Lær om passende sovetider ifølge alder

april 6, 2020
Søvnmønstre endrer seg gjennom livet. Derfor finnes det en veiledning som er akseptert som en vitenskapelig mal som indikerer passende sovetider. Det er en pålitelig parameter for å sikre at man får nok hvile.

Eksperter vet hvordan søvnmønsteret endrer seg i løpet av forskjellige stadier av livet. Derfor finnes det passende sovetider for hver alder, ettersom kroppens behov og livsstil endrer seg over tid.

Dermed er det viktig å få nok søvn ifølge din alder. Å ikke sove nok kan få konsekvenser. Å sove for mye er imidlertid heller ikke tilrådelig. Søvn er en grunnleggende prosess for riktig funksjon, spesielt for hjernen.

Mengden tid hver person burde sove avhenger av mange faktorer. Ja, det finnes passende sovetider ifølge alder, men det er kun en generell indikator. I særegne saker kan det variere avhengig av individets omstendigheter og tilstand.

Viktigheten av å få nok søvn

Passende sovetider ifølge alder er ikke nøyaktige. Faktisk er det veldig vanskelig å bestemme helt presist hva slags tider man skal følge. Noen unge voksne greier seg fint med seks timer søvn, mens andre trenger å sove ni timer.

Å vite om du får nok søvn avhenger mer av tegnene på at du ikke får sovet nok. Når en person føler seg slapp og irritabel i løpet av dagen får de som om regel ikke nok hvile. På samme måte, når en person våkner om morgenen og sovner igjen innen få minutter, har de mest sannsynlig ikke sovet godt nok den natten.

En veldig pålitelig test for å bestemme hvor mye søvn du trenger, er å sove i 15 dager uten restriksjoner eller distraksjoner (du kan gjøre dette i en ferie, for eksempel). Hvis du ikke har en søvnforstyrrelse og sovetiden din er regelmessig mot slutten av denne perioden, er det trygt å anta at du får nok søvn.

Det går an å anta passende sovetider ifølge alder.

Les videre: Hva er den beste madrassen for en god natts søvn?

Passende sovetider ifølge alder

Som vi nevnte ovenfor, kan passende sovetider imidlertid avhenge av alderen din. National Sleep Foundation (NSF) har gitt ut en liste over minimum og maksimum sovetider for hver aldersgruppe. Den er basert på det nyeste innen forskning på emnet.

Basert på denne rapporten, er passende sovetider ifølge alder det følgende:

  • Nyfødte (0-3 mnd): Mellom 14 og 17 timer.
  • Babyer (4-11 mnd): Mellom 12 og 15 timer.
  • Småbarn (1-2 år): Mellom 11 og 14 timer.
  • Førskolebarn (3-5 år): Mellom 10 og 13 timer.
  • Skolebarn (6-13 år): Mellom 9 og 11 timer.
  • Ungdommer (14-17 år): Mellom 8 og 11 timer.
  • Unge voksne (mellom 18-25 år): Mellom 7 og 9 timer.
  • Voksne (26-64 år): Mellom 7 og 9 timer.
  • Eldre personer (65 år og oppover): Mellom 7 og 8 timer.

Hvorfor påvirker alderen passende sovetider?

Selv om det finnes visse passende sovetider ifølge alder, varierer det selvfølgelig også fra individ til individ.

Babyer trenger mer søvn enn voksne fordi det er grunnleggende for deres riktige fysiske og psykiske utvikling. I løpet av søvnen produserer barns kropper mer veksthormoner. Dette er grunnleggende for å modulere veksten av organer og modning av nervesystemet. Babyer og barn lærer også konstant. Søvn er det eneste som lar dem organisere og konsolidere informasjonen de får i løpet av dagen. Ettersom de vokser og modnes, trenger de færre timer for å sove.

I løpet av ungdomstiden finnes det en midlertidig ubalanse i døgnrytmen, som er en form for indre klokke. Dette får dem til å sovne senere på kvelden, og gjør det dermed vanskeligere for dem å våkne opp tidlig. Ettersom vi blir eldre, trenger vi mindre søvn.

Finn ut mer her: Tips for å unngå søvnforstyrrelser i tenårene

Hypotesen om bestefar som ikke sover godt

En studie publisert i et viktig akademisk magasin hevder at en av grunnene til at søvnmønstre endrer seg med alderen, kan være en evolusjonistisk tilpasning. Denne muligheten er kjent som hypotesen om bestefar som ikke sover godt, eller «grandpa-who-doesn’t-sleep-well».

Ifølge denne, er en av faktorene som hjalp forfedrene våre med å overleve, det faktum at én person holdt seg våken om natten. Ettersom eldre voksne utførte færre aktiviteter om dagen, og overvåkningen ikke involverte noen ekstraordinære krav, ble de ansvarlige for å utføre denne funksjonen.

I primitive samfunn ble det funnet at eldre personer gikk til sengs mye tidligere og våknet ved solnedgang. Dette kan være en arvet atferd fra våre menneskelige forfedre som støtter forklaringen om hvordan sovetider endrer seg med alderen.

Miró, E., Iáñez, M. A., & del Carmen Cano-Lozano, M. (2002). Patrones de sueño y salud. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(2), 301-326.