Slik tar du deg av en forkjølelse hjemme

04 november, 2020
En forkjølelse kan forårsake veldig irriterende symptomer, som hoste eller tett nese. Det kan imidlertid lindres med litt grunnleggende pleie.

I de fleste tilfeller er det ganske enkelt å ta seg av en forkjølelse hjemme. Denne tilstanden kan påvirke hvem som helst og forårsaker vanligvis ikke store komplikasjoner. Symptomene er imidlertid plagsomme og kan føre til at personen hopper over jobb eller skole.

Symptomer som nesetetthet, nysing og hoste forårsaker en følelse av generelt ubehag som hindrer prosessen med å utføre daglige oppgaver. Heldigvis blir det vanligvis bedre på kort tid hvis man benytter seg av noen tiltak for personlig pleie. Les videre for å lære mer!

Hva er en forkjølelse?

En forkjølelse refererer til en virusinfeksjon som påvirker luftveiene. Det kan være forårsaket av mange forskjellige typer virus. Det anslås faktisk at det er rundt 200 typer relaterte virus, som rhinovirus, adenovirus og andre.

Gjennom historien har eksperter prøvd å identifisere faktorene som hjelper denne patologien å utvikle seg. For eksempel har studier vist at dette skjer oftere hos barn, i stressende situasjoner eller på steder der miljøet er tørt og kaldt.

Symptomer oppstår vanligvis to til tre dager etter å ha blitt utsatt for viruset. La oss se på noen av dem:

  • Tett nese
  • Nysing
  • Generelt ubehag
  • Lav feber (bare i noen tilfeller)
  • Hoste og sår hals
  • Hodepine

Slimet tykner etter hvert som sykdommen utvikler seg. Symptomene forbedres imidlertid av seg selv etter et par dager. Til tross for dette er det viktig å ta i bruk noen tips for å takle det samt redusere risikoen for komplikasjoner.

Kvinne med rennende nese

Les også denne artikkelen: Hosten som blir assosiert med forkjølelse

Tips for å ta deg av en forkjølelse hjemme

Hvis det ikke er tegn på komplikasjoner fra en forkjølelsesepisode, er noen få enkle ting mer enn nok for å håndtere symptomene. Å følge dem, i tillegg til å hvile tilstrekkelig, vil lindre symptomene på kort tid.

Drikk vann og sunne væsker

Å holde deg hydrert er et av de grunnleggende tiltakene for å lindre nesetetthet. Når du drikker mye væsker tykner slimet, noe som gjør det enklere å fjerne, enten ved hjelp av nysing eller hosting.

Vi anbefaler å drikke både vann og varme infusjoner. Tilsvarende skaper supper og buljong ofte en trøstende følelse. Det er viktig å unngå stoffer som fremmer dehydrering, som alkohol eller koffein.

Lag en saltløsning

Bruk av saltløsning kan hjelpe deg med å forbedre ubehag som nesetetthet og irritasjon i halsen. Det er nok å løse opp en kvart teskje salt i et glass med varmt vann. Videre bruker du væsken for å vaske nesen eller gurgle.

Hvis du ikke ønsker å gjøre det selv kan du også kjøpe en saltvannsspray og nesedråper på apoteket. De brukes i tilfelle blokkering og overdreven slimproduksjon. Hos babyer er det ideelt å dryppe flere dråper av produktet i et nesebor før man forsiktig suger det ut igjen med en nesesuger.

Vi anbefaler denne artikkelen: 6 tips for å åpne en tett nese på minutter

Nesespray

Ta vare på stedet du hviler

Når det gjelder å ta deg av en forkjølelse hjemme, er mye hvile noe av det viktigste å tenke på. Du bør imidlertid sørge for at stedet du sover på er fritt for irriterende stoffer, for eksempel sigarettrøyk, støv eller sterkt luktende kjemikalier. Eksponering for disse kan forverre tilstanden.

Du kan også plassere en luftfukter på rommet slik at miljøet er fuktig og varmt. Dette vil bidra til å redusere irritasjon i luftveiene samt øke følelsen av lettelse.

Ikke glem dette for å ta deg av en forkjølelse hjemme

I tillegg til å benytte deg av de ovennevnte rådene er det viktig å huske viktigheten av å redusere risikoen for smitte. Du må dekke nesen og munnen din når du hoster eller nyser for å hindre partiklene i å smitte andre. Å vaske hendene regelmessig samt unngå å dele personlige gjenstander er noen andre effektive tiltak.

Hvis du lider av symptomer som hodepine eller generelt ubehag anbefaler vi at du tar smertestillende medisiner, som ibuprofen eller paracetamol. I tillegg finnes det slimhindrende og hostelindrende medisiner som bidrar til å redusere slimtykkelse og hoste.

Uansett tilfelle er det best å unngå selvmedisinering. Det anbefales å snakke med legen slik at du kan følge deres anbefalinger.

  • Pintos Pascual, I., Muñez Rubio, E., Alarcón Tomás, A., & Ramos Martínez, A. (2018). Flu virus and respiratory virus infections. Medicine (Spain), 12(56), 3291–3297. https://doi.org/10.1016/j.med.2018.04.019
  • Barrett, B. (2009). Infecciones virales de las vías respiratorias altas. In Medicina integrativa (pp. 209–220). Elsevier. https://doi.org/10.1016/b978-84-458-1911-1.50020-8
  • Neumologia Pediatrica/ Pediatric Neumology: Infeccion, Alergia Y Enfermedad … – Marco Antonio Reyes, Gustavo Aristizábal Duque, Francisco Leal Quevedo – Google Libros. (n.d.). Retrieved July 23, 2020, from https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=sq9LZilrUsAC&oi=fnd&pg=PA153&dq=cuidado+resfriado&ots=2DdgUr27LU&sig=M4x0fNUEM6dZtFhOngogX6aeXEk&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
  • Cuidado y tratamiento del resfriado | Offarm. (n.d.). Retrieved July 23, 2020, from https://www.elsevier.es/es-revista-offarm-4-articulo-cuidado-tratamiento-del-resfriado-13054399
  • Martínez Carmona, R., & Cortes Maestre Montoya, F. (n.d.). O R I G I N A L E S Autocuidados ante el Resfriado Común y el Dolor Osteomuscular.