Hvordan sove når det er kaldt

mars 30, 2017
Selv om den generelle tendensen er å gjøre alt for å holde deg varm når det er kaldt ute, er 18 ºC den beste temperaturen for å sove. Lær om de beste søvnvanene for de kalde vintermånedene i denne artikkelen.

Når temperaturen begynner å falle, begynner vi å fylle på med pledd og dyner i sengen for å hjelpe oss med å sove.

Mange ganger går vi for komfort og brer over oss lag på lag for å sove. Men er dette en god ting?

I denne artikkelen ønsker vi å dele med deg hvordan du kan sove når det er kaldt ute.

Bør du virkelig legge på en haug med pledd?

Å være avkjølt er bedre for søvnen

Noen mennesker kan være uenige i dette. Som du kan forestille deg, er det noen mennesker som liker å være avkjølte når de sover, mens andre definitivt foretrekker å være varme.

Men vi trenger å tenke på hva som er best for kroppen vår.

Når vinteren eller høsten starter, begynner vi å legge flere og flere pledd i sengene våre. Vi tar på oss vårt varmeste par med vinterpyjamas. Vi tar til og med på oss varme sokker om natten.

Og mer enn noe annet, tror vi at det er på tide å slå på varmen.

Men er dette en god ting?

Problemet med varme og søvn

Realiteten er at det ikke er det. Å sove i temperaturer på over 16°C er ikke bra for helsen din (eller planeten).

Du bør bare varme hjemmet ditt litt. Dette gjelder spesielt hvis du ønsker å holde deg i god form og sove godt.

På denne måten kan kroppene våre aktivere sine termoreguleringssystemer. Med andre ord, hvis vi legger på for mange lag, blir kroppen vår lat.

Når vi sover med så mange pledd eller lag, kan vi heller ikke bevege oss fritt. Dette gjør søvnen vår mindre avslappet enn den burde være.

Også, hvis vi holder temperaturen mellom 16ºC og 18 ºC, hjelper det kroppen vår med å våkne mye lettere. Det er også lettere å holde seg aktiv i løpet av dagen.

På den annen side, hvis det er for varmt i huset vårt, vi blir trøtte og sløve.

Samtidig kommer temperaturer over 21ºC i veien for at kroppen vår frigjør melatonin. Dette hormonet bringer kroppstemperaturen vår ned og balanserer vår kortisol. Kortisol er knyttet til angst, sult og depresjon.

Hvilken temperatur er bra for å sove?

Kulden er lettere å kontrollere enn varmen. Dette gjelder spesielt når vi ønsker å sove.

Når det er varmt begynner vi å svette, blir tørst, og kan ikke utstå å være nær sengetøyet vårt. Om vinteren derimot, er det også en dårlig idé å skjelve på grunn av temperaturen eller å ha kalde føtter.

Når temperaturen er over 26ºC begynner kroppen å svette for å holde seg kjølig. Det spiller ingen rolle om det er fordi det er vinter eller fordi du har slått på varmen.

Ved denne temperaturen utvider blodårene seg og øker blodsirkulasjonen. Du kan også ha problemer med å få sove. Dette er fordi hjernen din er «okkupert» med å avkjøle seg selv.

På den annen side, hvis det er under 12ºC i huset ditt, vil hjernen din også være våken. Dette er fordi den prøver å øke kroppstemperaturen.

Det er sannsynlig at du vil begynne å skjelve og porene dine vil åpne seg opp.

Ved kalde temperaturer som dette, vil dine blodkar trekke seg sammen og blodet vil ikke sirkulere i hendene og føttene våre. Dette er fordi varmen til kroppen din er konsentrert rundt dine vitale organer.

Råd for å sove godt om vinteren

Ta hensyn til den temperaturen huset ditt bør være på. Også hvorfor det er best å ikke skru varmen hele veien opp.

Med dette i tankene, er det noen vaner som du kan sette i praksis for å sove bedre når det er kaldt ute.

Gjør lette øvelser

Før du går til sengs, til og med minutter før, kan du gjøre litt lett trening for å øke kroppstemperaturen.

Start for eksempel med å stå oppreist. Deretter, med bena litt adskilt, løft armene og sett håndflatene sammen over hodet. Pust samtidig. Senk armene og pust ut. Gjenta flere ganger.

Drikk te

En av de fine tingene om vinteren er å kunne nyte en varm kopp te i sengen.

En varm drikke før du går til sengs øker kroppstemperaturen. Det betyr at du ikke trenger å bruke så mye klær.

Ikke glem at noen teer som inneholder koffein kan føre til søvnløshet, så velg en koffein-fri blanding.

Ta et varmt bad

Dette er en annen vinterglede. En time før du går til sengs, ta et varmt bad eller dusj. Dette får kroppen din til å slappe av og hjelper deg å opprettholde en høy kroppstemperatur.

Hvis du legger til badesalt eller tørkede blomster, vil effekten bli enda bedre.

Kle på deg lag

Du kan føle deg kald rett før du går til sengs. Men, rett etter at du sovner, stiger kroppstemperaturen.

Hvis dette skjer, kan du kle deg i klær som gjør at du kan ta av lag og forbli komfortabel.

Vi anbefaler ikke klær som er tettsittende, har knapper, glidelås eller noe annet som kan irritere deg i løpet av natten.

De beste pyjamasene er todelte med noen gode sokker og ingenting annet.

Juster temperaturen

Det er ikke bra å sove med varmen på hele natten lang.

Hvis du kan, programmer termostaten til å slå seg av på et bestemt tidspunkt. Du kan også slå på varmen en time før du går og legger deg, og slå den av rett før du går til sengs.

Husk at den optimale temperaturen er omkring 18 ° C.

Unngå trekk

Luft kan trekke inn under dører og rundt vinduer. Hvis dette skjer, vil huset ditt begynne å bli iskaldt midt på natten. Sørg for å sette noe i veien for å stoppe vinden utenfor fra å trekke inn.

Ved å gjøre dette, kan du holde huset ved riktig temperatur, og du vil ikke fryse.

Bruk lag av pledd

Det samme gjelder som med klær: pledd og dyner bør legges lagvis fra tynnest til tykkest.

På denne måten kan du gå til sengs varm og behagelig. Så, ettersom tiden går, kan du ta av noen lag uten å miste kroppsvarmen.

Sov godt!

FRA NETTET