Reduser høyt kolesterol med disse 6 urteremediene

juni 19, 2019
For å redusere høyt kolesterol, bør du konsumere urter, ha et sunt kosthold, få litt fysisk trening og unngå stress hver dag.

Hvis du lider av høyt kolesterol, bør du ikke ta lett på det, men heller gjøre noe med det. For å ha en god kardiovaskulær helse, bør du blant annet ha et balansert kolesterolnivå. Reduser høyt kolesterol ved å bruke disse naturlige preparatene!

I dagens artikkel, kan du lese om seks veldig effektive medisinske urter som kan redusere høyt kolesterol. Utenom disse urtene, bør du sørge for å ha et sunt kosthold, få fysisk bevegelse, ha gode vaner, og oppleve en god mengde positive følelser på en daglig basis.

Reduser høyt kolesterol med disse preparatene

Kolesterol påvirkes av forskjellige ting.

Noen medisinske urter kan bidra til å senke kolesterolet naturlig, uten å gi noen bivirkninger. Samtidig, bør du vurdere viktigheten av å kontrollere inntaket av mat fra dyr og heller øke grønnsaksinntaket ditt.

Det er også veldig viktig å redusere inntaket av transfett. Det er veldig vanlig i all slags bearbeidet mat, som margarin, sauser, krem, iskrem, potetgull osv.

På samme måte, er det veldig viktig å kontrollere påvirkningen de har på nervesystemet. I denne sammenheng, er også stress en faktor, fordi det har en veldig negativ effekt på leverfunksjonen, noe som kan øke kolesterolnivået.

1. Reduser høyt kolesterol med grønn te

Grønn te er en drikk som har vært kjent i lang tid, og som har blitt drukket i forskjellige kulturer, fordi den har utmerkede medisinske fordeler. Dens antioksidantstyrke gjør den til en utmerket drikk for å forebygge aldring. I tillegg, inneholder den katekiner, som hjelper deg med å redusere de dårlige kolesterolnivåene (LDL).

Det anbefales å drikke en eller to kopper med grønn te hver dag.

Det er imidlertid best å gjøre det utenom måltidene, fordi det kan forhindre at kroppen tar til seg jern som vi får i oss gjennom mat. Grønn te inneholder også koffein, selv om det er i mindre mengder enn i sort te.

Ikke gå glipp av: Reduser høyt kolesterol med juice av aloe vera, agurk og grapefrukt

2. Artisjokk-blader

Artisjokk blader for å reduser høyt kolesterol.

Artisjokk er en grønnsak som er veldig sunn og nyttig for leveren. Samtidig, har avkok fra bladene en sterk og litt bitter smak, men de er veldig effektive når man ønsker å redusere høyt kolesterol.

Dette avkoket er også en god behandling for å bedre funksjonen i hele fordøyelsessystemet, samt for å avgifte kroppen. Ved å bruke dette avkoket kan du bedre helsen og unngå kroniske tilstander.

3. Ingefær

Ingefær bør ikke utelates fra et sunt kosthold, fordi helsa de vil virkelig drar nytte av det. I tillegg til å senke kolesterolnivået, hjelper det også fordøyelsen, hindrer væskeansamlinger, og kan også være bra for vektnedgang.

  • Du kan bruke fersk ingefær og lage et avkok, eller du kan tilsette det i alle søte og velsmakende oppskrifter. Resultatet er at retten blir saftigere og mer smakfull.
  • Du kan også få tak i tørket ingefær, eller søtet ingefær. Det gjør det enklere å ha det tilgjengelig når du måtte ha lyst på det.

4. Løvetann

Løvetann er en medisinsk plante som har gode rensende egenskaper, som er bra for nyrer og lever. Det er derfor et perfekt valg for rense kroppen og forhindre helseproblemer.

Denne planten inneholder inositol, en komponent som ikke bare reduserer kolesterolet, men også hindrer negative effekter på arteriene. Du kan dra fordeler av å drikke det som et avkok eller også innta det som en olje, for eksempel på salater.

