Lykkekvartetten: Nevrotransmitterne som påvirker humøret

23 oktober, 2020
Vi har alle vært lykkelige på et eller annet tidspunkt, men vet du hva lykkekvartetten er? Vi skal introdusere deg for nevrotransmitterne som kan ta den lykkefølelsen til neste nivå.

Evnen til å frigjøre de positive effektene av serotonin, dopamin, oksytocin og endorfiner (SDOE) kalles noen ganger “lykkekvartetten”, fordi det gir oss en behagelig, varmende følelse. Hver person kan frigjøre sin lykke gjennom spesifikk atferd fordi lykke er en subjektiv følelse.

Det mest kuriøse om lykkekvartetten er at det ikke har noe å gjøre med hvor mye penger du har, din sosiale status eller jobben din. Hver person kan være lykkelig med sine egne midler på en enkel måte, som vi vil forklare senere.

Finn ut mer i denne artikkelen!

Rollen til hvert stoff i lykkekvartetten

Stoffene som utgjør lykkekvartetten samhandler og har sine spesielle effekter. Nevrotransmitterne serotonin, så vel som dopamin, oksytocin og endorfiner, er alle en del av en biologisk formel som skaper en velværefølelse.

Serotonin

Serotonin er en nevrotransmitter som regulerer humør, søvn, matinntak og visse kognitive prosesser. Når andelen serotonin i nervesystemet ditt er balansert, føler du deg glad, fornøyd og ser den positive siden av ting.

Når serotonin mangler, kan det imidlertid forårsake depresjon eller tristhet, mangel på motivasjon, mangel på energi og pessimisme. Derfor er det viktig å opprettholde tilstrekkelige serotoninnivåer for nevronene.

En kvinne på telefonen
Nevrotransmitteren serotonin påvirker humøret hos mennesker avhengig av konsentrasjonen.

Dopamin

Dette er en annen viktig nevrotransmitter for hjernen vår, da den gir behagelige følelser. Den virker når vi oppnår noe vi ønsker, for eksempel et mål, å spise noe vi liker eller å kjøpe det vi ønsket oss lenge.

Som serotonin har den motiverende faktorer, bare på en mye mer direkte måte. Mennesker med lite dopamin synes det er vanskeligere å føle glede og føler seg motløse.

Dopamin er mye studert hos pasienter med depresjon, da et utilstrekkelig nivå forstyrrer prosessen med å komme seg fra den depressive situasjonen. Noen medisiner hemmer ganske riktig gjenopptaket av nevrotransmitteren for å øke den i kroppen.

Fortsett å lese: 4 måter depresjon påvirker hjernen din på

Oksytocin

Dette hormonet frigjøres gjennom sosial kontakt. For eksempel kan vi føle det med vår partner, venner og familie, eller en mor med sitt lille barn.

Det er kjent som hormonet for emosjonelle bånd. Det er veldig viktig siden det gjør samspill med andre hyggelig. Å frata folk sosial kontakt kan følgelig forhindre utskillelse av oksytocin med følgeskader.

Endorfiner

Endorfiner er endogene opioider som menneskekroppen produserer, og ikke fra ytre faktorer. En av funksjonene deres er å fungere som et naturlig smertestillende middel.

Handlingen deres løsner en slags behagelig følelse som kan maskere fysisk smerte. Vi kan for eksempel føle effekten av endorfiner etter intens sport. Hvem har vel ikke følt den behagelige følelsen i kroppen etter en treningsøkt?

En kvinne som løper
Trening frigjør endorfiner som maskerer smerte og gir en følelse av velvære.

Oppdag mer: Les om virkningen trening har på hjernen

Kan du øke lykkekvartetten naturlig?

Svaret er et rungende ja. Lykke er innen rekkevidde, i stor grad. Det er vårt ansvar, uansett hva som skjer rundt oss. Vi kan ta følgende steg for å stimulere nevrotransmittere:

  • Eksponering for sollys
  • Spasere gjennom fine steder
  • Tenke på fremtidige mål og glade minner
  • Trening

Dopamin øker spesielt når vi feirer våre prestasjoner. Vi kan dele et stort sluttmål i små delmål for å feire hver gang vi tar et vellykket steg i riktig retning.

Med oksytocin må vi tenke og handle rundt sosiale forhold for å stimulere det. Vi må få mest mulig fysisk kontakt, for eksempel gjennom klemmer. Samleie øker naturlig oksytocinnivået og er en utmerket form for kontakt.

Til slutt er trening en alliert for endorfiner. Vi snakker ikke om ekstrem trening, men om regelmessighet og trening som gir oss glede på grunn av det faktum at vi bare beveger oss. Avslapping og meditasjonsteknikker er også nyttige for å lede oss til lykke.

Slip løs lykkekvartetten

Avslutningsvis, å frigjøre lykkekvartetten er i din makt. Du kan implementere noen av aktivitetene vi har nevnt, og du vil merke fordelene med disse aktivitetene for ditt fysiske og emosjonelle velvære.

Endringer skjer ikke over natten. Det viktigste er imidlertid å komme på sporet og gjøre lykke til en fast del av livet ditt.

  • Breuning, L. G. (2012). Meet your happy chemicals. System Integrity Press.
  • Salamone, J. D., & Correa, M. (2012). The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine. Neuron76(3), 470-485.
  • Young, S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN32(6), 394.
  • Goodale, Elizabeth P. “El papel de la norepinefrina y de la dopamina en la depresión.” Revista de Toxicomanías 50 (2007): 19-22.