Rødgjæret ris: Senker det kolesterolet?

Rødgjæret ris har blitt populært som et tilskudd for å senke høyt kolesterolnivå. Virker det? Hva sier vitenskapen? Finn det ut her!
Rødgjæret ris: Senker det kolesterolet?
Leonardo Biolatto

Vurdert og godkjent av legen Leonardo Biolatto.

Siste oppdatering: 16 oktober, 2022

Rødgjæret ris er et fermentert produkt hentet fra formen kjent som “rød gjærris”, Monascus purpureus. I østasiatiske land – som Kina, Japan og Korea – brukes den til gastronomiske og medisinske formål; spesielt er den verdsatt for sin evne til å senke kolesterol og forbedre kardiovaskulær helse.

Og som beskrevet i en studie delt i tidsskriftet Foods, er den sammensatt av polyketider, umettede fettsyrer, fytosteroler, pigmenter og monakoliner. Monakolin K er identisk med lovastatin, et statin som brukes for sin lipidsenkende effekt. Vil du lære mer om det?

Hva er rødgjæret ris?

Rædgjæret ris regnes som et næringsmiddel. Den blir lagd fra gjæring av hvit ris med soppen Monascus purpureus eller andre typer muggsopp. På det kulinariske nivået har det blitt brukt til å smaksette, farge og konservere mat. Imidlertid er dens popularitet på grunn av dens medisinske effekter.

Spesielt konsentrerer den et stoff kjent som monakolin K, som har en kolesterolsenkende effekt på kolesterolnivået i blodet. I tillegg er det en god kilde til pigmenter, organiske syrer, steroler, flavonoider og andre bioaktive forbindelser som er forbundet med positive helseeffekter.

I følge en rapport publisert i Frontiers in Pharmacology er egenskapene som følger:

  • Hypolipidemisk.
  • Anti-aterosklerotisk.
  • Nevrocytobeskyttende.
  • Antikreftfremkallende.
  • Antiosteoporotisk.
  • Energigivende.
  • Antidiabetisk.
  • Antihypertensiv.

Men mens enheter som European Food Safety Authority anerkjenner potensialet til dette kosttilskuddet for å senke høye kolesterolnivåer, avviser andre myndigheter, som US Food and Drug Administration (FDA), bruken av monakolin K og forbyr markedsføring av produkter som inneholder det.

Grunnen? Det er fryktet at det kan forårsake bivirkninger som ligner på de forårsaket av lovastatin. FDA mener det bør være strengt regulert som et medikament og ikke som et kosttilskudd.

Likevel er rødgjæret ris tilgjengelig på markedet, og noen mennesker er sikre på dens kolesterolsenkende egenskaper. Finnes det bevis? La oss se på det.

Colesterol elevado en las arterias.

Hjelper rødgjæret ris til å senke kolesterolnivået?

Den viktigste aktive forbindelsen i rødgjæret ris, monakolin K, har vist positive effekter for å kontrollere høyt kolesterol og triglyseridnivåer. I en rapport delt gjennom Critical Reviews in Food Science and Nutrition, ble det fastslått at dette produktet – i kombinasjon med statiner – er effektivt for å senke totale, og LDL (dårlig) kolesterolnivåer.

På samme måte tyder bevis på at det senker triglyserider, blodtrykk og dermed kardiovaskulær risiko. Mest interessant ser det ut til at det forårsaker færre bivirkninger enn legemidler som brukes til samme formål.

En studie i BMC Cardiovascular Disorders rapporterte at tilskudd med denne risen bidro til å forbedre lipidprofilen med færre tretthetsbivirkninger sammenlignet med simvastatin. Bevis tyder på at monakolin K virker ved å hemme enzymet HMG-CoA-reduktase og endogen kolesterolbiosyntese.

Tilsvarende forklarer en rapport publisert i Methodist Debakey Cardiovascular Journal at monakolin K forbedrer endotelfunksjonen og blodkarfleksibiliteten, noe som er nøkkelen til å redusere risikoen forbundet med hyperkolesterolemi.

Mulige bivirkninger og sikkerhet

Det er bekymring for at inntak av rødgjæret ris kan forårsake bivirkninger som ligner på de statiner har. Mayo Clinic bemerker at et høyt inntak av monakolin K kan føre til leverskade eller muskelsykdommer (myopati).

Tilskuddet er imidlertid generelt trygt for de fleste. Faktisk, ifølge den samme organisasjonen, kan noen ha bare små mengder monakolin K, som har en tendens til å redusere dens lipidsenkende effekt.

I alle fall er de vanligste bivirkningene som følger:

  • Svimmelhet.
  • Forstoppelse.
  • Hodepine.
  • Oppblåsthet og gass.
  • Magesmerter eller svie.

For sikkerhets skyld bør den ikke brukes av følgende personer:

  • Barn og ungdom.
  • Gravide og ammende kvinner.
  • Voksne over 64 år.
  • Personer med muskelsykdommer.
  • Pasienter med nyre- eller leversykdommer.
En bekymring med tilskudd av rød gjærris er deres mulige forurensning med citrinin, et giftstoff produsert av muggsopp, som er knyttet til nyresvikt.

