Oppdag hvordan du kan bekjempe alopecia naturlig

juli 9, 2019
Alopecia kan påvirke både menn og kvinner av ulike grunner. På grunn av dette er det viktig å vite mer om det for å bekjempe alopecia og hårtap på den best mulige måten.

Alle mennesker mister mellom 70 og 100 hårstrå per dag. Dette er helt normalt, men unormalt hårtap regnes som når en person mister mer enn 100 hårstrå per dag. I dette tilfellet lider personen av alopecia, eller skallethet. Les videre for å se hvordan du kan bekjempe alopecia.

Mennesker med alopecia mister som regel håret på hodet, men det kan også påvirke:

  • Øyenbryn
  • Øyevipper
  • Skjegg
  • Underarmer
  • Kjønnsområdet

I denne artikkelen vil vi fortelle deg mer om alopecia, hva som forårsaker det, symptomer, måter å forebygge det på, og de beste naturlige løsningene for å behandle det naturlig.

Hva er det som forårsaker alopecia?

Her er noen årsaker til alopecia:

  • Genetiske faktorer
  • Dårlig kosthold
  • Stress
  • Endokrine sykdommer, som hypotyreose
  • Smittsomme sykdommer
  • Medisinbruk (spesielt visse medisiner brukt i kjemoterapi, antityreoide legemidler, blodfortynnende midler, og medisiner brukt til behandling av hypervitaminose A og hypokolesterolemi)
  • Jernmangel eller anemi

Se også: Alopecia areata: 7 vanlige myter om hårtap

Symptomene ved alopecia

Hos menn er det vanligvis hårfestet og kronen som mister hår. Men mønsteret ved hårtap er annerledes hos kvinner. Noen mindre vanlige former for alopecia kan forårsake kløe eller smerter i hodebunnen.

  • Dersom du finner mange hårstrå på puten når du våkner, kan dette være en indikasjon på at du mister mer hår enn du burde.
  • Dersom mye hår faller ut hver gang du vasker håret, kan dette være et tegn på alopecia. Du kan også miste mye hår når du børster eller kjemmer gjennom det.
  • Mye flass eller talg kan være en faktor som forårsaker hårtap.

Forebygging

Det mest effektfulle tiltaket er å få en riktig diagnose og tidlig behandling når alopeciaen forekommer.

  • Sunne livsstilsvaner (å ikke røyke, tilstrekkelig næring, og å unngå for mye eksponering for solen) kan gi god hårhelse.
  • Drikk mye vann. Som de andre kroppsdelene dine, trenger også håret ditt å bli ordentlig hydrert for å se glansfullt ut og være sunt og sterkt. Derfor burde du bli vant til å drikke rundt 2 liter (8 glass) med vann om dagen for å hjelpe med å bekjempe alopecia.

Slik påvirker det hverdagen

bekjempe alopecia

Denne sykdommen kan bli et stort problem, både kosmetisk og personlig sett.

Dette er utvilsomt et av de vanligste kosmetiske problemene i verden. Det kan til og med påvirke mange mennesker emosjonelt. Derfor kan det forårsake dårlig selvtillit, eller til og med problemer med mobbing på jobb og privat.

Naturlige løsninger for å bekjempe alopecia

Gulrotjuice og kokosmelk

Gulrøtter inneholder B6 og B12-vitamin, samt antioksidanter som hjelper med å styrke håret og holde det sunt. Kokosmelk inneholder vitaminer, sporstoffer, aminosyrer og mineraler.

Alt dette vil hjelpe med å holde ditt hår sunnere og sterkere.

Ingredienser

  • 2 gulrøtter
  • 1 kopp med kokosmelk (250 ml)

Dette må du gjøre

  • Putt begge ingrediensene i blenderen, og bland de sammen i 3 til 4 minutter, til du får en jevn blanding.
  • Uten å sile blandingen, jobb den inn i håret. La den være i håret i 30 minutter, og vask deretter med kaldt vann.

Eplecidereddik

bekjemp alopecia

Eddik er en flott, naturlig ingrediens som kan bidra til å bekjempe alopecia grunnet overflødig talg. Det vil også hjelpe med å stimulere hodebunnen.

Ingredienser

  • 1 kopp med eplecidereddik (250 ml)

Dette må du gjøre

  • Jobb inn eplecidereddiken inn i håret ditt og masser hodebunnen forsiktig.
  • Etter 45 minutter, vask håret ditt med varmt vann.

Se også: 6 naturlige remedier mot skallethet

Anbefalinger og tips for å forebygge hårtap

Her er noen anbefalinger for å hjelpe deg med å forebygge og lindre dette problemet:

  • Forebygg stress. Aktiviteter som yoga, latterterapi, tai chi og trening hjelper med å produsere endorfiner og redusere stress.
  • Behandle helseproblemer som depresjon, angst eller anemi dersom du lider av noen av disse.
  • Ha et sunt og velbalansert kosthold som er rikt på jern, antioksidanter, fettsyrer og A-, B-, C- og E-vitamin. Dette bidrar til å styrke håret ditt og tilføre energi til hårsekkene.
  • Bruk myke børster og unngå stramme hårfrisyrer og bruk av hårstrikk.
  • Unngå røyking: Denne vanen svekker hårsekkene raskt.