Hvorfor du ikke burde tenke på problemer som ikke finnes

juli 6, 2019
Mange mennesker har en tendens til å tenke på problemer som de ikke engang vet om kommer til å oppstå. Heldigvis kan man ta sunne steg for å stoppe denne dårlige vanen.

Er du kjent med begrepet «drøvtyggende tenkning»? Dette er når du kan tenke på problemer som gjør deg bekymret, engstelig eller veldig stresset, når du står ovenfor problemer som ikke enda har oppstått.

Å overtenke fremtiden kan ikke lede til noe godt. Faktisk gjør drøvtyggende tenkning, eller drøvtygging,  at vi skaper oss imaginære problemer før vi i det hele tatt vet om de kommer til å oppstå.

Selv om mange av oss har en tendens til å gjøre dette, er det ikke bra for helsen. Derfor vil vi i dag fortelle deg hvorfor du ikke burde tenke på problemer som ikke ennå har blitt materialisert.

Nedenfor kan du se hvordan dette forekommer i praksis.

Carmen kunne ikke noe for å tenke på problemer konstant

Carmen var en 25 år gammel kvinne som ikke kunne unngå å tenke på problemer. Uansett hva som skjedde, drøvtygget Carmen alltid på det, og forventet at ting skulle skje før hun i det hele tatt visste om det ville forekomme.

Sist uke for eksempel, sendte hun en melding til en venn, som så den, men ikke svarte. Flere ideer begynte å surre i hodet til Carmen.

Kanskje hun er sint. Var det noe jeg sa? Har noe skjedd med henne?

Carmen begynte å forestille seg hva som kunne ha hendt. I tillegg trakk hun slutninger som kanskje ikke var sanne, og som ville påvirke forholdet hennes med vennen.

I stedet for sunne tanker – som at vennen hennes kanskje helt enkelt var opptatt – begynte hun å bekymre seg over de verste mulige ting. Så analyserte hun dem om og om igjen, og ble bare mer og mer bekymret.

Denne prosessen blir kalt drøvtygging.

Finnes det noen som ikke har opplevd dette?

Les: Ikke vær redd for å være alene: 9 tips for ensomhet

Hvordan kan man komme deg unna drøvtyggende tenkning?

En trist person

Dersom du, som Carmen, opplever at det krever mye av deg å ikke tenke på problemer, kan det være viktig at du begynner å praktisere en rekke vaner som kan hjelpe deg langt på vei med dette.

La oss snakke om noen av dem:

  1. Husk at ikke alt er negativt. Hvorfor antar vi alltid det verste? Vi trenger å erstatte negative tanker med positive. Når alt kommer til alt, trekker vi av og til veldig feilaktige slutninger.
  2. Øk selvtilliten din. Kanskje du vil tenke på problemer som ennå ikke har oppstått, fordi du har veldig lav selvtillit og trenger å forbedre den. Kanskje du er redd for å bli forlatt? Eller bli avvist? Dersom dette er tilfellet, ta noen sunne steg for å forbedre selvtilliten din. 
  3. Det er alltid bedre å bare spørre. I stedet for å la en drøvtyggende tankegang oppstå og holde tankene surrende i hodet uten noen ende, er det bedre å handle. Kvitt deg med tvilen ved å spørre personen om det du tenker, faktisk er sant.

Som du kan se, er det mulig å ikke tenke på problemer som ikke ennå har oppstått.

Du burde imidlertid alltid handle og ikke la de negative tankene fortsette å kverne i hodet ditt. Konsekvensene av dette er tross alt veldig ubehagelige.

Oppdag: Er du bekymret for hjernens helse? Oppdag 6 dårlige vaner som kan påvirke den

Fordelene av å ikke tenke på problemer og drøvtygge

Nå som du vet litt mer om drøvtygging og hvordan du kan stanse det, er det viktig at du vet om fordelene som du opplever dersom du begynner å sette tidligere nevnte i praksis:

  1. Si adjø til angsten! Angst gjør at vi blir stresset uten grunn og føler oss dårlige på grunn av situasjonen vi har skapt i hodet.
  2. Forholdene dine forbedres. Dersom du ikke forestiller deg det verste eller antar det verste, vil du ikke være usikker eller sint. Forholdene dine vil ikke lide av dette lenger.
  3. Du vil forbedre selvtilliten din. Du vil føle deg mye sikrere på deg selv, og du vil ikke være så fokusert på om andre kanskje blir sinte (for eksempel).

Å ikke tenke på problemer som ennå ikke har oppstått, vil være en stor lettelse for deg. Du vil føle deg sikrere og roligere. I tillegg vil det ikke lenger konstant være en storm i hodet ditt, men heller det motsatte: Fred og velvære.

Det finnes noen øvelser, som «tankestopp»-teknikken, som kan være nyttig dersom dette er noe for deg. Selv om det kan virke rart, anbefaler vi at du prøver det ut. Det er en øvelse som mange psykologer ber pasientene sine om å gjøre.

Å bekjempe besettende tanker kan dessuten hjelpe deg med å trene på å bli ærlig med andre, åpne deg og fortelle dem hva du tenker på. Ryggsekken som er stappet med bekymringer, som du bærer på ryggen, vil bli litt lettere. Og det gjør en stor forskjell.

Feiner, L. (2014, February 14). 8 Tips to Help Stop Ruminating. Retrieved from https://psychcentral.com/blog/8-tips-to-help-stop-ruminating/

Legg, T. (2017). How to Stop Ruminating: 10 Tips to Stop Repetitive Thoughts. Retrieved from https://www.healthline.com/health/how-to-stop-ruminating