Slik kan man skape en vane

31 mai, 2020
Å lære hvordan du skaper en vane kan hjelpe deg å ta enorme skritt mot prosjektene eller målene du ønsker å oppnå. I denne artikkelen forteller vi deg hvordan du begynner.

Mange mennesker vet ikke hvordan de skal skape en vane. Selv om du kanskje har ønsket å forbedre helsen din, oppnå et karrieremål eller lære et nytt språk, oppnådde du dem dermed sannsynligvis aldri.

Vaner er viktige for å oppnå alle tingene du ønsker. Problemet er imidlertid at du kan ha kommet med unnskyldninger som “Jeg har ikke tid”, “Jeg mangler motivasjon”, eller “Jeg føler meg ikke forberedt ennå”, blant andre.

Hva er en vane?

Som vi nevnte ovenfor, er vaner veldig viktige fordi de kan garantere suksess, og orientere deg mot å nå de målene du drømmer om. Noen studier bekrefter at en vane er:

“Evnen mennesker har til å ordne seg på en annen måte enn naturen.”

I tillegg påpeker de at:

“I psykologien er en vane en handling som er ervervet av erfaring og utføres regelmessig og automatisk.”

En kvinne som mediterer på rommet sitt.
Det er ikke alltid like lett å skape en vane. Imidlertid er det viktig å gjøre det for å oppnå det du vil oppnå og overvinne unnskyldningene dine.

Det er nødvendig å skille mellom vaner og skikker, da disse begrepene ikke refererer til det samme. Mens en skikk er gjentagelse av handlinger som ikke nødvendigvis trenger å være frivillige eller bevisste, involverer vaner beslutningstaking fra den som bestemmer seg for å tilegne seg dem.

Vaner tilegnes med andre ord gjennom valg og gjøres bevisst. Derfor understreker aktuelle teorier at vaner …

“… er automatiserte responser basert på kontekst.”

Den siste definisjonen innebærer at mennesker lærer vaner gjennom en prosess der hukommelsen spiller en avgjørende rolle, gjennom assosiativ læring.

Denne artikkelen kan interessere deg: Lykke er ikke en utopi: Refleksjoner over lykke

Hvordan skape en vane?

Det er bemerkelsesverdig at når en person, ifølge noen eksperter, tilegner seg vaner fra familieenheten, er det mer sannsynlig at de fortsetter å gjøre dem resten av livet.

Barn starter i noen tilfeller sunne vaner ved å etterligne atferden til eldre mennesker rundt seg.

Ettersom mennesker lærer vaner, er det imidlertid mulig å begynne å tilegne seg en når som helst. Nedenfor peker vi på noen tips som kan hjelpe deg med å skape en vane.

1. Tenk på noe du vil oppnå for å skape en vane

Ved mer enn én anledning kan det være lurt å forbedre noen aspekter av livet ditt, for eksempel å spise sunt, avslutte en avhengighet og starte dagen din tidligere, blant andre.

En eldre kvinne som tenker
For å skape en vane, er det riktig å avklare hva du vil forbedre. Derfra kan du begynne å gjøre endringer gradvis, til de blir vaner.

2. Start med å ta det første steget

Du trenger ikke å gjøre store endringer på en dag. Hvis målet ditt for eksempel er å begynne å jogge hver morgen, kan du jogge fem eller ti minutter den første dagen. Ikke overanstreng deg selv. Du oppnår målet ditt gradvis.

3. Planlegg vanene dine godt

Unngå å gjøre det på en vag måte. I stedet for å si “Jeg skal jogge i morgen”, bør du for eksempel si “I morgen skal jeg våkne kl. 06 og jogge i fem minutter.” Vær spesifikk når det gjelder planleggingsvaner.

4. Utform en plan

Husk at når du ønsker å skape en vane, vil noen unnskyldninger dukke opp i tankene dine som vil gjøre at du får lyst til å gå tilbake til din tidligere atferd, for eksempel: “Det spiller ingen rolle om jeg ikke gjør det i dag”, “Jeg vil gjøre det senere”, og “Jeg føler meg for slapp i dag”, blant andre. For å unngå dette, utform en plan og ha alt klart for når unnskyldningene invaderer tankene dine.

Hvis du for eksempel vil glede deg over fordelene ved meditasjon, kan du forberede matten kvelden før og la rommet være klart. Hvis du vil jogge, legger du frem treningsklærne dine kvelden før. Hvis det er nødvendig, slå av telefonen og unngå distraksjoner slik at du kan fokusere mer.

Du vil ikke gå glipp av denne artikkelen: Fem mindfulness-øvelser for angst

5. Sett alarmer på telefonen for å skape en vane

Disse alarmene skal inneholde en spesifikk oppgave. Hvis alarmen ringer 06.00, må du sørge for at den varsler deg om at det er på tide å jogge. Du kan henge opp noen lapper til deg selv på bestemte strategiske punkter i huset ditt, for eksempel på baderomsspeilet eller kjøkkenet, for å minne deg på oppgavene.

En kvinne som drikker kaffe mens hun ser på telefonen sin og ønsker å skape en vane
Å sette alarmer på telefonen din kan være en nyttig påminnelse om vanene du ønsker å skape.

6. Hold oversikt og observer

Når du har planen din på plass og lærer en ny vane, vil du kunne observere hvor bra det føles og hva du har oppnådd. Dette vil holde motivasjonsnivået høyt.

Konklusjon

Husk at å bytte ut gamle vaner eller bare tilegne seg nye vaner begynner med å endre noen begrensende overbevisninger. Noen mennesker hindrer seg selv ved å tenke og si ting som, “Dette er bare hvordan jeg er.” Denne tanken er veldig begrensende og kan hindre deg i å nå store mål. Kanskje du bør begynne med å sjekke dine egne overbevisninger.

  • Suhail Velazquez Cortes. (2009). Hábitos y estilos de vida saludable. Programa Institucional Actividades de Educación Para Una Vida Saludables.
  • Vidal, G. (1988). Promoción de la salud. Acta Psiquiatrica y Psicologica de America Latina. https://doi.org/10.1016/b978-84-458-2404-7.00001-5
  • Arlinghaus, K. R., & Johnston, C. A. (2018). The Importance of Creating Habits and Routine. American Journal of Lifestyle Medicine, 13(2), 142–144. https://doi.org/10.1177/1559827618818044
  • David T. Neal, Wendy Wood, and Jeffrey M. Quinn. 2006. Habits—A Repeat Performance. CURRENT DIRECTIONS IN PSYCHOLOGICAL SCIENCE. http://web.archive.org/web/20110526144503/http:/dornsife.usc.edu/wendywood/research/documents/Neal.Wood.Quinn.2006.pdf
  • Eppinger Ben, Walter Maik, Heekeren Hauke, Li Shu-Chen. 2013.
    Of goals and habits: age-related and individual differences in goal-directed decision-making.
    Frontiers in Neuroscience. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fnins.2013.00253