Pes anserinustendinopati: Symptomer og behandling

29 oktober, 2020
Pes anserinustendinopati er en tilstand som påvirker kneet. Betennelsen i disse senene kan hindre utøvelsen for vanlige løpere og til og med bli kronisk.

Pes anserinustendinopati er en betennelse i senene som utgjør den anatomiske strukturen pes anserinus. Denne strukturen holder til i den indre delen av kneet, rett under det. Løpere er den gruppen som lider mest av denne tilstanden.

Er du en løper? Har du noen gang vært utsatt for dette problemet? Oppdag mer om hvordan det oppstår og hva du kan gjøre for å behandle det i artikkelen nedenfor.

Hva er pes anserinustendinopati?

Begrepet tendinopati (senebetennelse) refererer til en betennelse i senene. I dette spesielle tilfellet påvirker det den anatomiske strukturen til det indre kneet, rett under leddet. Denne strukturen består av tre muskler som kommer nedenfra og utgjør en del av benet. Dette er følgende:

  • Musculus semitendinosus er en del av den bakre delen av låret og deltar i bøyingen og utvidelsen av kneet.
  • Musculus gracilis holder til i den indre delen av låret. Denne muskelen er ansvarlig for å føre kneet tett mot kroppen samt å bøye benet.
  • Musculus sartorius: Muskelen går under dette navnet fordi den starter i hoften, går over kneet og når tibia. Den har også med mobiliteten i hofteleddet å gjøre.

For å oppsummere består pes anserinustendinopati av irritasjon og betennelse i senene i disse tre musklene og området rundt dem. Kort sagt, det er en sykdom i kneleddet.

Kvinne med knesmerter.
Pes anserinustendinopati er en tilstand som noen ganger rammer løpere.

Det kan også være lurt å lese: Ingefær og gurkemeie: Et smertestillende preparat mot leddsmerter

Hvem påvirkes av pes anserinustendinopati?

Selv om denne tilstanden kan påvirke hvem som helst er visse grupper mer utsatt. Vi viser til de som har vaner eller egenskaper som gjør dem predisponert for å utvikle denne tilstanden.

For eksempel:

  • Løpere: Folk som løper har ofte en større tendens til å utvikle denne tilstanden. Dette skyldes at løping er en sport som har stor innvirkning på leddene. Denne innsatsen irriterer brusk og sener så vel som musklene i seg selv.
  • Folk som er overvektige: I dette tilfellet gjør leddene stadig en ekstra innsats, spesielt de i underkroppen. Hver bevegelse overbelaster leddene med personens overvekt og skader skjelettpunktene i støttemuskelen. Dette påvirker knær, ankler og hofter.
  • De med anatomiske problemer: Her refererer vi til ting som flate føtter, misdannelser i bekkenet eller fremtredende bein. Konsekvensene av disse problemene er at kneet ikke klarer å utføre sin normale bevegelse, eller at det blir overbelastet. Resultatet er slitasje på senene.

Dessuten kan visse dårlige vaner forhindre at musklene slapper av slik de skal når du er ferdig med å trene. Noen eksempler kan være å ikke tøye ut når du er ferdig eller bruk av upassende fottøy. Fortsatt spenning gjør det lettere for disse skadene å oppstå.

Symptomene på pes anserinustendinopati

Det vanligste symptomet er smerte. Dette er resultatet av betennelse i senene i et redusert område. Siden de ikke har plass til å utvide seg, har væsken som akkumuleres fra skaden ingen steder å gå. Derfor skaper det et ubehagelig trykk.

Karakteristikken til smertene så vel som intensiteten og varigheten varierer fra person til person. I tillegg er øyeblikkene det vises variabelt. Det er imidlertid vanlig at enkeltpersoner opplever kontinuerlig smerte som er vanskelig å roe ned. Faktisk kan smertene til og med vedvare om natten.

Noen ganger kan smertene avta mens du utfører øvelser eller varmer opp. Når den fysiske aktiviteten er over kommer de imidlertid tilbake. Dette har å gjøre med muskelmetabolismen og måten den distribuerer de kjemiske stoffene i cellene på.

Det kan også være lurt å lese: 5 øvelser som ikke vil påvirke leddene dine

Hvordan kan du behandle det?

Mann med pes anserinus senebetennelse.
Å påføre kulde direkte på kneet kan bidra til å berolige symptomene på pes anserinustendinopati.

Riktig behandling av slike skader er veldig viktig, siden komplikasjoner kan føre til at denne tilstanden blir kronisk. Det første du selvfølgelig bør gjøre er å dra til en spesialist for å bekrefte eller utelukke denne typen senebetennelse.

Deretter vil terapien være basert på en kombinasjon av forskjellige tiltak:

  • Hvile: Det er grunnleggende å hvile leddet og de berørte musklene for å løse irritasjon og betennelse. Det er best å heve benet med en pute under kneet, hvis mulig, slik at området kan hvile.
  • Kulde og betennelsesdempende medisiner: Massasje med is er gunstig når det gjelder å redusere betennelse. Hva mer, i øyeblikk med veldig akutte smerter, kan du ta betennelsesdempende medisiner.
  • Fysioterapi: En fysioterapeut vil være den som bestemmer den beste behandlingen for hvert tilfelle. Ofte vil behandlingen bestå av en kombinasjon av forskjellige tilnærminger, inkludert massasje, kryoterapi, ultralydterapi og bandasjer.

Ikke forsøm knærne

Pes anserinustendinopati er en ganske vanlig tilstand som kan påvirke hvem som helst. Løpere og personer som er overvektige er imidlertid mer utsatt for å utvikle denne typen skader.

Oppretthold gode vaner når det gjelder trening, uttøying og bruk av nødvendig utstyr. Disse tiltakene er grunnleggende når det gjelder forebygging. Samtidig bør folk som er overvektige endre livsstil for å kontrollere denne risikofaktoren.

  • Carrillo-Esper, R., Denise Zepeda-Mendoza, A., Pérez-Calatayud, A., Díaz-Carrillo, A., Peña-Pérez, C., & Arturo Rivero-Martínez, J. (2014). Bursitis anserina CASO PROBLEMA. In Rev Invest Med Sur Mex (Vol. 21, Issue 2).
  • Tendinitis y bursitis de la pata de ganso. (n.d.). Retrieved June 19, 2020, from https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=53151
  • Naba, Eliana. “Tendinitis de Aquiles en corredores.” (2012).
  • Silván, Hernán. “Manual de lesiones del corredor.” Prevención y tratamiento Grupo Arthax. Madrid (2001).
  • Ugalde, Priscilla Bonilla, Melany Chavarría Briceño, and Cesia Grajales Navarrete. “Tendinitis rotuliana (rodilla del saltador).” Revista Médica de Costa Rica y Centroamérica 73.620 (2016): 519-523.
  • Rosa, Andrés. “Fisiologia en el entrenamiento de la aptitud física muscular.” Efdeportes. com 1 (2015).
  • Gómez, Jaime Gutiérrez, Mariano Fernández Fairén, and Santiago Sandoval Haro. “Tendinitis y bursitis de la pata de ganso.” Ortho-tips 10.3 (2014): 163-178.
  • de la Hera Cremades, B., L. Escribano Rueda, and A. Lara Rubio. “Rodilla en resorte interno por engrosamiento de la pata de ganso.” Revista Española de Cirugía Ortopédica y Traumatología 61.3 (2017): 200-202.