Mat som personer med angst bør spise

· mai 11, 2018
Visste du at det finnes mattyper som kan hjelpe oss å kontrollere nervene våre, angst og depresjon på grunn av næringsstoffene de inneholder?

Personer med angst bør legge til disse typene mat i kostholdet sitt for å forsterke nervesystemet og forhindre lidelser som angst, irritabilitet, stress og depresjon.

Oppdag fordelene av å spise grønne grønnsaker, nøtter, solsikkefrø, ølgjær, basilikum og andre mattyper som kan hjelpe til med å håndtere angst.

Å håndtere nerver

Selv om vi kanskje tror at personer med angst alltid vil forbli sånn, så finnes det andre faktorer som spiller inn ved siden av personlighet som kan endre på nervesystemet ditt.

Noen næringsstoffer, som vitamin B-gruppen, magnesium og fosfor, kan hjelpe oss å balansere nervesystemet gradvis og naturlig.

mat for engstelige personer

Mat for personer med angst

1. Grønne grønnsaker

grønne grønnsaker

Desto grønnere og mørkere i farge bladene er, desto bedre vil fordelene av grønnsaken være for nervesystemet ditt. Dette er takket være den store variasjonen av næringsstoffer som er å finne i grønn pigmentering.

Det er to måter å få i seg disse grønnsakene på for å få i seg de nødvendige mengdene:

  • Som en siderett til alle måltider (lunsj og middag) – for eksempel en salat rik på salatblader, ruccola, brønnkarse, sikori, osv.
  • Grønn smoothie til frokost eller mellommåltider, laget av grønne bladgrønnsaker og frukt (bananer, jordbær, ananas, papaya).

2. Havregryn

Havregryn er en veldig næringsrik kornblanding som er rik på vitaminer, mineraler, proteiner og fiber. Det hjelper nervesystemet på to forskjellige måter:

  • Ved å revitalisere og øke energinivået ditt.
  • Det letter på nervøse lidelser som angst og irritabilitet.

Du kan innta det i granola, smoothier, supper, stuinger, drinker, osv.

3. Ølgjær

 

Ølgjær

Ølgjær, eller næringsgjær, er et utmerket kosttilskudd for personer med angst.

Det inneholder store mengder av B-gruppen av vitaminer og mineraler, som kalsium, fosfor, svovel, magnesium og sink.

  • Ved siden av å bli brukt for å bekjempe stress og angst, er det også en god remedie for hud, hår og negleproblemer.
  • Du kan ta en spiseskje (10 g) daglig, og blande det med juice, yoghurt, eller hvilken som helst mat.

4. Basilikum

Basilikum er en naturlig nervelindrende urt som også beroliger alle manifestasjoner av nervøsitet i magen, som smerter eller fordøyelsesproblemer.

Du kan innta det ukokt, i infusjoner, sauser, eddiker, eller bruke dets eteriske oljer på huden eller for å aromatisere et avslappende bad.

5. Valnøtter

Valnøtter

Valnøtter er en type nøtter med antidepressive egenskaper.

  • Deres innhold av essensielle fettsyrer favoriserer produksjonen av serotonin, en kraftig transmittersubstans som produserer en følelse av velvære i oss og beroliger angst og depresjon.
  • Valnøtter inneholder også vitaminer fra B-gruppen, som forsterker nervesystemet.

En neve rå eller ristede valnøtter om dagen er den anbefalte mengden.

6. Bananer

Bananer er en smakfull frukt som er rik på karbohydrater som gir oss masse energi. Dessuten, er bananer rike på kalium og B vitaminer, som er to veldig gunstige næringsstoffer for nervesystemet.

  • Du kan ta med deg bananer over alt på grunn av deres portabilitet.
  • Du kan tilsette bananer i shaker, eller til og med bake dem i ovnen for å nyte søtheten deres.

7. Sitroner

sitroner

Det finnes forskjellige sitrusfrukter som hjelper til med å forbedre humøret vårt naturlig, samtidig som de gir oss store mengder av næringsstoffer. Vi belyser sitronen for å være en av de mest medisinske.

8. Linser

Linser forbedrer nervesystemet ditt takket være deres høye innhold av magnesium og B-vitaminer. De er også en god kilde til grønnsaksproteiner og fiber.

For de som ikke liker å spise linsesuppe, så anbefaler vi å prøve dem i hamburgere. Dette er en smakfull, annerledes og veldig sunn måte å spise linser på.

9. Kajennepepper

kajennepepper

Kajennepepper er et veldig sterkt krydder med overraskende helseegenskaper. Blant disse er dets evne til å berolige nerver og bekjempe søvnløshet.

Det er uansett viktig at du starter med å innta det i veldig små doser, så magen din kan venne seg til den sterke smaken.

10. Avokado

Avokado er en utmerket, deilig frukt.

Denne supermaten hjelper oss å balansere ut alle mangler du måtte lide av takket være dens store variasjon av vitaminer, mineraler, og essensielle syrer. Den inneholder også en god mengde protein, fett og fiber.

Pass på å inkludere avokado i dine smoothier, salater, snacks, supper, garnityr, osv.