Se også på denne artikkelen: 7 utrolige og naturlige fordeler med løvetann

5. Safran

Reduser høyt kolesterol med safran.

Safran er et preparat som ikke er så kjent, men som absolutt er veldig effektivt. Denne planten er veldig populær for å gi mat en gulaktig farge. Et avkok av denne planten kan bidra til å senke høyt kolesterol.

Komponenten som er ansvarlig for disse helende egenskapene, er pigmentet, som kalles crocetin. Når det inntas daglig, kan det gi næring til kapilærene og forhindre aterosklerose.

Derfor kan du ta godt vare på din kardiovaskulære helse ved å innta denne urten.

6. Reduser høyt kolesterol med mariatistel

Det siste preparatet for å redusere høyt kolesterol, er mariatistel. Denne medisinske urten er en av de beste for å behandle leveren, fordi i tillegg til å bedre funksjonen, bidrar den også til å regenerere den i tilfeller av skrumplever, hepatitt, fettlever osv.

Ved å innta mariatistel som et avkok, eller som et tilskudd, reduserer du også triglyseridnivået i blodet og reduserer betennelse. Det er veldig nyttig å innta det en eller to ganger i året, tre måneder av gangen, for å rense blodet og forhindre mange slags helseproblemer.

  • Lawes, C. M. M., Hoorn, S. Vander, Law, M. R., & Rodgers, A. (2004). High cholesterol. In Comparitive Quantification of Health Risks. https://doi.org/10.1007/s11356-012-1164-x
  • Chacko, S. M., Thambi, P. T., Kuttan, R., & Nishigaki, I. (2010). Beneficial effects of green tea: A literature review. Chinese Medicine. https://doi.org/10.1186/1749-8546-5-13
  • Hartley, L., Flowers, N., Holmes, J., Clarke, A., Stranges, S., Hooper, L., & Rees, K. (2013). Green and black tea for the primary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD009934.pub2
  • Gebhardt, R. (1998). Inhibition of Cholesterol Biosynthesis in Primary Cultured Rat Hepatocytes by Artichoke (Cynara scolymus L.) Extracts . Journal of Pharmacology and Experimental Therapeutics .
  • Bundy, R., Walker, A. F., Middleton, R. W., Wallis, C., & Simpson, H. C. R. (2008). Artichoke leaf extract (Cynara scolymus) reduces plasma cholesterol in otherwise healthy hypercholesterolemic adults: A randomized, double blind placebo controlled trial. Phytomedicine. https://doi.org/10.1016/j.phymed.2008.03.001
  • Thomson, M., Al-Qattan, K. K., Al-Sawan, S. M., Alnaqeeb, M. A., Khan, I., & Ali, M. (2002). The use of ginger (Zingiber officinale Rosc.) as a potential anti-inflammatory and antithrombotic agent. Prostaglandins Leukotrienes and Essential Fatty Acids. https://doi.org/10.1054/plef.2002.0441
  • Jafarnejad, S., Keshavarz, S. A., Mahbubi, S., Saremi, S., Arab, A., Abbasi, S., & Djafarian, K. (2017). Effect of ginger (Zingiber officinale) on blood glucose and lipid concentrations in diabetic and hyperlipidemic subjects: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Functional Foods. https://doi.org/10.1016/j.jff.2016.12.006
  • Choi, U. K., Lee, O. H., Yim, J. H., Cho, C. W., Rhee, Y. K., Lim, S. Il, & Kim, Y. C. (2010). Hypolipidemic and antioxidant effects of dandelion (Taraxacum officinale) root and leaf on cholesterol-fed rabbits. International Journal of Molecular Sciences. https://doi.org/10.3390/ijms11010067
  • Derosa, G., Bonaventura, A., Bianchi, L., Romano, D., D’Angelo, A., Fogari, E., & Maffioli, P. (2013). Berberis aristata / Silybum marianum fixed combination on lipid profile and insulin secretion in dyslipidemic patients. Expert Opinion on Biological Therapy. https://doi.org/10.1517/14712598.2013.832751