Kosttilskudd for graviditet og amming

Kosttilskudd er nødvendige i alle stadier av svangerskapet - før unnfangelse, under svangerskapet og under amming.
Kosttilskudd for graviditet og amming

Siste oppdatering: 12 august, 2021

Kosttilskudd for graviditet og amming bidrar til å opprettholde en tilstrekkelig helsetilstand for både mor og barn. Dette er fordi et optimalt kosthold hos mor er avgjørende for riktig utvikling av fosteret.

Man kan forhindre mange problemer med tilstrekkelig ernæring før unnfangelsen, under graviditeten og ammeperioden. Det er vanlig at en spesialist anbefaler kosttilskudd i dag. Disse er spesielt designet for hver periode: før unnfangelsen, under graviditeten og ammeperioden.

Kosttilskudd er viktige siden før unnfangelsen

Mors ernæring i perioden før unnfangelse er en avgjørende faktor for å oppnå en sunn utviklingsprosess. Dette er fordi det påvirker både fruktbarheten og den første fasen av svangerskapet betydelig. I tillegg er veksten av fosteret nært knyttet til morens ernæringsstatus.

Rådfør deg derfor med en lege som kan evaluere helsestatusen din og anbefale et passende kosttilskudd hvis du tenker på å bli gravid. På denne måten kan du ta de nødvendige tiltakene.

Forbruket av langkjedede omega-3 fettsyrer, hovedsakelig eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA) bidrar til god generell helse. De støtter riktig funksjon av hjertet, lungene, immunsystemet og det endokrine systemet, som det fremgår av en publikasjon i den årlige gjennomgangen av matvitenskap og teknologi.

En kvinne som viser en positiv graviditetstest.
Mors ernæringsstatus spiller en stor rolle under svangerskapet.

Kosttilskudd under graviditet

Noen studier avslører viktigheten av kosttilskudd under graviditet. Disse inkluderer næringsstoffer som folsyre, vitamin B12, jern, jod og andre mikronæringsstoffer.

Folsyre (vitamin B9) og vitamin B12

Disse er viktige for riktig celleutvikling. Folsyre begynner å virke umiddelbart, så det kan være lurt å ta det hvis du planlegger å få barn.

Forskning viser at inntaket av dette mikronæringsstoffet reduserer risikoen for problemer i utviklingen av babyens kognitive system, for eksempel nevralrørsdefekter.

Kosttilskudd for graviditet: Jod

Kravene til dette kjemiske elementet øker i løpet av de ni månedene av svangerskapet. Det er knyttet til riktig vekst og intellektuell utvikling av et foster. Kvinner må opprettholde tilstrekkelige nivåer av dette mineralet fordi et underskudd kan føre til medfødt hypertyreose.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Amming og immunforsvaret til den nyfødte

Kosttilskudd for graviditet: Jern

Behovet for jern øker betydelig under graviditet, så ta kosttilskudd regelmessig. Det dekker både behovene til moren og forsyningen til babyen. Jern er et viktig mineral da det griper inn i transporten av oksygen til cellene.

Kosttilskudd for graviditet: Omega-3 fettsyrer

Disse næringsstoffene er viktige for kroppen. DHA bidrar til hjerne-, visuell og øyeutvikling av et foster. Det er også bevis på at disse lipidene forbedrer kardiovaskulær helse for en mor og hennes barn.

Kosttilskudd for graviditet: Vitamin D

Dette vitaminet er viktig fordi det bidrar til riktig beinvekst og generell utvikling hos barn. Kvinner må opprettholde tilstrekkelige nivåer av vitamin D under graviditet for å kunne absorbere kalsium og fremme riktig beinutvikling.

Komponentene i kosttilskudd under amming

Næringsbehovet er annerledes i dette stadiet og faktisk mer krevende enn under graviditet. Barnet får de fleste viktige næringsstoffene fra morsmelken. Av denne grunn må du gi kosttilskudd som kan tilfredsstille disse behovene. De vanligste for dette formålet er:

Folsyre (vitamin B9)

Mors vitamin B9-nivå kan falle under amming fordi en del av det går i morsmelk. Folsyre bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

Vitamin A og D.

Brystmelk er den beste kilden til vitamin A og vitamin D. Den andre bidrar til absorpsjon og bruk av kalsium. Å sikre tilførselen gjennom morsmelk er en funksjon av mors vitamin D-nivå.

En baby som ammer.

Jod er et av de viktige kosttilskuddene

Ammende kvinner trenger nesten dobbelt så mye jod for å sikre den nødvendige forsyningen til babyen.

Kalsium og jern

Mors behov for kalsium og jern under amming øker betraktelig. Jern er avgjørende for dannelsen av røde blodlegemer og hemoglobin.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: 5 forholdsregler og kontraindikasjoner før du tar spirulina

Omega-3-fettsyrer

Dette er nødvendige næringsstoffer for organismen. Faktisk bidrar dokosaheksaensyre (DHA) sterkt til normal utvikling av spedbarnets hjerne og øyne. Det forhindrer også inflammatoriske tilstander.

Kosttilskudd for graviditet kan være din allierte

Kosttilskudd for graviditet og amming er spesielt formulert for å dekke behovene i alle trinn i prosessen. Ikke bare bør du ta vare på helsen din når du allerede vet at du er gravid, men også forberede deg på det på forhånd. Hver situasjon er forskjellig, og det er noen ganger nødvendig å evaluere konteksten for å supplere riktig.

Det kan interessere deg ...
Når bør du bekymre deg for menstruasjonssmerter under svangerskapet?
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Når bør du bekymre deg for menstruasjonssmerter under svangerskapet?

Menstruasjonssmerter under svangerskapet forsvinner vanligvis etter første trimester. Kontakt legen dersom de er alvorlige.



  • Shahidi F., Ambigaipalan P., Omega 3 polyunsaturated fatty acids and their health benefits. Annu Rev Food Sci Technol, 2018. 9: 345-381.ç
  • Valentin M., Mazeau PC., Zerah M., Ceccaldi PF., et al., Acid folic and pregnancy: a mandatory supplementaion. Ann Endocrinol, 2018. 79 (2): 91-94.
  • Back M., Hansson GK., Omega 3 fatty acids, cardiovascular risk and the resolution of intlammation. FASEB J, 2019. 33 (2): 1536-1539.