Les om virkningen trening har på hjernen

20 juni, 2020
Mange studier har vist at du er i optimal form når hjernen din er "høy" etter trening. Fysisk aktivitet er nødvendig for riktig funksjon av dette organet og det hindrer det i å svekkes. I tillegg påvirker det dine kognitive evner uten sidestykke.

Regelmessig fysisk aktivitet er en bestemmende faktor for menneskets velvære. Dette skyldes at trening er bra for hjernen vår – og det er et faktum. Vårt fysiske og psykiske velvære avhenger av hjernens helse. Det er derfor viktig å holde seg aktiv dersom du ønsker å forbedre livskvaliteten din. Det finnes mange bevis for virkningen trening har på hjernen.

Studier har vist at det fører til langsommere aldring og kan bidra til å forebygge alvorlige lidelser som Alzheimers. Det har dessuten en stor innvirkning på humøret og livskvaliteten vår. 

Helt siden antikken har mennesker bekreftet at trening er bra for hjernen. Det berømte latinske ordtaket “Mens sana in corpore sano” (sunt sinn, sunn kropp), ble til og med brukt i løpet av det andre århundret før vår tidsregning av poeten Juvenal. I dag vet vi, takket være vitenskapen, at han hadde rett.

Virkningen trening har på hjernen: Trening er bra for hjernens helse

I prinsippet er trening bra for hjernen fordi hjernen er svært avhengig av det kardiovaskulære systemet. Dette virker i sin tur mye bedre når du praktiserer fysisk aktivitet regelmessig. Kardiovaskulær helse har en direkte innvirkning på hjernens helse. 

Alt i alt viser flere studier et forhold mellom hyppig fysisk aktivitet og en lavere risiko for nevrodegenerative sykdommer. Samtidig har forskning vist at fysisk aktivitet forbedrer en rekke kognitive funksjoner og bringer med seg mange psykologiske fordeler.

En gruppe forskere fra Western Sydney University og University of Manchester publiserte en studie om dette i NeuroImage, et tidsskrift. Ifølge deres forskning ble visse områder av hjernen redusert med 5% hvert tiår etter 40-årsalderen. Når mennesker trener kan denne prosentandelen reduseres helt ned til null.

Virkningen treningen har på hjernen er stor.
Trening er bra i alle aldre, og du kan gjøre det sammen med andre.

Les mer: Fire ting du kan gjøre for å styrke hjernen din

Fysiologiske og kognitive fordeler

En av de største årsakene til at virkningen trening har på hjernen er så bra, er at det genererer flere nevroner. I lang tid trodde man at dette organet ikke kunne skape nye celler, men i dag vet vi at det er mulig. Navnet for denne prosessen er “nevrogenese”.

Hippocampus er en av områdene i hjernen som er involvert i nevrogenesen. I et eksperiment med 737 deltakere, ledet at Dr. Joseph Firth, oppdaget de at regelmessig aerob trening økte størrelsen på det venstre hippocampus-området. Dermed fremmer det formeringen av nye nevroner.

Alt i alt har forskere oppdaget at trening:

  • Vedlikeholder grå substans. Denne substansen er ansvarlig for overføring av data og mental smidighet, men svekkes opp gjennom årene. Studier viser imidlertid at den er tettere og mer komplett hos de som trener, uansett alder.
  • Forbedrer utøvende funksjoner. Disse funksjonene lar mennesker utføre oppgaver og løse kompliserte problemer.
  • Forbedrer konsentrasjonen. Flere studier viser at de som trener regelmessig synes det er enklere å konsentrere seg.
  • Øker kognitiv fleksibilitet. Fysisk aktivitet øker evnen til å enkelt hoppe fra én oppgave til en annen.
  • Forbedrer langtidshukommelsen. En studie viste at mennesker som trente før de pugget en tekst, husket teksten bedre enn de som gjorde lite fysisk aktivitet.
  • Bremser hjernens aldring. Det finnes forskning som beviser at de som trener regelmessig øker volumet av hippocampus med 1 til 2% etter 30-årsalderen.

