Orgasmisk meditasjon: Hva du bør vite

Orgasmisk meditasjon er en praksis som fremmer velvære gjennom oppmerksomhet og opplevelse av stimulering. Interessert i å lære mer? I denne artikkelen vil vi fortelle deg hvordan du kan gjøre det og hva noen kvinner sier om det.
Orgasmisk meditasjon: Hva du bør vite

Siste oppdatering: 17 juli, 2021

Ideen om å bringe fred inn i livet ditt, trivsel og en åndelig forbindelse gjennom klitorisstimulering har kanskje skjedd for veldig få mennesker, men den eksisterer – og den kalles OM eller orgasmisk meditasjon.

OneTaste er en av bevegelsene som tror på OM som en kraftig teknikk for å helbrede, være lykkeligere og mer i fred. Faktisk er denne organisasjonen sammensmelting av bevissthet med seksualitet.

OM er ikke så interessert i den orgasmiske delen, men i frakoblingen, følelsesmessig stabilitet og ekstase som kan oppleves på et åndelig nivå gjennom kvinnelig kjønnsmassasje.

Ifølge OneTaste er OM:

… en unik velværeøvelse som kombinerer oppmerksomhet med kraften til den dypt menneskelige, dypt følte opplevelsen av orgasme.

Denne organisasjonen hevder at orgasmisk meditasjon forbinder kroppen med seksualitet. Blant dens kvaliteter er at det er trygt, systematisk – fordi det alltid gjøres på samme måte –, det har ingen skjulte motiver, og det er intimt. Det skjer bare mellom to personer.

Tiden til å utføre OM er femten minutter. I løpet av denne tiden masserer en mann, kalt en stroker, klitoris. Mens dette skjer, aktiveres det limbiske systemet og hjernen produserer oksytocin.

Strokere trenger ikke å være partnere med kvinnene de gjør meditasjonen med. Faktisk er meditasjonsopplevelsen atskilt fra selve den seksuelle handlingen.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Syv sexleker du kan prøve ut med partneren din

Hvordan trener du denne orgasmiske meditasjonen?

En kvinne som ligger og nyter orgasmisk meditasjon.

Orgasmiske meditasjonsøkter følger følgende struktur:

  • Kvinnene skal kle av seg fra livet og ned. Strokerne har på seg klærne.
  • Strokeren må lage redet, det vil si rommet der meditasjonen skal finne sted. Til dette bruker de en yogamatte og tre puter.
  • Lysene forblir på.
  • Strokeren har en stoppeklokke, et håndkle, hansker og et smøremiddel ved siden av seg.
  • Kvinnen stiller seg på matten og legger seg på ryggen. Knærne skal være bøyd.
  • Strokeren sitter på høyre side mens han bruker venstre hånd for å stimulere henne.
  • Timeren skal være satt på tretten minutter, da de to siste minuttene vil være for å slappe av og roe seg ned.
  • Strokeren skal indikere for kvinnen når han skal berøre henne mens han smører pekefingeren og tommelen med glidemiddel.
  • Massasjen begynner når strokeren stimulerer klitorisens øvre venstre kvadrant med pekefingeren, og beveger seg opp og ned.
  • Hvis kvinnen ønsker det, kan hun gi instruksjoner til strokeren og indikere hvordan hun vil bli stimulert.

Du vil kanskje like denne artikkelen: 7 enkle vaner for å øke sexlysten din

Når de tretten minuttene har gått, skal strokeren plassere høyre hånd på toppen av venstre og dekke de kvinnelige kjønnsorganene, trykke forsiktig og holde posisjonen i to minutter.

Etter denne tiden vil kvinnen få tilbake roen, og begge kan rydde området.

Orgasmisk meditasjon: En metode eller en kult?

En kvinne som ligger i en seng.

På grunn av de høye kostnadene ved disse øktene, har noen kritikere til og med stemplet det som en kult. Imidlertid har praksisen sterke talsmenn. For eksempel har forfatter Rose Surnow hevdet at orgasmisk meditasjon har ført henne til et behagelig og fredelig sted. Det har fullstendig forandret måten hun opplever sex på.

Journalist Aurora Wells har også kommentert at denne opplevelsen for henne var “noe merkelig og klinisk”. Andre anerkjente medier har også samlet meninger fra forskjellige kvinner som har praktisert orgasmisk meditasjon, og de har henvist til at:

Det er en merkelig klinisk pakt … Det er ingen øyekontakt under orgasmisk meditasjon. Ideen, i likhet med tantrisk buddhistisk sex, er å utvide den sensoriske toppen før du når klimaks.

Denne metoden skiller seg imidlertid fra annen praksis fordi, som guruen Shree Ramananda sier:

Mens tradisjonell meditasjon hadde åndelige formål, har den gjennom årene utviklet seg til en helse- eller angstreduksjonsmetodikk og mindfulness-terapi.

Den administrerende direktøren for OM-instituttet, Anjuly Ayer, har også sagt at meditasjon var rart for henne, “som om jeg svever … eller tankene mine skiller seg fra kroppen min”, men med OM kan hun føle følelser i alle deler av kroppen.

Det skal bemerkes at klimaks ikke er målet for OM, så presset om å måtte nå klimaks forsvinner også, og det å bli berørt blir en mer behagelig opplevelse for kvinner.

It might interest you...
Fem tips for å nyte et tilfredsstillende og trygt sexliv
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Fem tips for å nyte et tilfredsstillende og trygt sexliv

Lær hvordan du nyter sex uten å bekymre deg for noe. Ta en titt på tipsene vi deler i denne artikkelen for å nyte et tilfredsstillende og trygt sex...



  • Brotto, L. A., & Basson, R. (2014). Group mindfulness-based therapy significantly improves sexual desire in women. Behaviour Research and Therapy. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.04.001
  • Mañas, I. (2009). Mindfulness ( Atención Plena ): La Meditación en Psicología Clínica. Gaceta de Psicología.
  • Meditación, mindfulness y sus efectos biopsicosociales. revisión de literatura. (2011). Revista Electrónica de Psicología Iztacala.
  • Millar, L. M. (2015). Impact of orgasmic meditation.
  • Mosher, D. L. (1980). Three Dimensions of Depth of Involvement in Human Sexual Response 1. The Journal of Sex Research. https://doi.org/10.1080/00224498009551060