Interaksjoner

I likhet med medisiner for å behandle kolesterol, kan rødgjæret ris forårsake problemer når den brukes samtidig med visse matvarer og medisiner, for eksempel følgende:

  • Grapefrukt juice. Kan øke konsentrasjonen av plasmanivåer av monakolin K.
  • Hepatotoksiske legemidler, urter og kosttilskudd. Øker risikoen for leverskade.
  • Alkohol. Øker risikoen for leverskade.
  • Andre kolesterolsenkende legemidler.
  • Antibiotika.
  • Antifungale midler.
  • Antidepressiva.
  • Antiretrovirale midler.
Jugo de pomelo for reducir el colesterol no se debe combinar con arroz de levadura roja.

Doserings- og inntaksanbefalinger

Akkurat nå distribueres rødgjæret ris som tilskudd i kapsel- eller tablettform. Noen kommer i kombinasjon med andre stoffer, som CoQ10, nattokinase eller omega-3 fettsyrer.

Foreslåtte doser varierer fra 600 til 1200 mg per dag, fordelt på 2 eller 3 inntak. I tillegg anbefales det vanligvis bare når kolesterolnivået er mellom 200 og 239 mg/dL. Ideelt sett bør du konsultere legen din eller apoteket før du begynner å ta det. I tillegg bør det kun kjøpes fra anerkjente apotek.

Vi tror du også kan like å lese: Symptomer og tips for å øke HDL-kolesterolnivået

Hva bør du huske om rødgjæret ris?

Bevis tyder på at rødgjæret ris har potensial som en adjuvans for å kontrollere høye kolesterolnivåer. Faktisk har det blitt fastslått at det kan ha færre bivirkninger enn statiner. Til tross for dette bør forbruket som et supplement diskuteres med legen din.

Det bør ikke overses at det kan forårsake bivirkninger og legemiddelinteraksjoner. Det bør ikke tas samtidig med kolesterolsenkende legemidler. Videre, når det gjelder å forbedre lipidprofilen, bør man huske på at ingenting erstatter effekten av et godt kosthold og fysisk trening.

Før du tar disse kosttilskuddene eller andre medisiner, kan legen foreskrive en spesiell diett, samt en endring av vaner. Disse tiltakene er ofte tilstrekkelige for å kontrollere hyperkolesterolemi og de tilhørende risikoene.

Det kan interessere deg ...
Fem måter å kontrollere kolesterol på
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fem måter å kontrollere kolesterol på

Har du noen gang lurt på hvordan du kan kontrollere kolesterol, hva du bør vite, og hvilke forbedringer du bør gjøre i livsstilen din?



  • Nguyen T, Karl M, Santini A. Red Yeast Rice. Foods. 2017 Mar 1;6(3):19. doi: 10.3390/foods6030019. PMID: 28257063; PMCID: PMC5368538.
  • Zhu B, Qi F, Wu J, Yin G, Hua J, Zhang Q, Qin L. Red Yeast Rice: A Systematic Review of the Traditional Uses, Chemistry, Pharmacology, and Quality Control of an Important Chinese Folk Medicine. Front Pharmacol. 2019 Dec 2;10:1449. doi: 10.3389/fphar.2019.01449. PMID: 31849687; PMCID: PMC6901015.
  • Xiong X, Wang P, Li X, Zhang Y, Li S. The effects of red yeast rice dietary supplement on blood pressure, lipid profile, and C-reactive protein in hypertension: A systematic review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2017 Jun 13;57(9):1831-1851. doi: 10.1080/10408398.2015.1018987. PMID: 26167669.
  • Xue Y, Tao L, Wu S, Wang G, Qian L, Li J, Liao L, Tang J, Ji K. Red yeast rice induces less muscle fatigue symptom than simvastatin in dyslipidemic patients: a single center randomized pilot trial. BMC Cardiovasc Disord. 2017 May 18;17(1):127. doi: 10.1186/s12872-017-0560-z. PMID: 28521773; PMCID: PMC5437665.
  • Villano, I.; La Marra, M.; Allocca, S.; Ilardi, C.R.; Polito, R.; Porro, C.; Chieffi, S.; Messina, G.; Monda, V.; Di Maio, G.; Messina, A. The Role of Nutraceutical Supplements, Monacolin K and Astaxanthin, and Diet in Blood Cholesterol Homeostasis in Patients with Myopathy. Biomolecules 2022, 12, 1118. https://doi.org/10.3390/biom12081118
  • Cicero AFG, Fogacci F, Banach M. Red Yeast Rice for Hypercholesterolemia. Methodist Debakey Cardiovasc J. 2019 Jul-Sep;15(3):192-199. doi: 10.14797/mdcj-15-3-192. PMID: 31687098; PMCID: PMC6822657.