Næringsstoffer og øvelser for å opprettholde en sunn, ren og sterk lever

Visste du at regelmessig mosjon også er veldig gunstig for leveren din? Du trenger ikke å tilbringe hele dagen på treningsstudioet: en halv time er nok.
Næringsstoffer og øvelser for å opprettholde en sunn, ren og sterk lever

Siste oppdatering: 20 oktober, 2021

Noen ganger setter vi oss et mål om å opprettholde et balansert kosthold, lite fett, med det faste formålet å gå ned i vekt og dermed oppnå en mye mer stilisert figur. Men hva om vi også tenkte på viktigheten av å opprettholde en sunn, ren og sterk lever ?

Virkeligheten er at vi vanligvis bare husker at vi har dette organet når vi lider av et leverproblem.

Ville det ikke vært mer hensiktsmessig å ta tilstrekkelige og ansvarlige beslutninger for å ta vare på dette vitale organet? Selvfølgelig! Derfor vil vi i denne artikkelen invitere deg til å bli kjent med hva slags daglige øvelser og næringsstoffer du bør inkludere i kostholdet ditt for å få en sunn, ren og sterk lever.

En sunn, ren og sterk lever

La oss se en kort oppsummering av hva du kan gjøre for å få en sunn, ren og sterk lever.

Næringsstoffer for å ta vare på leveren

En studie av Dr. Edward Group indikerer at i disse dager blir problemer knyttet til leveren stadig mer vanlige.

Årsaken er at livsstilsvanene våre noen ganger er feil. Faktorer som stillesittende livsstil, dårlig kosthold der vi også må ta hensyn til den dårlige kvaliteten på maten selv, og psykologiske problemer som stress og angst, kan lett forårsake leverproblemer.

Alt dette tvinger oss ikke bare til å bli klar over viktigheten av våre livsstilsvaner, men også å godta behovet for å gjøre endringer og ta vare på kostholdet vårt.

Hva med å begynne å inkludere disse næringsstoffene i kostholdet ditt?

1. Fullkorn og korsblomstret grønnsaker

El trigo sarraceno, una alternativa sin gluten
Bokhvete, et glutenfritt alternativ som er veldig egnet for å styrke leveren din.

For å få en sunnere lever er det viktig at vi spiser fullkorn. Unngå fremfor alt raffinert hvitt mel som brukes til å lage mange av våre grunnleggende matvarer som brød, bakverk, pizza, blant andre.

Raffinert hvitt mel fordøyes ikke godt og har mistet næringsstoffer i raffineringsprosessen. Diverse fullkorn, derimot, blant andre:

  • Kli : inneholder fiber, B-vitaminer, jern, kobber, sink og antioksidanter, samt fytokjemiske forbindelser.
  • Spiren: rik på vitamin E og sunt fett.
  • Endospermet: gir karbohydrater, proteiner, mineraler og B-vitaminer.

Så, så lenge du ikke er allergisk, må du inkludere følgende matvarer i kostholdet ditt:

  • Quinoa
  • Bokhvete
  • Hirse (ikke dyrehirse, men den typen du finner i helsekostbutikker)
  • Havre

2. Vitamin C

Sitrusfrukter som appelsiner, sitroner, kiwier eller papaya er rike på vitamin C. Dette vitaminet hjelper oss med å rense kroppen og forhindrer igjen mennesker med nyreproblemer med visse mangler, som for eksempel jern. Dette antydes av denne studien utført av University of Massachusetts-Lowell (USA).

Hvis du vil forbedre leverens helse, ikke glem å starte dagen med et glass varmt vann med sitron.

3. Nøtter og avokado

Visste du at avokado kan hjelpe til med å ta vare på leveren vår? Det er rikt på sunt fett som er avgjørende for å fremme rengjøring og styrke det, takket være de mange næringsstoffene.

Vi skal heller ikke glemme at avokado er en av de rikeste matvarene i glutation, en type molekyl dannet av 3 aminosyrer som ifølge denne studien av Necker Hospital (Frankrike) er svært nødvendig for leveren for å oppfylle sine rensende funksjoner.

Valnøtter, i tillegg til å inneholde glutation, har også arginin, et protein som gjør at leveren kan kvitte seg med ammoniakk.

Hva med å inkludere tre nøtter hver dag i frokosten?

4. Klorofyll

Klorofyll vil fremfor alt hjelpe oss med å helbrede skader i leveren vår. Det er viktig når det gjelder å kontrollere jernet i blodet og ikke bare fremme leverhelsen vår, men også å sørge for at vi har sunne, rene tarmer, fri for giftstoffer.

Det sier denne studien av Universitas Islam Sultan Agung (Indonesia).

Gitt viktigheten av klorofyll for leveren vår, vær oppmerksom på maten som ikke bør mangle i kostholdet ditt :

  • Chlorella alger
  • Asparges
  • Paprika
  • Brokkoli
  • rosenkål
  • Selleri
  • Grønne erter
  • Purre
  • Grønne oliven
  • Persille
  • Sjøgrønnsaker
  • Spinat
  • Bladbete

Øvelser for å opprettholde en sunn lever

beneficios-zumba

Canadian Foundation for liver health forteller oss at regelmessig mosjon er avgjørende for å oppnå en sunn, ren og sterk lever.

Takket være regelmessig fysisk aktivitet kan vi unngå fedme og forbedre humøret. Av denne grunn anbefaler vi at du hver dag bruker mellom en halv time og en time på følgende aerobe øvelser :

  • Gå en tur
  • Svømming
  • Sykling
  • Løp i moderat lavt tempo
  • Dansing
  • Aerobic

Hvorfor ikke begynne i dag med å sette disse tipsene i praksis ? Du vil legge merke til fordelene!

Det kan interessere deg ...
Unngå fettlever med 5 sunne drikker
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Unngå fettlever med 5 sunne drikker

For å unngå fettlever kan du drikke visse sunne juicer. Kompletter disse sunne drikkene med lett mat, lite kalorier og fett.