Økningen i hjertefrekvens under fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet fører til en økning i hjertefrekvensen ettersom musklenes behov for energi blir høyere. Dagens artikkel vil fortelle alt om dette.
Økningen i hjertefrekvens under fysisk aktivitet

Siste oppdatering: 16 mai, 2022

Hjertefrekvens er antall hjerteslag per minutt og en økning under fysisk aktivitet er normalt. Den normale gjennomsnittsverdien i hvile er 60-100 slap per minutt, selv om den varierer avhengig av behovene til hver organisme.

Det er forskjellige kondisjoneringsfaktorer under hvile som genetikk, kjønn, alder, psykologisk tilstand, fysisk form, holdning, høyde, temperatur, røyking, blant andre. Disse dataene er nyttige for raskt og enkelt å finne ut hvordan hjertet fungerer. Det lar oss også bli kjent med intensiteten til den fysiske aktiviteten vi utfører.

Daglig fysisk aktivitet reduserer hvilepulsen og forbedrer livskvaliteten ved å få oss i bedre form. Det hjelper hjertet med å anstrenge oss mindre hver dag, siden vi blir “bedre trent.” Så hvordan påvirker fysisk aktivitet hjertefrekvensen? La oss analysere det.

Hjertefrekvens - hva er det og hvordan måles det?

Hvorfor øker hjertefrekvensen ved fysisk aktivitet?

De viktigste organene som har innvirkning på fysisk aktivitet er hjertet og lungene. De sistnevnte er ansvarlige for utvekslingen av oksygen (O2) og karbondioksid (CO2). Den får O2 for å øke muskelfunksjonen og eliminerer CO2 som organisk avfall fra organismen.

Hjertet har ansvaret for å pumpe oksygenfult blod til musklene for å gi dem den nødvendige energien. Det lar så det CO2-fylte blodet gå til lungene for å slippe det ut.

Musklene må jobbe hardere når vi trener. Dermed må kroppen innta O2 og utvise CO2 i større mengder. Dette er fordi det er en økning i energibehov.

Konsekvenser av trening

Seks kardioøvelser du kan gjøre hjemme

På grunn av ovenstående er en økning i hjertefrekvensen nødvendig for å la musklene utføre sin aktivitet normalt. I tillegg, akkurat som det er en økning i hjertefrekvensen, er det også en økning i antall pust. Det hjelper hjertet under fysisk aktivitet.

Hvilepulsen er vanligvis mellom 60-100 slag per minutt. Normalt antall hjerteslag kan imidlertid variere mellom 120 og 160 slag/min under trening.

Den maksimale frekvensen hjertet kan nå på trening avhenger av alder og man kan estimere det med denne formelen: 220-alder=maksimal hjertefrekvens.

Normale symptomer på økt hjertefrekvens og pust under trening

I henhold til prosessen forklart ovenfor kan man oppsummere at fysisk aktivitet gir ulike symptomer i kroppen vår.

  • En person begynner en fysisk aktivitet uten å merke økningen i hjertefrekvensen eller pustemønsteret
  • Etter noen minutter kan musklene prikke og bena føles tunge
  • Pusten øker gradvis, og deretter er det kortpustethet, tretthet, hosting eller hvesing
  • Hjertefrekvensen blir raskere og sterkere enn vanlig; vi kjenner dette vanligvis som “høy puls”
  • Det er en liten smerte, tetthet i brystet og hjertebank
  • Følelsen av ubehag i begynnelsen av fysisk aktivitet kan stabilisere seg eller til og med forsvinne og lar en person fortsette den normalt

Når bør du være bekymret?

En ekstrem økning i hjertefrekvensen under trening kan være et tegn på hjerteproblemer. I tillegg kan sen gjenoppretting av normal hjertefrekvens etterpå også være et tegn på slike tilstander.

Den fortsatte økningen i hjertefrekvens kombinert med kortpustethet kan være et tegn på en luftveistilstand. Av denne grunn kan det være en god idé å bruke pulsmålere for å kontrollere hjerteslagene per minutt. Også for å overvåke pusten under og etter fysisk trening.

Vær tydelig på dette

En økning i hjertefrekvensen under fysisk aktivitet er normalt. Det er imidlertid viktig å se opp for varseltegnene som kan indikere hjerte- eller luftveisproblemer. Kontakt lege hvis dette er tilfelle.

Det kan interessere deg ...
8 matvarer for et sunt hjerte
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
8 matvarer for et sunt hjerte

Hvis du er interessert i mat for et sunt hjerte, bør du vite hvilke matvarer du bør benytte deg av oftere i kostholdet ditt.