Seks tips for behandling av hyperaktivitet i voksen alder

04 februar, 2021
Symptomene på hyperaktivitet i voksen alder skiller seg fra de i barndommen. Lær hvordan du identifiserer dem og hva du kan gjøre for å behandle hyperaktivitet i denne artikkelen.

Hyperaktivitet i voksen alder er et problem som mange ikke kjenner igjen. Mange forbinder tross alt hyperaktivitet generelt med små barn eller studenter. Folk som ikke får riktig behandling som barn har imidlertid større sjanser for å være hyperaktive som voksne.

Nedenfor kan du oppdage hvordan du gjenkjenner og behandler hyperaktivitet i voksen alder.

Hva er hyperaktivitet i voksen alder?

Hyperaktivitet er når en person tar på seg mange oppgaver samtidig og ikke klarer å fullføre en eneste en. Hyperaktive mennesker føler seg bekymret mesteparten av tiden. Hyperaktivitet kan vise seg på forskjellige måter hos både barn og voksne. Det er hovedsakelig preget av følgende symptomer:

  • Impulsivitet
  • Kort oppmerksomhetsspenn
  • Mangel på konsentrasjon
  • Vanskeligheter med tidsstyring
  • Manglende evne til å være inaktiv
  • Uoverensstemmelse i aktiviteter

Videre forblir en hyperaktiv person aldri på samme sted, snakker veldig mye og har problemer med å tie. De kan også være veldig utålmodige. Dette er tydelig når de venter i kø (ved en bank eller et offentlig område) og ikke klarer å vente til det er deres tur. På samme måte forstyrrer personer med hyperaktivitet ofte andre.

Folk er ikke så kjent med hyperaktivitet hos voksne som de er med tilfellene hos barn. Det er imidlertid mer vanlig enn du kanskje tror.

Det er en følelsesmessig og psykisk lidelse som resulterer i flyktig humør, dårlig hverdagsplanlegging, mangel på selvtillit og et svakt eller uregelmessig oppmerksomhetsspenn.

Som et resultat er hyperaktive voksne ofte mennesker med lav selvtillit, kompliserte romantiske forhold, lite sosialt samspill og mange feil. De viktigste problemene som oppstår som en konsekvens er angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser og narkotikabruk.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: 5 sunne matvarer som beroliger angsten din

Behandling av hyperaktivitet i voksen alder

Først og fremst bør du oppsøke en psykolog for å analysere ditt tilfelle og stille en diagnose. Hvis du virkelig har ADHD i voksen alder, bør ditt neste trinn være å informere deg om sykdommen for å forstå hva det er og hvordan det påvirker mennesker og andre områder av livet.

Det finnes forskjellige muligheter for å overvinne hyperaktivitet. Mange av dem involverer kognitiv terapi eller atferdsterapi som fokuserer på å endre visse vaner over tid. Noen tips for å jobbe med hyperaktivitet hos voksne er følgende:

1. Snakk om det

Hyperaktivitet i voksen alder

Det er alltid en god idé å snakke med folk du kan stole på… så lenge det er noen som kan (eller som vil) hjelpe, støtte og respektere. Det er veldig viktig å kunne stole på noen som er i stand til å sette dommene til side.

2. Behandling av hyperaktivitet i voksen alder: Pust

Fokusert pust kan ha mange fordeler i overveldende situasjoner eller i øyeblikk av angst.

Fokusert pust kan ha mange fordeler i overveldende situasjoner eller i øyeblikk av angst. For å gjenvinne roen bør du fokusere på kroppens bevegelser hver gang du inhalerer og puster ut til du roer deg.

Denne teknikken lar oss slutte å fokusere på den negative siden av ting.

3. Unngå å forstyrre

For å unngå å forstyrre andre kontinuerlig, kan du prøve å telle til 10 før du snakker.

For å unngå å forstyrre andre kontinuerlig, kan du prøve å telle til 10 før du snakker. Du bør aktivt øve deg på å lytte til hva andre sier uten å kommentere, med mindre de direkte ber om en mening.

4. Behandling av hyperaktivitet i voksen alder: Slapp av

For hyperaktivitet i voksen alder kan du prøve forskjellige avslapningsteknikker. Noen ganger er meditasjon den beste løsningen. Hos andre vil en avslappende dusj eller en tur i parken være mer nyttig.

Det viktige er å finne metoden som best hjelper deg med å stenge av tankene dine og den konstante virvelvinden av ideer.

Ta en titt på denne artikkelen: 7 fordeler med å meditere

5. Organiser

Et annet hinder som hyperaktive mennesker trenger å ordne opp i, er rotet i omgivelsene

Et annet hinder som hyperaktive mennesker trenger å ordne opp i, er rotet i omgivelsene (på jobb eller hjemme).

  • Du kan organisere på mange måter, for eksempel ved å lage huskelister, holde en kalender for hånden eller bruke klistrelapper.

Du kan også holde en dag eller morgen fri for planer for å organisere skrivebordet eller arbeidsområdet og sakte endre vanene dine for å forhindre at hauger samler seg (du kan prøve å legge bort de rene klærne i stedet for å legge dem på en stol eller legge vekk mapper på en hylle i stedet for å samle dem på pulten din).

6. Behandling av hyperaktivitet i voksen alder: Begrens distraksjonene dine

Det er veldig vanlig at hyperaktive mennesker blir lett distrahert. I lys av det bør du begrense distraherende elementer fra studie- eller arbeidsområder.

  • Cunill, R., & Castells, X. (2014). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Medicina Clinica. Ediciones Doyma, S.L.
    https://doi.org/10.1016/j.medcli.2014.02.025

  • Rodillo, B. E. (2015). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) en adolescentes. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 52–59.
    https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.005

  • Ramos-Quiroga, J. A., Bosch-Munsó, R., Castells-Cervelló, X., Nogueira-Morais, M., García-Giménez, E., & Casas-Brugué, M. (2006, May). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad en adultos: Caracterización clínica y terapéutica. Revista de Neurologia.
    https://doi.org/10.1016/j.nrl.2015.09.001