Hvordan sove best: På full eller tom mage?

· februar 24, 2016

Vi har alle ulike meninger om dette temaet, noe som fører til debatt. Er det bedre å sove på full eller tom mage? Realiteten er at ingen av disse alternativene er bra. Finn ut mer i denne artikkelen.

Å sove på tom mage: Dette bør du vite

Mange tror at det å legge seg uten å spise først er en god måte å gå ned i vekt på, men dette stemmer ikke. Mat er nemlig nødvendig for å sove godt. Det finnes ikke verre enn å vekkes av en rumlende mage som ikke vil la deg sovne.

Denne misoppfatningen er basert på hypotesen at “det du spiser til middag gjør deg tykk”. Tvert i mot vil den følelsen av tomhet som oppstår gjøre at du tømmer kjøleskapet for mat på morgenen eller i verste fall våkner opp midt på natta for en matbit. Dette er ikke bra for kroppen, fordi du på denne tiden av døgnet gjerne vil ha noe usunt og fett fremfor noe lett og næringsrikt.

sove2

Kroppen fungerer på en måte som kan fortelle deg hvilke vaner du bør følge, hvis du hører på signalene. Å legge seg sulten eller uten å spise garanterer en natt med søvnløshet eller dårlig søvnkvalitet. Dagen etter vil resultatene bli enda verre, spesielt om du gjør dette hver dag.

Så, som allerede nevnt er ingen av ekstremene gunstige. Det som anbefales er å spise et par timer før du skal legge deg. Er det allerede for sent å spise, få heller i deg litt lett mat som for eksempel suppe, yoghurt, kornblanding, toast og en kopp te eller lignende. Du bør altså aldri legge deg på helt tom mage.

Studier viser at du bør vente mellom en halvtime til en time med å legge deg etter siste måltid. I løpet av denne tiden kan du vaske opp, lese, studere, se litt på TV (men ikke for mye), snakke med kjæresten eller den/de du bor sammen med, vaske huset, legge frem antrekket ditt for neste dag osv. En middag rik på karbohydrater og lav på protein er best. Hold deg unna mettet fett, dette bremser nemlig forbrenningen i tillegg til å forårsake gass og ubehag når du prøver å sove.

sove3

Kommer du sent hjem fra jobb eller skole, og er usikker på om du bør spise middag sent eller om du heller bør droppe det og gå rett til sengs, spis. Få i deg noe lett, men gå aldri til sengs på tom mage. Forskningsstudier viser at dette kan forårsake søvnmangel og problemer med å gjenoppbygge muskelmasse om natten. Å være sulten gjør dessuten hjernen mer oppvakt, noe som holder deg våken. Når du ikke får nok søvn vil dette også gå utover forbrenningen som vil fungere dårligere. Nivået av ghrelin vil også øke (hormonet som stimulerer appetitt og som gjerne får deg til å våkne midt på natten for å spise, uten å tenke over mengdene du får i deg).

Å legge seg uten å spise eller allerede sulten sørger for mindre søvn, og er ugunstig om du ønsker å bygge muskler. Når kroppen får for lite næring over for lang tid brytes muskler nemlig ned for å få ut mer energi. Vil du gå ned i vekt på en sunn måte er det derfor en dårlig idé å ikke spise om kvelden eller hoppe over måltider.

sove4

Ulempene ved å sove på full mage

På den annen side finnes det de som hiver i seg masse mat til middag eller kveldsmat og så går rett til sengs med følelsen av å veie 5 kilo mer. Når du fyller kroppen med mat samler det seg i magen, som er det organet som er ansvarlig for å produsere enzymer og syre for fordøyelsen. Blodet strømmer direkte til dette området for å bidra. Dette grunnen til at du gjerne føler deg trøtt etter et stort måltid. Du bør derfor vente med å legge deg, og se litt på TV eller lese en bok. 

Å spise mye og så gå rett i sengs fører ikke bare til overvekt men også til overflødig syre, den følelsen av at det “brenner” i magen, problemer med å sovne, mareritt og andre søvnforstyrrelser. Men vær forsiktig, middag i seg selv gjør deg nemlig ikke tjukkere. Dette er avhengig av mengden mat du spiser om kvelden. Ernæringseksperter sier at det er best å slutte å spise karbohydrater minst fire timer før du går til sengs og vente minst to timer mellom middag og leggetid.

Forbrenningen jobber langsommere om natten, og fordøyelsen tar lenger tid. Dette forårsaker gass på grunn av økningen i matfermentering i tarmen. Å hvile etter å ha spist er nødvendig, men dette innebærer ikke å sove. Sitt og slapp av i sofaen mens du snakker, leser eller ser på TV før du legger deg.

legge-seg-til-å-sove

Eksperter hevder også at det ikke er noe problem å ta et bad etter å ha spist, så lenge vannet ikke er for varmt og du ikke blir i vannet alt for lenge. Det som ikke er anbefalt derimot, er svømming, ettersom blodet både må strømme til for å bidra i fordøyelsessystemet og samtidig bidra til bevegelse av musklene i hele kroppen. Dette er grunnen til at du gjerne opplever kramper, også om du trener for raskt etter et måltid.

Å legge seg rett etter å ha spist middag, spesielt om du spiste mange ulike retter og maten inneholdt mye kalorier og fett, øker sjansen for  halsbrann. Dette gjør det vanskelig å sove, og fører til søvnvansker. Det aller beste er å spise mer frukt og grønnsaker om kvelden og utelukke sukker, frityrstekt mat og mel.