Ni måter å slappe av på før du skal sove

· oktober 31, 2018
Om du har problemer med å sovne, er det viktig at du kun bruker senga di til å sove. Lær mer om dette og andre gode tips i denne artikkelen!

Bekymringer, dårlig holdning, tanker om uferdig arbeid, eller andre ansvar flyr vanligvis gjennom hodet vårt på kvelden. De gjør det veldig vanskelig å slappe av når du skal sove.

Om du leter etter den beste måten å slappe av på før du skal sove, bør du fortsette å lese. I denne artikkelen skal vi fortelle deg hvordan du gjør det.

Husk at søvn er grunnleggende for å samle kroppen din sin energi. Ha i bakhodet at ingenting er perfekt. Disse rådene kan være effektive eller så kan de ikke være det, selv når du er villig til å bruke dem.

Uansett så er det en god idé å prøve alle alternativene til du finner de som fungerer best for deg.

1. Stå opp

Kvinne leser i sengen

Når du bruker flere timer på å prøve å sove, er det sannsynlig at du vil vri og vende på deg før du faktisk klarer å sovne. Dette kan ta flere timer om det er kronisk. Og når alt kommer til alt, vil du ende opp med å være mer trøtt enn du var før du gikk til sengs.

På grunn av dette er det bedre for deg å stå opp og gå å se ut av vinduet. Gå litt rundt. Ta litt frisk luft på balkongen eller verandaen din. Du kan til og med lese litt.

Den viktige tingen er å gjøre noe som lar deg gjøre kroppen din trøtt og avslappet før du skal sove.

2. Ha en søvnrutine

Som barn hadde vi vanligvis en søvnrutine som fikk oss til å sove og våkne på et bestemt tidspunkt. Dette er svært nyttig for kroppen din. Du vet til hvilket tidspunkt du trenger å gjøre en gitt aktivitet.

Uheldigvis så gir vi opp dette når vi blir eldre, og det er da problemer vanligvis oppstår. Å ha en søvnrutine hjelper kroppen å se disse øyeblikkene naturlig.

3. Tren for å slappe av på kvelden

Trening hjelper deg å sove. Dette betyr ikke store treningspass som gjør deg ekstremt sliten. Den beste treningen er:

  • Uttøyinger
  • Mageøvelser
  • Yoga
  • Svømming
  • Gange

Trening lar kroppen din få en dypere søvn og det hindrer deg i å våkne opp i løpet av natten.

Les: 5 Mindfulness-øvelser for bedre søvn

4. Respekter senga di

Tenk på senga di som et hellig sted for å sove og ha sex. Det er ikke bra å fylle senga eller områdene rundt med elektrisitet.

Unngå å jobbe med dataen din, nettbrettet ditt eller mobiltelefonen din. Du bør også flytte TV-en ut av soverommet.

En annen ting som du bør være flink med er rensligheten i senga di. Prøv å bytte på senga en gang i uka. Vask også dyna di en gang hver tredje måned.

5. Drikk urtete i stedet for kaffe før du legger deg

Urtete

Det er noen planter som hjelper deg med å slappe av før du legger deg. Noen av de beste er:

Om du er en av de personene som er vant med å drikke kaffe på kvelden, slutt med det og du vil se resultatene. Koffein holder hjernen din aktiv. I løpet av dagen kan det hjelpe deg å ha mer energi og å fungere godt. På kveldstid vil det imidlertid jobbe mot deg.

6. Unngå alkohol

Et glass med vin før klokka 19 på kvelden er ikke feil. Dette kan være veldig avslappende. Allikevel, å drikke for mye alkohol presser nervesystemet ditt.

Det er sant at du kan sove etter du har drukket mye alkohol. Men du vil ikke få den gode søvnen du behøverDette er fordi effekten går fort forbi, og du vil våkne opp flere ganger i løpet av natten.

7. Unngå medisiner

Med mindre du bruker en foreskrevet behandling, unngå å bruke sovemidler for å få sove.

  • Denne typen medisiner kan gi deg en rask løsning på søvnløshet, og du vil sove dypt.
  • Problemet er at om du tar de over lengre tid, vil du bli avhengig. Om dette skjer, kan det vise seg at du ikke får sove om du ikke tar pillene.

Husk at det å ta noe som ikke er naturlig bør bli holdt til et minimum. Om du har problemer med å sove, er det anbefalt at du prøver å drikke urteteer.

8. Hold blundene dine korte i timene før du går til sengs

Det er ikke galt å sove litt på kvelden om du har muligheten til det. Men du bør alltid ha i bakhodet at disse lurene ikke bør vare lenger enn 30 til 40 minutter.

Om du sover i tre til fire timer på ettermiddagen, vil det være vanskelig for deg å enkelt slappe av før du legger deg. Dette er med mindre du har hatt noen veldig hektiske timer.

Om din rutine er veldig slitsom, kan du ta en liten blund i 30 minutter midt på dagen.

9. Omgi deg selv i en hyggelig atmosfære

Sunt soverom

Å holde rommet ditt i orden og rent hjelper deg å slappe av før du skal sove. Unngå å fylle det med unødvendige eiendeler. Ta ut ting som ikke er der for hvile. Dette inkluderer bøker, pulter, og teknologisk utstyr.

Du må også forsikre deg om at du har det varmt og hyggelig lys på rommet ditt. Dette, sammen med de riktige fargene, kan redusere tiden det tar før du klarer å sovne om kvelden.

Les: 6 tips for å gjøre soverommet ditt til et sunnere sted

Hvorfor er søvn viktig?

Å sove om natten hjelper oss å reparere kroppen og bidrar til at den kommer seg etter sine daglige aktiviteter. Det beste er å sove mellom seks og åtte timer.

Om du slapper av i kroppen før du sovner, gir du kroppen din mer liv, bedre helse og mye friskhet. Skikkelig søvn om natten lar kroppen samle sin energi. Dette forbedrer funksjonen i organene våre.