Lær hvordan sukker kan påvirke hjertet

Glukose er nødvendig for celler, ettersom de ikke kan leve uten det. Sukker kan imidlertid påvirke hjertet hvis vi spiser det for mye. I denne artikkelen ser vi hvordan denne skaden utvikler seg.
Lær hvordan sukker kan påvirke hjertet

Siste oppdatering: 25 august, 2021

Tilstedeværelsen av karbohydrater er utbredt i alle dietter rundt om i verden. De er et element med en sterk tilstedeværelse, spesielt i industriland. Problemet er at sukker kan påvirke hjertet, selv hos mennesker som ikke er diabetikere.

Tradisjonelt trodde folk at problemet med høyt blodsukker bare var en komplikasjon for personer med diabetes. Men eksperter tror ikke lenger at det er sant. Når vi ser detaljert på matsammensetningen til det vi spiser hver dag, ser vi at overflødig sukker kan påvirke hjertet.

Glukose er ikke isolert i den menneskelige metabolismen, men deltar sammen med fett og proteiner i den komplekse mekanismen for cellulært liv. Videre er alt vev avhengig av sukker på en eller annen måte, så virkningen fordeles over hele kroppen.

Til dette må vi legge til fedme-pandemien, som forbruk av ultraforedlede matvarer er en risikofaktor for. De fleste matvarene vi kjøper er søtt bevisst og øker kaloriene vi bruker. Og det er på mellomlang sikt dårlig for kardiovaskulær helse.

Tilsatt sukker kan påvirke hjertet

Matvarer med tilsatt sukker kan påvirke hjertet raskere enn vi tror. Og som vi nevnte, er denne ekstra søtheten vanskelig å unngå i matbutikken.

En studie som ble vist i tidsskriftet JAMA fant at et høyt inntak av sukker økte kardiovaskulær risiko. Spesielt økte personer med et inntak på mer enn 17% av daglig energi gjennom tilsatt sukker risikoen for død av hjerteårsaker med opptil 38%.

La oss presisere at tilsatt sukker vises i produksjonsprosessen av produktet. Når vi sier det, mener vi at det ikke kommer naturlig i maten, men snarere legger mennesker til det med vilje. Det er lett å forstå at vi har å gjøre med noe kunstig.

I en mer kompleks forstand har mennesker som øker forbruket av tilsatt sukker en tendens til å redusere andelen gode fettstoffer i kostholdet. Ved ikke å stimulere økningen i HDL -kolesterol, som renser arteriene, legger vi til vår hjerterisiko.

En bolle med hvitt granulert sukker.
Sukker er tilstede i matvarer som vi kjøper, som det tilsettes kunstig.

Fortsett å lese: Hva er normalt glukosenivå hos barn?

Hvordan kan sukker påvirke hjertet?

Vi vet at sukker kan påvirke hjertet når vi får i oss det for mye og i ultrabearbeidede former. Hvordan skader det oss egentlig?

Teorien bak faren for tilsatt sukker for kardiovaskulær helse er basert på å ta hensyn til overskudd. Ved å innta mer glukose enn vi kan behandle på kort tid, fører dette molekylet til komplikasjoner, da det ser ut til å være overflødig.

Glukose bør komme inn i cellene slik at de kan omdanne det til energi. Den energien beveger cellene sine kretser og lar oss utføre våre daglige aktiviteter. Men hvis overflødig sukker forblir, lagrer kroppen det til bruk når det trenger det.

Problemet ligger i overdreven lagring fordi inntaket er høyere enn nødvendig. En av lagringsformene vil være fett, og dette betyr overvekt og fedme.

Insulins rolle

I tillegg krever overflødig sukker som sirkulerer i blodet at bukspyttkjertelen produserer mer insulin. Innsatsen som organet må gjøre er så stor at produksjonsmaskineriet er utslitt og kommer ut av kontroll. Vi går deretter gjennom perioder med hyperinsulinemi, med mye insulin i blodet, og hypoinsulinemi, med lite blodinsulin.

Insulin er en metabolsk regulator som ikke bare er ansvarlig for glukose. Det har også blant sine funksjoner regulering av lipider. Derfor øker dets feilfunksjon triglyserider og dårlig kolesterol, eller LDL.

Når alle disse faktorene kommer sammen, er det endelige resultatet en økning i kardiovaskulær risiko. Vi når det punktet hvor en person har noe forhøyede sukkernivåer, høye triglyserider, mangel på insulin og er overvektig. Hjertet blir et målorgan for en akutt hendelse.

Grønnsaker som danner et hjerteform.
Et godt kosthold for hjertet bør prioritere fersk mat og ha lite sukker.

Finn ut mer: Mineraler i matvarer for kardiovaskulær helse

Hva du skal gjøre med sukker

Du trenger ikke å være ernæringsfysiolog for å lære å regulere tilsatt sukker i kostholdet ditt. Du trenger bare å endre noen vaner og beskytte hjertet ditt.

Det er viktig å vite at karbohydrater er delt inn i to generelle former:

  • Enkle karbohydrater: Disse inkluderer sukker tilsatt mat fra næringsmiddelindustrien.
  • Komplekse karbohydrater: Disse er gode for helsen, har gunstige effekter og kan inntas i større grad enn enkle karbohydrater.

I strenge tall bør en voksen ha sin grense for tilsatt sukker mellom 6 og 9 ss per dag. Dette er betydelig mindre enn gjennomsnittlig inntak i industriland, som er rundt 22 spiseskjeer på en dag.

Siden vi ikke fysisk kan måle disse skjeene i dagliglivet, er det best å redusere forbruket av produkter som vi vet inneholder ekstra sukker. For eksempel kan vi nevne brus, bakverk, yoghurt og kommersiell juice.

Mindre sukker for mer hjerte

Beslutningen om å endre kostholdet ditt for å beskytte din kardiovaskulære helse er en nødvendig. Du kan ikke stille din livskvalitet i taushet ved å konsumere produkter som skader deg.

Du har allerede informasjonen du trenger: Sukker kan påvirke hjertet når det spises for mye. Derfor er det på tide å handle deretter og ta vare på deg selv.

Det kan interessere deg ...
11 komplikasjoner med sykdommen diabetes
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
11 komplikasjoner med sykdommen diabetes

Sykdommen diabetes er hovedsakelig basert på tre ting. Kosthold, fysisk trening og medisiner. Det kan ta lang tid før diabetes oppdages.



  • Yang, Quanhe, et al. “Added sugar intake and cardiovascular diseases mortality among US adults.” JAMA internal medicine 174.4 (2014): 516-524.
  • Otzet, I., et al. “Riesgo cardiovascular y metabolismo de la glucosa: acuerdos y discrepancias entre las clasificaciones OMS-85 y ADA-97.” Atención Primaria 29.4 (2002): 205-211.
  • Pinheiro, Ana Carolina, Fabiane Aparecida Canaan, and Rita de Cássia Gonçalves. “Insulemia, ingesta alimentaria y metabolismo energético.” Revista chilena de nutrición 35.1 (2008): 18-24.
  • García-Arias, Mario Ramón, et al. “Efecto cardiometabólico de los inhibidores del cotransportador sodio glucosa tipo 2 (SGLT2).” Medicina interna de México 34.6 (2019): 924-932.
  • Gabbai, Francis B., and Jesús Enrique Romero Baranzini. “Los inhibidores del cotransportador SGLT2 en el control del daño cardiovascular y renal asociado a la diabetes: un nuevo paradigma en el tratamiento del paciente diabético.” Acta Médica Grupo Ángeles 16.S1 (2018): 60-67.