Nøkler for å beskytte deg selv mot UV-stråler

Solkrem er et filter som ikke blokkerer alle UV-stråler. Derfor er det ganske enkelt et supplement til de andre tiltakene du må ta. I denne artikkelen finner du ut hvordan du beskytter deg mot UV-stråler.
Nøkler for å beskytte deg selv mot UV-stråler

Siste oppdatering: 08 oktober, 2021

Kjenner du nøklene for å beskytte deg mot UV-stråler (ultrafiolette stråler)? Mange bruker mørke briller for å unngå sol. Men hvilke andre tiltak må du ta for å beskytte deg selv og unngå solbrenthet og rødhet?

Nedenfor finner du noen aspekter ved soleksponering du må ta hensyn til for å hjelpe deg med å nyte tiden utendørs fullt ut.

Tiltak du kan ta for å beskytte deg mot UV-stråler

Du må ta mange beskyttende tiltak for å forhindre skader forårsaket av ultrafiolett stråling fra solen. Nedenfor skal vi markere noen av de viktigste.

Ha på en hatt

Som en artikkel publisert i The British Journal of Dermatology bekrefter, er brettete hatter de mest passende. Dette er fordi de dekker ørene, nesen, øynene, hodebunnen og pannen. Selv om vi noen ganger glemmer disse områdene, kan solstråling skade dem.

Riktig klær

Eksperter anbefaler å bruke klær som dekker hele huden din når du er utendørs. Mørke farger gir mer beskyttelse. Lukket veving eller tett damestoff gir også mer beskyttelse enn de med lette, enkle vevde eller løst vevde stoffer. På samme måte er tørre klær mer beskyttende enn våte klær.

Det skal bemerkes at klær ikke helt blokkerer alle UV-stråler. Hvis du kan se lys gjennom et stoff, kan UV-stråler også komme gjennom det.

I dag lager mange tekstilbedrifter klær med UV-beskyttelse. De har vanligvis en etikett som angir UV-beskyttelsesfaktoren (beskyttelsesfaktor mot ultrafiolett stråling, eller UVF) på en skala fra 15 til 50+. Jo høyere UVF, jo høyere beskyttelse gir den.

Unngå solarium

En brunbrun kvinne.

Folk tror at UV-strålene fra dette solariet ikke er skadelige, men de tar feil. Sollamper avgir UVA- og UVB-stråler. Bruken av denne kunstige metoden er forbundet med en høyere risiko for å lide av melanom, spesielt hvis du begynner å bruke dem før du er 30. Verdens helseorganisasjon (WHO) publiserte denne informasjonen.

Hvis du vil se solbrun ut, er det flere sunne alternativer du kan ty til, for eksempel selvbruningsspray eller kremer, for eksempel.

De små UV-lampene som brukes til å øke tørking av neglelakk i gel manikyr, avgir også UVA-stråler. Av denne grunn anbefaler eksperter å legge solkrem på baksiden av hendene før du bruker dem.

Bruk solbriller med UV-beskyttelse

Å bruke solbriller som blokkerer UV-stråler er like viktig som andre beskyttende tiltak.American Academy of Ophthalmology anbefaler å sørge for at disse brillene beskytter ikke bare øynene, men også de delikate delene rundt dem.

Ideelle solbriller blokkerer 99% til 100% av alle UVA- og UVB-stråler. Før du kjøper et par solbriller, må du sjekke etiketten:

  • Sørg for at de sier “UV-absorpsjon opptil 400 nm” eller “Oppfyller ANSI-standarder for UV-beskyttelse”, da dette betyr at de blokkerer minst 99% av UV-strålene.
  • De som indikerer at de er til kosmetisk bruk, blokkerer bare omtrent 70% av UV-strålene.
  • Hvis etiketten ikke sier noe, gir solbrillene ikke UV-beskyttelse. Se alltid etter ANSI-etiketten. Polariserte linser reduserer lysblending, men ikke stråling.

Hold deg i skyggen: en av nøklene for å beskytte deg mot UV-stråler

Dette enkle tiltaket er den beste måten å begrense UV-eksponering. Dette er spesielt viktig mellom klokken 10 og 16, ettersom strålingen er mest intens i løpet av disse timene på dagen.

For å sjekke intensiteten kan du gjøre skyggetesten. Hvis skyggen din er mindre enn deg selv, er UV-stråler på sitt mest intense, og det er viktig å beskytte deg selv.

Du må huske at skyer ikke blokkerer UV-stråler. Derfor må du fortsatt beskytte deg selv om dagen er overskyet.

Stranden og de snødekte områdene øker mengden UV-stråling fordi de reflekterer sollyset. Solens stråler kan til og med sprette av vann og er sterkere i løpet av vår- og sommermånedene. Når det gjelder fjellområder, når solstrålingen bakken mye sterkere.

Påfør solkrem

En kvinne som bruker solkrem.

Solkrem er et filter som ikke blokkerer alle UV-stråler. Du får fortsatt litt stråling, selv når du bruker den riktig. Av denne grunn er det ganske enkelt et supplement til de andre tiltakene du må bruke.

Du må lese etikettene til solkremene riktig. Eksperter anbefaler en solkrem med en solbeskyttelsesfaktor (SPF) på 50 eller høyere og med et bredt spekter av beskyttelse, både for UVB- og UVA-stråler.

SPF 50 solkremer filtrerer omtrent 98% og SPF 100 om lag 99% av solstrålingen. Derfor, jo høyere du går, jo mindre forskjell. Ingen solkrem gir total beskyttelse.

Du kan finne solkremer tilgjengelig i mange former:

  • Geleer
  • Kremer
  • Aerosolspray
  • Lotions
  • Salver
  • Leppebalsam

I tillegg er det viktig å sjekke utløpsdatoen for produktet før du åpner det. Når den er åpnet, er den bare effektiv i et år.

Du må alltid påføre solkrem før sminke eller insektmiddel. Du må bruke den på ansikt, ører, armer, nakke og andre områder av kroppen din som ikke er dekket av klær.

Eksperter anbefaler å bruke solkrem hver 2. time hvis du skal utsette deg selv for solen, eller etter å ha trent, jobbet, svømt eller lekt.

Viktigheten av å beskytte deg selv mot UV-stråler

Som vi nevnte ovenfor, må du ta grunnleggende beskyttelsestiltak for å forhindre skader ultrafiolett stråling fra solen forårsaker, spesielt i de varmeste årstidene.

Jo mørkere huden er, desto mer er den i stand til å beskytte seg selv. Derfor er mennesker med lyse øyne og hvit hud, samt rødhårede eller mennesker med lyst hår, de mest følsomme. Likevel må mennesker med alle hudtyper bruke solkrem og ta de nødvendige tiltakene.

Det kan interessere deg ...
7 matvarer du bør spise for å beskytte huden din mot solen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
7 matvarer du bør spise for å beskytte huden din mot solen

Mat spiller en viktig rolle for å beskytte huden din mot solen. Oppdag de 7 beste matvarene for å ta vare på det i denne artikkelen.



  • Vallejo, E. O., Vargas, N., Martínez, L. M., Agudelo, C. A., & Ortiz, I. C. (2013). Perspectiva genética de los rayos UV y las nuevas alternativas de protección solar. Revista Argentina de Dermatologia.
  • M. de la Torre Iglesias, P., & Álvarez Álvarez Covadonga. (2010). Consejo farmacéutico en dermoprotección infantil. Farmacéuticos Comunitarios.
  • Batlle, C. (2005). Factor de protección solar. OFFARM.