8, eller biotin

Det finnes i mye plante- og dyremat, som er grunnen til at folk ikke pleier å ha mangel på vitamin B8. Det binder seg til visse enzymer som spiller en rolle i dannelsen eller bruken av karbondioksid, og det er derfor det utøver koenzymets funksjon.

Vitamin B9, eller folsyre

Det er viktig for DNA-syntese i celler i nye vev, for eksempel fostre. Dessuten spiller det en rolle i syntesen av røde blodlegemer. Mangel på vitamin B9 framkaller anemi.

Linser, bønner, grønnsaker og lever er de rikeste kildene til vitamin B9.

Vannløselige vitaminer: Vitamin B12, eller cyanocobalamin

Hovedkilden til vitamin B12 er lever. Dette vitaminet er essensielt for syntese av røde blodlegemer. Det er det eneste vitaminet som inneholder et mineral, kobolt, derav navnet.

Dessuten er det ingen planter eller dyr som produserer det, bare noen mikroorganismer. Mangel på dette vitaminet forårsaker også anemi.

Vitamin C, eller askorbinsyre

Forskjellige kilder til vitamin C

Til slutt spiller C-vitamin en rolle i dannelsen av proteiner i bindevevet og regenerering av brusk. Dermed kan en mangel på dette vitaminet forårsake åpninger i bindevevet, subkutan blødning og problemer med å helbrede, blant andre strukturelle problemer.

Heldigvis er C-vitaminer veldig enkelt å få tak i: de finnes i utallige frukter og grønnsaker, spesielt sitrusfrukter og bladgrønnsaker.

Konklusjon om vannløselige vitaminer

Som du har sett, er vitaminer viktige stoffer for å ha god helse. Siden vi bare nevnte egenskapene til vannløselige vitaminer, er det viktig å huske på at fettløselige vitaminer også er viktige, men dette er et tema for en annen artikkel!

Ikke glem å ha sunne spisevaner for å dekke dine anbefalte ernæringsbehov.

  • Lemoine P., Bablon JC., Da Silva C., A combination of melatonin, vitamin B6 and medicinal plants in the treatment of mild to moderate insomnia: a prospective pilot study. Complement Ther Med, 2019. 45: 104-108.
  • Qiu Hua Chan C., Low LL., Hock Lee K., Oral vitamina B12 replacement for the treatment of pernicious anemia. Front Med, 2016.