Ti råd for å forebygge væskeansamling

september 25, 2015

Væskeansamling oppstår som en konsekvens av fysiske situasjoner som overgangsalderen, graviditet, menstruasjon, i tillegg til nyre-, lever- og hjertesykdommer med mer. Kvinner er mer utsatt for dette problemet enn menn. 

Har du plutselig innsett at du har lagt på deg, og at hender og føtter virker tykkere, samtidig som du føler deg svakere og opplever kramper i kroppen?  Om dette høres kjent ut kan det være de første varselsignalene om væskeansamling.

Selv om denne helsesituasjonen ikke representerer noen seriøse konsekvenser må du likevel være oppmerksom på det, da det kan være signaler på andre sykdommer som må sees nærmere på, som hypertensjon eller hjerteproblemer.

Væskeansamling kan komme av dårlig kosthold. Det er derfor vi i dagens artikkel vil komme med gode tips for å unngå denne tilstanden.
  • Du burde øke ditt daglige inntak av all mat som inneholder rikelig med vann og elektrolytter, som frukt og grønnsaker. 
  • Du burde gjøre fysiske aktiviteter som forbedrer sirkulasjon. Om du har mulighet for det burde du gjøre disse øvelsene eller aktivitetene minst en halvtime hver dag. Det kan være alt fra gåturer og sykkelturer til dansing og annen sport.
  • Du burde drikke minst åtte glass med vann gjennom dagen. Om du ikke er spesielt flink til å drikke vann kan du godt erstatte det med sunne, naturlige juicer uten sukker. Urteteer, smakstilsatt vann eller vann tilsatt sitron eller appelsin passer også ypperlig.
  • Det er viktig å kontrollere saltinntaket ditt. Du kan fint bruke litt salt på middagen din, men unngå store mengder til hvert måltid. Bytt ut saltet med aromatiske urter eller krydder om det lar seg gjøre, eller bruk havsalt fremfor vanlig salt.
  • Du må spise en god del proteiner, for om dette mangler i dietten din kan væske lett samles mellom vev.
  • Du må gjøre det du kan for å få en god natts søvn, da dette har mye å si for væskeansamlingen, spesielt om den skjer mest i den nedre delen av kroppen din
  • For å unngå væskeansamling kan det være lurt å drikke te og andre urterike drikker som har vanndrivende effekter.
  • Det er ikke anbefalt å sitte stille i lengre perioder. Om du har en kontorjobb eller lignende kan det være lurt å reise seg opp for å strekke seg, eller gå litt rundt, hver time.
  • Det er også viktig å ikke bruke for stramme og ubehagelige klær.

  • Om du greier å unngå brus, kaffe og raffinert mel samtidig som du følger tipsene ovenfor vil du føle deg, og se, mye bedre ut i løpet av kort tid.
FRA NETTET