For kvinner: Unngå hjerteinfarkt

november 17, 2015
Hjerteinfarkt hos kvinner gir andre symptomer enn hos menn. Det er viktig å være oppmerksom på disse for å kunne reagere raskt.

Vanligvis forbinder vi hjerteproblemer med menn, men i de senere årene har dette blitt en av de mest vanlige dødsårsakene blant kvinner. I denne artikkelen dekker vi noen av de tingene kvinner kan gjøre for å unngå hjerteinfarkt.

Kvinners hjertehelse

kvinne-hjerte2

Er du kvinne? Hvordan er din hjertehelse? Vær oppmerksom på alderen din. Desto tidligere du begynner å ta vare på dette vitale organet, desto lengre vil det gi deg liv. Du lurer sikkert på hvorfor hjerteinfarkt hos kvinner har økt, men kvinner er mer sårbare for hjerterelaterte problemer. Her er noen årsaker:

  • Store stress- og angstproblemer: Dette er lett å forstå. Kvinner har mye ansvar: barneoppdragelse, jobb, ta vare på foreldrene… Mange kvinner har en full jobb ved siden av å være en omsorgsperson for andre. Dette kan føre til noe som kalles knust hjerte-syndrom, som forbindes med stress og som er svært alarmerende.
  • Symptomer på et hjerteinfarkt hos kvinner er annerledes enn hos menn. Symptomene hos menn er ofte lettere å kjenne igjen: stivhet i armen og kortpustet. Hos kvinner derimot er det ofte ikke så tydelig. Vi føler oss trøtte og kjenner litt smerter som ikke er så veldig alvorlige, og tenker ikke engang på at det kan være hjertet.
  • Et annet oppsiktsvekkende faktum er det at kvinner i de senere årene har begynt å røyke mye mer enn menn. Dette er en farlig risikofaktor som før eller senere kan føre til hjerteinfarkt eller slag.

Lær å ta vare på hjertet ditt

1. Lær å kontrollere stress og angst

avslapning

En av grunnene til hjerteinfarkt er stress. Stress som er umulig å håndtere. Husk på dette, og tenk på dine egne behov. Selvfølgelig er det områder i livet som du ikke kan komme unna: familie, arbeid, plikter i hjemmet… Men finn også tid til deg selv og nyt livet. Hold av to timer om dagen til dine egne interesser og hobbyer. Gjør prioriteringer, ta vare på din selvtillit, sett grenser for å beskytte deg selv… Kjenn på egne følelser og vær glad i livet, ha et smil om munnen hver dag når du våkner. Hjertet ditt vil takke deg for et lavere nivå av kortisol, som er kjent som stresshormonet.

2. Ha kontroll på vekten ved å kontrollere det du spiser

rødebær

Et annet viktig tips: unngå vektøkning. Når vi går opp i vekt og kroppen tvinges til å bære på overflødig fett, resulterer det i en dårligere helse. Fett blokkerer årer og arterier som betyr at blodet ikke kan passere normalt. Hjertet lider også av økt blodtrykk og økt kolesterol, som gjør hjertet til en tikkende bombe som venter på å eksplodere.

Unngå fett og salt i kostholdet ditt. Spis frisk frukt, mer fiber og korn; drikk mer vann og naturlige juicer. Et interessant faktum å huske på: Studier som ble gjort av The Harvard School of Public Health viste at et kosthold med røde bær reduserte hjerteproblemer med nesten 30 %.

Om det er tilgjengelig der du bor eller på ditt lokale marked, kjøp frukt som jordbær, blåbær, bringebær, plommer eller solbær; alle er svært sunne og vil forbedre din hjertehelse. Deilige matvarer som er verdt et forsøk.

3. Lett trening

gå

Du trenger ikke å trene hardt på treningssenteret hver dag; litt lett aerobic trening er nok til å forbedre hjertehelsen ved å øke hjertefrekvensen. En måte å få trening på er å gå en tur hver morgen. En halvtimes gange forbedrer ikke bare hjertemuskelen, men forbedrer også leddbevegelsene og øker nivået av dopamin i kroppen. Det er sunt og lett å like.

4. Har du røyking som en stygg uvane?

røykeslutt

Om du er en del av det økende antallet kvinner som røyker, er det nå på tide å slutte. Ikke bare for deg selv og din egen helse, men også for dine kjæres helse og andre. Husk på at før eller senere vil helsen din lide, du vil oppleve vanskeligheter med å puste, lungene dine vil bli skadet og risikoen for hjerteinfarkt eller slag vil øke. Er det verdt å ha dette hengende over seg? Slutt å røyke nå og få en bedre livskvalitet.

FRA NETTET