Slik kan du forbedre den emosjonelle helsen din

04 september, 2020
Å ha god emosjonell helse hjelper oss å møte utfordringene vi møter hver dag. Hvordan kan vi håndtere følelsene våre bedre? Les videre!

Å forbedre den emosjonelle helsen din vil hjelpe deg å bedre håndtere reaksjonene dine i stressende situasjoner. Folk fokuserer ofte på den fysiske helsen. De ser ikke hvor viktig det er å opprettholde en emosjonell balanse for å svare på utfordrende situasjoner.

I følge noen forfattere involverer emosjonell helse «ansvarlig håndtering av følelser, tanker og oppførsler». Denne definisjonen innebærer å kunne gjenkjenne alt vi føler og tenker. Det betyr også å gi følelsen et navn, å akseptere den og å integrere den i livet vårt.

Mennesker med god mental helse kan kontrollere følelsene sine på en sikker måte. De har også god selvtillit så vel som personlige forhold. Å ikke ta vare på den mentale helsen din kan imidlertid føre til tilstander som angst eller alvorlig depresjon, som noen studier viser.

Dette skjer fordi tristhet, angst, sinne eller depresjon når høye intensitetsnivåer over tid, noe som kan forårsake atferdsendringer. Dette fører til at folk glemmer sunne vaner, noe som øker risikoen for å utvikle vanedannende atferd. I tillegg kan det også sette helsen din i fare.

Så, hvordan kan du forbedre den emosjonelle helsen din?

Slik forbedrer du den emosjonelle helsen din

I følge Instituto Superior de Estudios Psicológicos (det spanske høyere institutt for psykologiske studier, eller ISEP) forårsaker god emosjonell helse en økning i vårt generelle velvære. Det er viktig å forstå at alle følelser er gyldige siden de alle spiller en rolle i livet vårt.

Derfor, selv om vi kanskje tror at noen følelser er negative eller uønskede, er det viktig å lære å håndtere dem ordentlig, uten å prøve å undertrykke dem. Dette vil igjen oversettes til en bedre emosjonell helse og en lavere sannsynlighet for å lide av stress, angst, depresjon og andre lidelser.

Hva kan du gjøre for å forbedre den emosjonelle helsen din?

Det er faktisk et par justeringer som hjelper deg å bedre kontrollere følelsene dine. Videre skal vi gi deg noen generelle tips.

Du vil kanskje være interessert i denne: 5 nøkler til hvordan du kan overkomme emosjonell lidelse

Du må gjenkjenne følelsene dine

Kvinne tar seg tid til å gjenkjenne følelsene sine

Lær deg å bli kjent med følelsene dine, og finn ut hva som får deg til å føle deg frustrert, sint eller trist. Som vi nevnte tidligere bør du ikke prøve å undertrykke dem, men heller akseptere at de er en del av deg. Du opplever dem av en grunn.

Uttrykk følelsene dine for å forbedre den emosjonelle helsen din

Å uttrykke følelsene dine går hånd i hånd med din gode emosjonelle helse. Hvis du føler deg ukomfortabel og dette forårsaker spenning, kan det føre til problemer. Uansett om du er på jobb eller hjemme er det viktig å lære seg hvordan du uttrykker følelsene dine på riktig måte.

Tenk før du handler

Dette er nødvendig siden intense følelser kan få deg til å handle upassende, noe du kanskje vil angre på senere. For å unngå dette er det best å tenke på konsekvensene før du gjør noe.

En måte å gjøre dette på, er å skrive ned følelsene dine. Dette gir deg nok tid og rom til å analysere dem bedre.

Bruk avslapningsteknikker for å hjelpe den emosjonelle helsen din

Som nevnt i tidsskriftet Complementary Therapies in Medicine kan meditasjonsteknikker være en positiv ressurs når det gjelder håndtering av stress. Det er derfor en god idé å bruke strategier som mindfulness, meditasjon, yoga osv.

Les også denne artikkelen: Seks vaner for å oppnå emosjonell modenhet

Ta en pause

Kvinne nyter en kopp kaffe

Å leve et fartsfylt liv er en av grunnene til at vi konstant er i en tilstand av stress og angst. Det er derfor lurt å sette av tid til seg selv, leve rolig og nyte de enkle tingene.

Gjør ting som får deg til å føle deg rolig, oppfylt og lykkelig.

Få nok søvn for å hjelpe den emosjonelle helsen din

Dårlig søvnkvalitet, i tillegg til en hektisk livsstil, kan ha stor påvirkning på humøret ditt. Det er derfor viktig å sove godt, minst 7 timer uten forstyrrelser. Du bør også sette av tid i løpet av dagen til å hvile.

Skap positive forhold til andre

Prøv ditt beste for å unngå giftige forhold. Hvis du omgir deg med mennesker som bygger deg opp, vil den emosjonelle helsen din drastisk forbedre seg. I tillegg må du også fokusere på positive ting og prøve å ikke klage for mye (eller være med andre som klager for mye!).

Positive forhold oppstår også når du gjør gode ting for å hjelpe andre fra et sted med ekte ønske.

Lær nye ting

Vær nysgjerrig på verdenen rundt deg. Du kan lære nye språk, begynne på en ny bok, melde deg på et kurs og mange flere alternativer.

Hvert menneske er forskjellig, og vi alle har forskjellige behov. For å være sunn er det imidlertid veldig viktig å også jobbe med vår emosjonelle helse.

  • Bisquerra Alzina, R., & Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1.
  • Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, RIE.
  • Cano-Vindel, A., & Miguel-Tobal, J. (2001). Emociones y salud. Ansiedad Estrés.
  • Velázquez, S. (2013). Salud Física y emocional. Programa Institucional Actividades De Educacion Para Una Vida Saludable.
  • Gardiner P, Sadikova E, Filippelli AC, et al. Stress Management and Relaxation Techniques use among underserved inpatients in an inner city hospital. Complement Ther Med. 2015;23(3):405–412. doi:10.1016/j.ctim.2015.03.006