Virkningen trening har på hjernen: Psykiske og emosjonelle fordeler

Virkningen trening har på hjernen vises i følelsene våres også.
Trening har en innvirkning på følelsene dine. Dette er fordi aktiviteter gir hjernen substanser og genererer symptomer på tilfredsstillelse.

Som om ikke alt som står ovenfor er nok, har andre studier også vist at det finnes mange psykiske og emosjonelle fordeler med fysisk aktivitet. Psykisk helse er en av de viktigste komponentene for riktig hjernefunksjon og fysisk aktivitet bidrar til å forbedre og vedlikeholde det.

Ikke gå glipp av denne: De beste fysiske øvelsene for en sunn hjerne

Noen av årsakene til at fysisk trening er bra for hjernens helse, er:

  • Det forebygger og reduserer depresjoner. Fysisk aktivitet er en naturlig antidepressiva fordi det påvirker produksjonen av serotonin, en nevrotransmitter som er avgjørende for følelsen av velvære og humøret generelt.
  • Det reduserer stress og angst. Kroppen skiller ut endorfiner når vi trener (dopamin og noradrenalin, for å være presis). Vanligvis bidrar de til å redusere tilstander med rastløshet og irritasjon og fremmer emosjonell stabilitet.
  • Til slutt øker det en persons selvfølelse og kreativitet. Fysisk trening påvirker også motivasjonen og vitaliteten vår. Alle disse bidragene gjør oss mer kreative og proaktive. På samme måte hjelper fysisk aktivitet med å redusere abstinenser når du prøver å kvitte deg med en avhengighet.

Så hva venter du på? Begynn å beveg deg! Hjernen din vil takke deg.

  • Mandolesi, L., Polverino, A., Montuori, S., Foti, F., Ferraioli, G., Sorrentino, P., & Sorrentino, G. (2018). Effects of Physical Exercise on Cognitive Functioning and Wellbeing: Biological and Psychological Benefits. Frontiers in psychology, 9, 509. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00509
  • Hernández, Juan & Juarez Aguilar, Enrique & García-García, Fabio. (2015). El hipocampo: neurogénesis y aprendizaje. Revista Médica de la Universidad Veracruzana. 1. 20-28.
  • Chun-Lian Ma, Xiao-Tang Ma, Jin-Ju Wang, Hua Liu, Yan-Fang Chen, Yi Yang. 2017. Physical exercise induces hippocampal neurogenesis and prevents cognitive decline. Behavioural Brain Research. https://doi.org/10.1016/j.bbr.2016.09.067.
    (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166432816307495)
  • María Ángela Agüera Sánchez, Miguel Ángel Barbancho Ma, Natalia García-Casares. 2020. Efecto del ejercicio físico en la enfermedad de Alzheimer. Una revisión sistemática.
    Atención Primaria. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2018.09.010.
    (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0212656718304682)
  • Kavussanu, M., & McAuley, E. (1995). Exercise and Optimism: Are Highly Active Individuals More Optimistic?, Journal of Sport and Exercise Psychology, 17(3), 246-258. Retrieved Sep 17, 2020, from https://journals.humankinetics.com/view/journals/jsep/17/3/article-p246.xml
  • Adrian De la Rosa, Gloria Olaso-Gonzalez, Coralie Arc-Chagnaud, Fernando Millan, Andrea Salvador-Pascual, Consolacion García-Lucerga, Cristina Blasco-Lafarga, Esther Garcia-Dominguez, Aitor Carretero, Angela G. Correas, Jose Viña, Mari Carmen Gomez-Cabrera. 2020. Physical exercise in the prevention and treatment of Alzheimer’s disease. Journal of Sport and Health Science. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2020.01.004.
    (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254620300119)
  • Brian D. Johnston. 2018. Beneficios del ejercicio. Manual Merck. https://www.merckmanuals.com/es-us/hogar/fundamentos/ejercicio-y-forma-f%C3%ADsica/beneficios-del-ejercicio
  • Exercise and Depression. WebMD. https://www.webmd.com/depression/guide/exercise-depression#:~:text=When%20you%20exercise%2C%20your%20body,similar%20to%20that%20of%20morphine.
  • Enfermedades cardiovasculares. 2017. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)