Kjennetegn og symptomer på aerofagi

05 august, 2020
Aerofagi er en fordøyelsessykdom som er resultatet av å ta inn for mye luft mens du spiser. Symptomene er relativt vanlige hos barn, og det er grunnen til at tilstanden ofte er knyttet til spedbarnskolikk.
 

Symptomer på aerofagi er et resultat av et overdrevent inntak av luft i fordøyelseskanalen, spesielt under måltider. Begrepet betyr “luftsvelging”. Det er en mindre fordøyelsessykdom. Det gir imidlertid ofte mye ubehag.

Faktisk er det ofte ansvarlig for den øvre frigjøringen av luft som ofte kalles raping. Det er imidlertid viktig å ikke forveksle det med gastroøsofageal refluks, som har lignende symptomer.

Aerofagi kan forverres i sammenheng med andre fordøyelsesproblemer, for eksempel dyspepsi, eller hevelse i magen. Hos barn er aerofagi relativt vanlig og er ofte knyttet til spedbarnskolikk.

Årsaker og symptomer på aerofagi

Vanligvis er aerofagi en konsekvens av et utilstrekkelig kosthold. Det er ofte relatert til overdrevent inntak av brus, sukkerholdige drikker og andre matvarer som søtsaker, brødsmuler og tyggegummi.

Det kan til og med ha sitt opphav i dårlige spisevaner under måltidene dine, for eksempel å spise for raskt. Dette skyldes at det favoriserer inntreden av en stor mengde luft i fordøyelseskanalen.

Det kan også være et resultat av angstproblemer, for eksempel stress. Fra et patologisk perspektiv er det dermed vanlig hos personer som ikke koordinerer funksjonene av svelging og pust. Dette er hyppig hos personer med angst.

Symptomer på aerofagi

En kvinne som trykker seg på magen.
 

Aerofagi manifesterer seg gjennom en følelse av tyngde i magen, en følelse av oppblåsthet og andre fordøyelsesproblemer. Raping, sammen med flatulens, er hvordan vi lindrer fordøyelsesproblemer.

Symptomer på aerofagi inkluderer:

  • Oppblåst mage: Dette er et resultat av gasstrykk. Dermed svulmer magen opp på grunn av overflødig luft. Det er imidlertid lett å forveksle dette med andre symptomer.
  • Magesmerter: Noen ganger beveger smertene seg til nedre del av brystbenet ved å presse luften både til magen og hjertet. Da er det mulig å forveksle smertene med symptomene på angina pectoris (koronar hjertesykdom).
  • Lyder fra tarmen: Noen forhold gir lignende symptomer. Slik er tilfellet med gass som gir opphav til lyder fra magen.
  • Raping og ikke-stinkende flatulens.

Du kan også være interessert i denne artikkelen: Kan sukkerfri brus få deg til å gå opp i vekt?

Diagnose av luftsvelging

Fagpersoner etablerer en diagnose når rapingen blir gjentatt og irriterende, og det skjer flere ganger i uken. De sjekker også hvor mye luft du har inntatt. Den grunnleggende delen av diagnosen er å utelukke organiske patologier som sykdommer i øvre fordøyelseskanal, feilabsorpsjon av karbohydrater, bakteriell gjengroing og endringer i bevegelighet, for eksempel.

Ikke gå glipp av denne: Tarmgass: Fire naturlige midler

Forebygging av aerofagi

Du bør opprettholde et godt kosthold for å forhindre aerofagi. Tygg også sakte og unngå visse matvarer som bidrar til betennelse, for eksempel brus, godteri eller tyggegummi.

 

Hvis hevelsen skyldes stress, kan du prøve å lindre angsten ved å følge en passende behandling eller redusere den med vanlige sports- og avslapningsaktiviteter. Symptomene på aerofagi forsvinner vanligvis spontant når du behandler årsakene som er ansvarlige for lidelsen.

Behandling

En person med magevondt og urteinfusjoner.

Til slutt er det viktig å fremheve at behandlingen vil omfatte en rekke tiltak du kan vurdere:

  • Tygg skikkelig og sakte. Mange mennesker spiser i overkant mye, dårlig og raskt. Dette fører til vektøkning og dårlige fordøyelsesproblemer. En av tingene du kan gjøre for å unngå og behandle aerofagi er å spise og tygge maten sakte.
  • Unngå tunge måltider. Et sunt kosthold bidrar til å forhindre aerofagi. Du bør ikke spise tunge måltider og bør moderere inntaket av ekstremt krydret mat og kullsyreholdige, sukkerholdige drikker.
  • Slapp av. Noen mennesker har nervene i magen. Hvis dette er tilfellet hos deg anbefaler vi å finne en måte å frigjøre stress på. Det vil hjelpe deg å oppnå et sunnere liv generelt. For å gjøre dette, begynn med å trene regelmessig og spise mer frukt, fisk og grønnsaker.
  • Drikk kamille og andre naturlige infusjoner. Enkelte naturlige ingredienser er effektive for å lindre noen av symptomene på aerofagi. Kamille er det perfekte naturlige middelet for å behandle og avlaste overflødig gass.
 
  • Drikk mye vann. Dette vil holde deg bedre hydrert. Når du drikker mer vann, reduserer du også inntaket av brus – disse er selvfølgelig ikke bra for deg!
  • Til slutt kan en magemassasje bidra til å lindre noen av symptomene på denne forstyrrelsen i fordøyelsessystemet.
  • López Higueras, A. (2012). Protocolo diagnóstico de la aerofagia. Medicine. https://doi.org/10.1016/S0304-5412(12)70259-7

  • Velasco Benítez, C. A. (2013). AEROFAGIA, DOLOR ABDOMINAL RELACIONADO A DESÓRDENES GASTROINTESTINALES FUNCIONALES Y ESTREÑIMIENTO FUNCIONAL EN NIÑOS. Revista Gastrohnup.

  • Colaboración Cochrane. (2001). Efectividad del tratamiento en el cólico del lactante: revisión sistemática. Revista Pediatría de Atención Primaria.