Mandelens kolesterolreduserende egenskaper

· september 8, 2015

Om du vil holde kolesterolnivået ditt på et sunt nivå kan det å spise mandler være riktig for deg. Studier viser at det å ha et sunt kosthold som inkluderer mandler, gir en merkbar reduksjon av LDL-nivåene.

Å spise mandler kan også beskytte deg mot diabetes, kardiovaskulære sykdommer, kreft og overvekt. Fortsett å lese, og lær mer om mandelens kolesterolreduserende egenskaper.

Studier av mandelens kolesterolreduserende egenskaper

Flere studier har analysert mandelens egenskaper når det gjelder å redusere kolesterolnivået. Resultatene er lovende. Disse studiene har blitt utført sammen med et bredt spekter av individer. Deltakerne inkluderer: de med høyt kolesterolnivå, normalt kolesterolnivå, diabetikere og overvektige.

Studiene har generelt rapportert om en nedgang av det dårlige LDL-kolesterolet på opptil 10% hos de som spiste mandler, sammenlignet med de som ikke spiste mandler. Denne nedgangen fant sted uten at det gikk ut over de gode kolesterolnivåene, kjent som HDL. Disse resultatene viser at det eneste du trenger å gjøre med dietten din er å inkludere mandler. Uansett, vil det å kutte ut inntak av animalsk fett og mat rik på kolesterol også ha en stor virkning når det gjelder å redusere nivåene av det dårlige kolesterolet LDL.

Hvor mange mandler må jeg spise?

For å oppnå en reduksjon i LDL-kolesterolet på 10%, bør du spise 73 gram mandler hver dag. Dette tilsvarer omtrent en halv kopp med mandler og rundt 400 kalorier. En studie viser at en oppnår en reduksjon på 5% med et inntak på 1/4 kopp mandler og en reduksjon på 10% av det dårlige LDL-kolesterolet med en halv kopp. Ingen studier har så langt blitt utført for å se på effekten av å spise en hel kopp mandler hver dag. Men, med tanke på kaloriene mandler inneholder, vil ikke et så stort inntak være å anbefale.

Mandelens kolesterolreduserende egenskaper

I følge klinikken Mayo, er mandler en av de fem beste matvarene når det kommer til å redusere kolesterol. Mandler er rike på enumettet fett, som er det sunne fettet. Mandler er også rik på vitamin E, som er en utmerket kilde til antioksidanter. Antioksidanter forhindrer frie radikaler i å gjøre skade, og det er også vist at vitamin E bidrar til å redusere hjertesykdommer. Mandler er også rik på magnesium, noe som bidrar til god blodgjennomstrømning.

Noe å tenke på

Selv om mandler blir ansett å inneholde de gode fettstoffene; flerumettet og enumettet, er mandler også rike på kalorier. Derfor kan et kosthold rikt på mandler forårsake vektoppgang. I følge klinikken Mayo vil et inntak av 1/4 eller 1/2 kopp mandler hver dag være svært helsebringende. Om du erstatter all kosematen som inneholder dårlig kolesterol, som pommes frites og salt kjeks, med mandler eller annen tørket frukt, vil du få et mye sunnere kosthold.