Posttraumatisk stress og effektene det har på kroppen

november 24, 2019
I dag vil vi fortelle deg om effekten av posttraumatisk stress på kroppen. Et stresset sinn vil alltid ha betydelige effekter på et fysisk helsenivå.

Posttraumatisk stress er en mental lidelse som er resultatet av eksponering for traumatiske hendelser. Eksponering for en ulykke, krig, drap, en naturkatastrofe og fysiske eller emosjonelle overgrep er ting som kan utløse dette.

I denne artikkelen fokuserer vi på effektene posttraumatisk stress har på kroppen. Tross alt går det langt utover psykologiske skader. Det påvirker hele kroppen og kan bli veldig alvorlig.

Å møte denne lidelsen for å gjenopprette helse og liv, er det mange ting det er viktig å tenke på.

PTSD

Det er mange symptomer på posttraumatisk stress. Blant dem er dype kvaler, vedvarende minner, mareritt og andre tilbakevendende skremmende tanker. Det hele har sammenheng med at man har opplevd en traumatisk hendelse eller langvarig eksponering for traumer.

Denne typen stress kan være kortvarig og overvinnes med tiden. Noen mennesker kan imidlertid ha større problemer med å gjøre det, og da vil symptomene forverres. Disse symptomene kan påvirke på et fysisk nivå og kan være farlige for helsen.

Les også: 4 yoga-stillinger for å gjenopprette energien din

Effektene av posttraumatisk stress

Person som lider av posttraumatisk stress.
Kroppen til en person med posttraumatisk stress forblir i en tilstand av konstant varslingmodus, og det fører til ubalanse i den fysiske og mentale tilstanden.

Å leve i en tilstand av stress betyr å holde kroppen i varslingmodus. Din naturlige disposisjon for å kjempe eller flykte er skadelig på et fysisk nivå. Det er en naturlig respons som bare skal skje under spesifikke omstendigheter. Så når den er konstant, kan ikke kroppen slappe av.

Kroppen blir anspent når du opplever posttraumatisk stress. Dermed øker puste- og hjertefrekvensen din. Deretter stresser musklene og pupillene utvides. Det hele aktiverer kroppen din for å handle mot noe fiendtlig. Dette stresset vil skade kroppen din hvis du konstant har denne følelsen.

Den fysiske virkningen av posttraumatisk stress

Kroppen til mennesker som er under stress over en lengre periode vil lide negative konsekvenser. Dette er noen av symptomene som kan vises.

Selvfølgelig varierer det avhengig av personen:

  • Luftveier. Hyperventilering er karakteristisk for stress og kan føre til svimmelhet, besvimelse, tretthet, og skjelving.
  • Mer svette på grunn av høyere sirkulasjonsstrøm.
  • Påvirkning av det kardiovaskulære systemet forårsaket av en innsnevring av blodkarene. Dette øker sjansene for hjertesykdom.
  • En langsiktig svekkelse av immunforsvaret.
  • Ubehag i fordøyelsessystemet på grunn av økte kortisolnivåer som manifesterer seg som forstoppelse, diaré, fordøyelsesbesvær, gass, surhet, osv. Videre fremmer overflødig gastrisk surhet sår.
  • Utmattelse på grunn av mangel på søvn. Dette kan være en konsekvens av søvnløshet og/eller mareritt.
  • Kontraksjoner og muskelsmerter i forskjellige deler av kroppen, men hovedsakelig i området av hodet nær kjeven.
  • Hormonelle ubalanser som kan påvirke menstruasjon og fruktbarhet. De kan også manifestere seg i form av kviser, funksjon i skjoldbruskkjertelen, nedsatt seksuell lyst, osv.

Dessuten skaper alle disse lidelsene en ond sirkel som kan ha andre innvirkninger. Disse inkluderer blant annet plutselige endringer i vekt og libido, samt hårtap og hudproblemer.

Les: Forstå de negative effektene av stress

Avslapningsteknikker for kropp og sinn

Yoga-trening.
Avslapningsteknikker fører til betydelig forbedring av en persons mentale og fysiske helse.

Det er viktig at du forstår forholdet mellom kroppen din og sinnet ditt, også før du forstår PTSD. Enhver behandling du velger bør ta hensyn til dette forholdet. Først da vil du kunne få lettelse fra denne typen stress. Husk at målet her er å fokusere på en terapi som oppmuntrer tankene dine til å påvirke kroppen din positivt på et fysisk nivå, og dermed forbedre helsen din.

For å gjøre dette, finn aktiviteter som vil hjelpe deg med å slappe av og konsentrere deg. For eksempel er meditasjon og dype pusteteknikker veldig nyttig. Du kan også prøve yoga, tai chi eller qigong.

Studier viser at disse områdene kan bidra til å redusere angst, depresjon og sinne. Samtidig forbedrer de toleransen for smerte. De vil også ha en positiv innvirkning på selvtilliten din og energinivået. Du kan slappe av og være klar til å takle stressende situasjoner.

Nå vet du litt om de negative effektene av posttraumatisk stress i kroppen. Imidlertid bør du også vite at behandlingen for å overvinne det må ta hensyn til innsats på både et fysisk og mentalt nivå. På denne måten vil du gjenopprette trivselen og forbedre livskvaliteten.

  • Bryant, R. A. (2017). Posttraumatic stress disorder. In The Science of Cognitive Behavioral Therapy. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-803457-6.00013-1
  • Kim, S. H., Schneider, S. M., Kravitz, L., Mermier, C., & Burge, M. R. (2016). Mind-Body Practices for Posttraumatic Stress Disorder. Journal of Investigative Medicine. https://doi.org/10.2310/jim.0b013e3182906862
  • McEwen, B. S. (2008). Central effects of stress hormones in health and disease: Understanding the protective and damaging effects of stress and stress mediators. European Journal of Pharmacology. https://doi.org/10.1016/j.ejphar.2007.11.071
  • McEwen, B. S. (2006). Protective and damaging effects of stress mediators: Central role of the brain. Dialogues in Clinical Neuroscience.