Få et sunt hjerte ved å unngå disse 8 uvanene

· desember 7, 2018
I denne artikkelen tar vi for oss noen uvaner som kan skade hjertet ditt. Har du noen av dem? Gjør noen endringer og begynn å jobbe for et sunt hjerte fra og med i dag!

Er du interessert i å minske faren for hjertesykdommer? Ønsker du et sunt hjerte? Selv om det finnes visse uvaner som helt klart er dårlig for hjertet og helsen din generelt, er det mulig at du gjør visse feil uten å være klar over det.

Heldigvis, med litt innsats, er det enkelt å endre visse uvaner som skader hjertehelsen din.

Hvis du tar skikkelig vare på deg selv, kan du unngå en rekke helseproblemer.

Du kan begynne med å umiddelbart endre på disse 8 vanene.

1. Å sitte for lenge

Kvinne jogger

Trener du regelmessig? Det er fint. Men hvis du sitter for mye, kan dette være et problem. For et sunt hjerte, trenger kroppen din å holde seg aktiv gjennom dagen, selv om det er mindre aktiviteter.

Hvis du har en kontorjobb, er det viktig at du går en liten tur hver time for å øke blodsirkulasjonen.

Ta en spasertur rundt på kontoret for å strekke bena og avlaste ryggen.

Det er faktisk lettere å holde seg i bevegelse enn man tror. Ser du på TV? I reklamepausen kan du danse eller gjøre noen push-ups. Eller du kan se på ditt favorittprogram fra tredemøllen eller treningssykkelen.

2. Du tror du er for ung til å tenke på hjertehelsen din

I dagens samfunn er det altfor mange som utsetter det å tenke på hjertehelsen sin. 

Mosjon, et sunt kosthold og å passe på blodtrykket, kolesterolet og blodsukkernivået ditt er gode vaner man bør legge seg til så tidlig som mulig.

Dette vil ikke bare gjøre deg sunnere, men du vil se bedre ut også. Det er bare å sette i gang – ta vare på hjertet ditt og din allmennhelse fra nå av.

Trenger du litt motivasjon? Les: 5 typer idrett som tilbyr flere helsemessige fordeler

3. Bare ett glass til

For de fleste, er det helt greit å drikke en moderat mengde alkohol. Det tilsvarer ett glass om dagen for kvinner, og to for menn. Det kan til og med være bra for hjertet.

På en annen side, hvis du drikker for mye, kan dette øke mengden av visse lipider i blodet ditt, og samtidig øke blodtrykket.

Dette er grunnen til at du bør begrense inntaket ditt, for hjertehelsens skyld.

4. Et kjedelig kosthold

Middelhavsmat

Du tror kanskje det å spise det samme hver dag ikke vil påvirke hjertehelsen din? Dette er faktisk en av de uvanene som gjør at du må endre kostholdet ditt.

Middelhavskostholdet er en av de alternativene som inkluderer masse sunn og deilig mat.

Takket være sunt fett, fiber og næringsstoffer, vil denne maten føre til et sunt hjerte. Dette kostholdet er enkelt å følge, for maten smaker så godt!

5. Du kjenner ikke tallene dine

Hva er ditt nåværende kolesterolnivå? Hva med blodtrykket ditt? Aner ikke? Uvaner, slik som å ikke vite disse tallene, er urovekkende.

Nivåene dine kan føre til problemer for kroppen, uten at du har noen som helst mistanke om dette.

Du kan føle deg helt frisk, på tross av høyt blodtrykk eller kolesterolnivå. Sørg for at du blir bedre kjent med deg selv fra nå av.

Hvis du er over 20 år gammel, bør du sjekke disse hver 4. eller 6. måned.

6. Litt bred over midjen?

Fettet som bygger seg opp rundt midjen er spesielt skadelig for hjertet. Har du ikke målt deg selv i det siste, bør du kanskje begynne nå.

Det å være overvektig er et faresignal vi ikke bør overse.

Trenger du å gå ned noen kilo? Husk i så fall at selv noen få kilo er bra for hjertet.

7. For et sunt hjerte, ikke overse din psykiske helse

Når du føler deg deprimert, kan det være vanskelig å fokusere på de tingene som er bra for helsen, slik som mosjon.

Hvis du føler deg deprimert, overveldet eller stresset, kan det være lurt å snakke med en lege eller fagperson innen psykisk helse om dette.

Det å snakke om dette, få mosjon eller meditere, er alle aktiviteter som kan erstatte uvaner som resulterer i en forverring av din psykiske helse…

På denne måten kan du komme i bedre humør og ha mer energi til å ta vare på deg selv, samt ha et sunt hjerte.

Les: 5 nøkler til å utvikle et sterkt psykisk immunforsvar

8. Passiv røyking

Passiv røyking

Passiv røyking er vel så skadelig som om du røkte selv. Denne røyken skader både hjertet og blodårene dine.

Hvis du må tilbringe tid med noen som røyker, be dem i det minste om å ikke røyke i nærheten av deg eller innendørs, slik som i huset, på kontoret eller i bilen.

Hvem vet, med din hjelp kan de kanskje sette en stopper for denne uvanen?