Prøv dette for barn som nekter å spise grønnsaker

Det at barn avviser grønnsaker er en forsvarsmekanisme i hjernen, og det er foreldrenes ansvar å fremme en gradvis inkorporering av disse matvarene.
Prøv dette for barn som nekter å spise grønnsaker

Siste oppdatering: 17 januar, 2021

Barn som nekter å spise grønnsaker florerer i verden. Reaksjonene deres på disse matvarene er nesten universelle: rynke på nesen, snu hodet, rynke pannen eller grave i retten til de finner noe attraktivt for ganen.

Noen foreldre ser på denne oppførselen som tegn på at de er bortskjemte, men det er rett og slett slik det er. Det er organiske faktorer som utløser dem, det er til og med årsaker av evolusjonær opprinnelse. I motsetning til hva vi tror, ​​er denne avvisningen mer knyttet til fargen på grønnsakene enn til smaken.

Hjernens forsvarsmekanismer

Hjernens forsvarsmekanisme

Hjernen er resultatet av en transformasjon over tusenvis av år, og har fremdeles forsvarsmekanismer for å beskytte levende vesener mot forurensede og giftige stoffer. Dette forklarer hvorfor noen matvarer med sterke farger, som grønnsaker, utløser faresignaler i hjernen, og utløser instinktivt en motvilje mot dem.

Når det gjelder farger, fører grønne og oransje nyanser i måltider til fornektelse hos små barn. Dette er grunnen til at mange barn mellom tre og fem år blir kjent med en potet raskere enn brokkoli eller rosenkål.

Selv om disse handlingene er en del av den naturlige vekstprosessen hos et barn, er det foreldrenes ansvar å fremme gradvis inkorporering av disse matvarene som representerer den største kilden til fiber, mineraler og vitaminer.

Høy følsomhet

Barn som nekter å spise grønnsaker

Det er vist at følsomhet for smaker har en viktig genetisk komponent. Den gustatoriske og olfaktoriske oppfatningen er veldig utviklet i de første leveårene, og det er derfor mange barn viser vanskeligheter med å tåle andre matvarer enn morsmelk eller morsmelkerstatning.

Til det må vi legge til det lave nivået av kalorier som grønnsaker har og den bitre smaken som kjennetegner de fleste av dem. Alt dette vil begynne den såkalte fordøyelsesneofobien (instinktiv avvisning av mat).

Det er tapet av reseptorer eller deres manglende evne til å transformere gustatoriske og olfaktoriske stimuli til nervesignaler som får følsomheten til å avta etter hvert som tiden går.

Prøv smakfulle alternativer

et barn som rynker på nesen av brokkoli

Barn som nekter å spise grønnsaker har en tendens til å undervurdere mørke bladgrønnsaker, som sveitsisk bladbete, aubergine, spinat, agurker og reddiker. De tåler søtpoteter, modne tomater og de med større sødme litt bedre.

Vi anbefaler deg å lese denne artikkelen: 8 tips som kan hjelpe deg å spise mer grønnsaker

Det positive med alt dette er at akkurat som hjernen er forberedt på å utelukke alt som kan utgjøre en trussel, er den også i stand til å endre seg gjennom erfaring eller hyppig eksponering for visse vaner.

Derfor sier eksperter at for å overvinne “forakten” for grønnsaker, bør du oppfordre barnet til å smake utsøkte retter som inneholder samme smak mellom 12 og 14 ganger. Først da vil hjernen utelukke risikoen for toksisitet.

Slik kan du håndtere barn som nekter å spise grønnsaker

Et autistisk barn som ikke har lyst til å spise salat.

Den verste feilen som voksne kan gjøre er å oppmuntre til avvisning av mat. Barn som nekter å spise grønnsaker vil bli fratatt en god andel kalium, natrium, magnesium, kalsium og vitamin K.

I tillegg vil de få mindre mengder antioksidanter og vitamin A, som garanterer god helse for hud, vev og slimhinner. På samme måte vil de utsette kroppen for utilstrekkelige doser karbohydrater, noe som er viktig for å forebygge tarmlidelser og forstoppelse.

Hvert barn har sin egen matstil, og selv om de ikke vil dø av sult, er det nødvendig å rette opp denne avvisningen av grønnsaker.

Tips å vurdere for barn som nekter å spise grønnsaker

  • Led med et godt eksempel, prøv å spise sammen med familien.
  • Ikke inkluder ny mat så ofte. Den ideelle frekvensen er annenhver dag.
  • Tenk på at variasjon og farger ikke hjelper. Det praktiske er å tilby dem en grønnsak om gangen, i det minste i første fase.
  • Ikke tving dem til å spise store porsjoner. Å starte med små biter er det mest praktiske.
  • Varier tilberedningen. Hvis de ikke tolererer selve grønnsaken, kan du tilsette den i en oppskrift som de ønsker. Juice og bakverk er ikke de beste alternativene.
  • Skjær i små biter. Følelsen av å kunne spise mat med hendene vil tiltrekke seg oppmerksomheten.
  • Unngå press, straff og trusler.
  • Tilsett alltid grønnsaker etter fylte tre år. Du bør venne dem til å prøve det.
  • Dra nytte av appetitten. Hvis de er sultne, er det veldig mulig at de spiser det.
  • Oppretthold tålmodighet og ro, alltid med positiv forsterkning i stedet for krangling.
  • Appeller til verbale belønninger. Setninger som “Godt jobbet”, “Se hvor mye du vokser”, kan motivere dem.
  • Ikke innfør mat tidlig og brått.

Disse forslagene gir vanligvis gode resultater. De gjelder kanskje ikke alle grønnsaker, men det er lite sannsynlig at barnet vil like alle arter; tre eller fire kan være nok i starten.

Det må huskes at hver prosess tar tid, og langt fra å belønne eller bedømme den, bør barnet lære at de skal spise sunt på eget initiativ og for sitt eget velvære.

Det kan interessere deg ...
Fem kraftfulle grønnsaker du bør spise
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
Fem kraftfulle grønnsaker du bør spise

Frukt og grønnsaker er avgjørende for et godt balansert kosthold. Oppdag fem kraftfulle grønnsaker du bør spise nedenfor.