Øvelser for å styrke nakkemuskulaturen

Øvelser som tar sikte på å styrke nakkemusklene skal være milde, og vi bør aldri overdrive dem fordi det kan føre til enda mer skade på området.

Visste du at du bør styrke nakkemuskulaturen din hver dag for å unngå overbelastning og spenningsoppbygging?

For å gjøre det, finnes det ikke noe bedre enn å bruke tøyningsøvelser og andre aktiviteter for å jobbe med elastisitet og bygge muskelmasse.

Nakken er en av kroppsdelene som akkumulerer mest spenning. Ubehag i nakken er en av de viktigste årsakene til at pasientene i dag konsulterer sine leger om smerte.

I denne artikkelen lærer vi deg hvordan du kan styrke nakkemuskulaturen, og noen av fordelene ved å holde dette området i form.

Fordelene du får ved å styrke nakkemuskulaturen

Å ha sterke nakkemuskler er en fordel for å opprettholde en god holdning.

Disse musklene har ikke bare sammenheng med ryggraden, men de har også et sett med nerveimpulser som kan lide ved mangel på muskeltrening.

Det bidrar til å opprettholde balansen

Grunnleggende motorisk bevegelse, som er ansvarlig for dynamisk balanse, trenger riktig trening.

Å holde disse musklene sterke bidrar til å forhindre svimmelhet.

Det forbedrer pustekvaliteten

Å holde nakken fleksibel har stor innvirkning på respirasjonseffektiviteten, spesielt når du trener.

Musklene som spiller en rolle i pusten under fysisk aktivitet og som ikke får nok trening, kan føre til skader. Videre kan nevnte skader forårsake noe vi alle er kjent med: nakkesmerter.

Det hjelper med å frigjøre stress

Øvelser for nakken bidrar til å frigjøre spenninger bygget opp fra hverdagen.

Å fullføre en styrketrening er bra for å eliminere nakkestivhet, og for å lindre berørte muskler.

Les også: 3 fantastiske hjemmebehandlinger for nakkesmerter

Øvelser for å styrke nakkemuskulatuen

Vi må holde nakkemuskulaturen vår så fleksibel som den kan være.

For å gjøre det, trenger du en øvelsesrutine som bidrar til å styrke musklene. Å følge en riktig øvelsesrutine vil forhindre eller lindre svekkende kontrakturer.

Våre følgende anbefalte øvelser vil hjelpe deg med å styrke nakkemuskulaturen din og holde den fleksibel. Ikke glem å varme opp først:

Øvelse 1: Strekk forover

Kvinne på kontor har vondt i nakken

  • Sitt oppreist og se fremover.
  • Legg hendene dine på pannen og trykk på den mens du presser mot hånden din med hodet.
  • Gjenta 10 ganger.

Øvelse 2: Sidestrekk

  • Denne liger på den forrige øvelsen. Legg hånden på siden av hodet mens du prøver å presse mot den med hodet
  • Fortsett øvelsen ved å bøye hodet slik at øret nesten når skulderen.
  • Gjør det samme på den andre siden.
  • Gjenta 5 ganger.

Etter oppvarmingen fortsetter du med disse øvelsene:

Øvelse 3

Øvelse for å styrke nakkemuskulaturen

  • Bøy hodet fremover, og kjenn hvordan bakre del av nakken tøyes.
  • Hold posisjonen i 5 sekunder.
  • Gjør det samme bakover, ved å lene hodet tilbake så mye som mulig. Hold i 5 sekunder.
  • Hvil 10 sekunder.
  • Gjenta 5 ganger.

Les også: Si farvel til nakkesmerter med disse 6 naturlige løsningene

Øvelse 4

  • Vri hodet ditt som om du skal se på skulderen din.
  • Flytt hodet sakte tilbake til midten.
  • Se til motsatt side.
  • Gjenta 10 ganger.

Øvelse 5

Øvelse for å styrke nakkemuskulaturen

  • La hodet falle sakte fremover.
  • Vri hodet sakte til venstre, gjør en sirkulær bevegelse som bringer hodet tilbake og til høyre, og til slutt til startposisjonen.
  • Hvil i 5 sekunder.
  • Gjenta med den andre siden.
  • Gjør hver side 5 ganger.

Øvelse 6

  • Uten å flytte hodet, løft skuldrene dine som om du ville bruke dem til å berøre ørene dine.
  • Hold denne posisjonen i 5 sekunder.
  • Deretter senker du skuldrene dine så mye du kan.
  • Hold i 5 sekunder.
  • Gjenta 10 ganger, i begge retninger.

Vi må understreke at disse oppgavene er ment for å være milde og ikke belastende. Voldsomme bevegelser kan forårsake forstuinger.

Å opprettholde en sterk nakke er viktig for å nyte et smertefritt liv.

En dårlig holdning, å tilbringe lange perioder foran en datamaskin, å sove med en uegnet pute, og oppbygging av stress, er alle utløsere for problemer i nakken.

  • Ta en velfortjent pause og frigjør tankene dine fra hverdagens bekymringer.
  • Nyt fordelene med en rask spasertur, ved å inkludere det i din daglige rutine.
  • Husk å bruke avslapningsteknikker, som dype pusteøvelser for å kontrollere stress.

Alt ovenfor, i tillegg til øvelsene som vi anbefalte, vil påvirke helsen din positivt.

Kategoriar: Sunne vaner Merkelappar:
FRA NETTET