Te mot anemi – lag det hjemme selv

08 april, 2020
Har du anemi, men vet ikke hvordan du skal takle det? Noen typer te mot anemi og en rekke anbefalinger kan hjelpe deg med å stabilisere jernnivået ditt.

Anemi er et problem som rammer mange mennesker. Selv om denne tilstanden kan manifestere seg av forskjellige grunner, er den vanligvis relatert til malabsorpsjon av jern. Visste du at det finnes te mot anemi?

Te har mange forskjellige fordeler. Det hjelper til med å lindre magesmerter eller med å forbedre fordøyelsen. Det kan også hjelpe kroppen din med å absorbere jern bedre. Gjennom denne artikkelen vil du oppdage noen av de beste tetypene mot anemi.

Te mot anemi

Ifølge en viktig studie fungerer noen typer te bedre enn andre fordi de inneholder mindre garvesyre (som forhindrer ordentlig jernabsorpsjon). Eksperter anbefaler at man drikker disse typene te minst en time etter måltider slik at kroppen din kan absorbere jernet fra matvarer. Å drikke en kopp om dagen er nok.

La oss se på dem.

1. Fennikelte

En av de første typene te mot anemi er fennikelte. Det vitenskapelige navnet er Foeniculum vulgare, og selv om vi snakker om å drikke det som en te, kan du også bruke fennikel i måltidene dine.

Slik lager du denne teen:

  • Bruk 30 gram fennikelblader.
  • Tilsett en liter vann.
  • Lag det som vanlig te.
Fennikel

Du kan også legge til fennikel i mange av rettene dine for å nyte deilige jernrike måltider.

2. Myntete mot anemi

Mint er en plante som er brukt mye som de fleste har på kjøkkenet. Denne planten er perfekt for å akselerere fordøyelsen og redusere den tunge følelsen som er forårsaket av å spise store måltider. Det hjelper imidlertid også hvis du lider av anemi.

En av egenskapene til mynte er at det er en rik kilde til jern. Av denne grunn er det bra å få det i seg minst en time etter å ha spist. Du kan drikke myntete minst to ganger om dagen. I denne forbindelse er det best å kjøpe mynteblader for å lage en hjemmelaget te.

Du bør lese denne artikkelen: Hvordan du kan lage mynteolje hjemme

3. Te mot anemi: Kanel

En annen te mot anemi er av kanel (Cinnamomum verum). Du kan også få i deg dette krydderet som folk bruker til å lage forskjellige matvarer og desserter som en te hvis du følger disse trinnene:

  • Du trenger to kanelstenger og en kopp vann.
  • Kok opp vannet.
  • Tilsett kanelstengene når vannet koker.
  • La det koke i noen minutter og skru deretter av varmen. Drikk væsken når den er avkjølt.

4. Rosmarinte mot anemi

Rosmarin (Rosmarinus officinalis) inneholder også veldig mye jern. Dessuten har det veldig mange forskjellige egenskaper som gjør det til en utmerket ingrediens for å bekjempe gass og ubehag i magen.

Rosmarin

Rosmarinte bidrar ikke bare til å bekjempe gass, men det er en rik kilde til jern.

Selv om du kan lage det som en vanlig te, så er det foretrukket at man kjøper rosmarinblader i stedet for ferdige teposer. Det første alternativet er mye mer naturlig og effektivt.

Tips ved anemi

I tillegg til alle tetypene mot anemi som vi nettopp snakket om, bør du inkludere mat som er rik på jern i kostholdet ditt. Ifølge eksperter er dette noen matvarer som er rike på dette mineralet:

  • Kjøtt, fugl og fisk
  • Fullkorn og belgfrukter
  • Røtter og knoller

I tillegg kan du inkludere et glass hvitvin i måltidene for å bidra til å øke absorpsjonen av jern fra både korn og plantebasert mat. Eksperter fraråder imidlertid at man overskrider den anbefalte mengden, som er ett glass.

Nå som du vet om forskjellige typer te mot anemi, så er det viktig å huske at du aldri skal drikke dem rett etter måltider. På denne måten sørger du for at de ikke hindrer absorpsjonen av jern fra matvarer.

Utforsk: Retningslinjer for kosthold ved jernmangelanemi

Det er også viktig å innlemme mat som er rik på jern i kostholdet ditt, som for eksempel de vi nevnte ovenfor, samt å følge legens anbefalinger. Det kan hende at du må ta noen ekstra kosttilskudd for å stabilisere jernnivåene dine.

Har du noen gang drukket en av disse fire teene mot anemi? Hjalp de deg?

  • Fernández-Palacios, Lorena, Ros-Berruezo, Gaspar, Barrientos-Augustinus, Elsa, Jirón-de-Caballero, Elizabeth, & Frontela-Saseta, Carmen. (2017). Aporte de hierro y zinc bioaccesible a la dieta de niños hondureños menores de 24 meses. Nutrición Hospitalaria34(2), 290-300. https://dx.doi.org/10.20960/nh.1161
  • Gallegos-Zurita, M. (2016, October). Las plantas medicinales: principal alternativa para el cuidado de la salud, en la población rural de Babahoyo, Ecuador. In Anales de la Facultad de Medicina (Vol. 77, No. 4, pp. 327-332). UNMSM. Facultad de Medicina.
  • Madaleno, I. M., & Montero, M. C. (2012). El cultivo urbano de plantas medicinales, su comercialización y usos eitoterapeuticos en la ciudad de Río Cuarto, provincia de Córdoba, Argentina. Cuadernos Geográficos, (50), 63-85.
  • Mercado-Mercado, Gilberto, Rosa Carrillo, Laura de la, Wall-Medrano, Abraham, López Díaz, José Alberto, & Álvarez-Parrilla, Emilio. (2013). Compuestos polifenólicos y capacidad antioxidante de especias típicas consumidas en México. Nutrición Hospitalaria28(1), 36-46. https://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.1.6298