Vaner du bør lære barna dine

Vanene du bør gi barna dine er avgjørende for deres utvikling. I denne artikkelen vil vi fortelle deg hvilke vaner du bør lære dem for å hjelpe dem til å bli gode og sunne mennesker.
Vaner du bør lære barna dine

Siste oppdatering: 29 mai, 2021

En av de største utfordringene foreldrene står overfor er å innprente vaner hos barna for å hjelpe dem til å bli gode mennesker. Du må lære barna dine sunne og positive vaner slik at de gjør godt i verden. Tross alt er dette kanskje et av foreldrenes hovedansvar.

Vaner er atferd som tilegnes ved å gjenta samme eller lignende handlinger. Ifølge psykologien kan en vane omfatte alt fra en bevegelse til tilfredsstillelse av personlige ønsker. De er en grunnleggende komponent i læringsprosessen, noe som betyr at foreldre må lære dem til barna sine.

Hvordan lære barna vaner eller rutiner

Du må huske at det viktigste er å få barnet til å føle seg trygt. De bør vite hva som kommer etter hver aktivitet. For eksempel å spise middag, pusse tennene og sove. Du må gi dem ro i sjelen og forutsigbarhet.

Ved å gjøre dette føler barna seg bedre, tryggere og sikrere på seg selv. De vil til og med være mer kjærlige i familiemiljøet.

Det er lettere å innprente vaner hos barn hvis alle husstandsmedlemmene har de samme atferdsmønstrene. Det er best at mamma, pappa og søsken vet hva de trenger å gjøre og hvilken rolle de har i familien. Du må gi dem en rolle hjemme og oppmuntre dem til å hjelpe til.

Men husk at det er viktig for dem å ha stabile rutiner. I arbeidet sitt “Viktigheten av vaner og rutiner hos 3-åringer“, uttaler Badia at vaner hjelper barn å være autonome. Å tilegne seg dem hjelper barna å få flere verktøy for å takle det daglige livet.

En far som gjør lekser med sønnen
Lesing og besluttsomheten om å lære nye ting er gode vaner du bør gi barna dine.

Vanene du bør gi barna dine

Det er best å alltid lære dem gode vaner og forklare hvorfor de bør unngå dårlige. Dette er en avgjørende oppgave for foreldrene og et vendepunkt i barns liv. Nedenfor forklarer vi noen som kan være nyttige.

1. Ikke hopp over frokost eller noe måltid

Frokost er definitivt dagens viktigste måltid for barn. Ja, barn skal ha tre måltider om dagen, men det første måltidet på dagen er det som gir dem den energien de trenger for å møte dagen.

Hvis de ikke spiser frokost, går kroppen deres inn i metabolsk utmattelse. Med andre ord, inn i en slags “energisparemodus”. Dette påvirker konsentrasjonen deres og kan føre til for tidlig utmattelse.

Les videre for å lære mer: 13 matvarer som bedrer barns konsentrasjon

2. Å lese hver dag er en av flere vaner du bør lære barna dine

Lesing skjerper sansene, stimulerer kunnskapsutveksling, fremmer konsentrasjon og empati, og hjelper til med å utvide kunnskapen om verden.

Du kan lese en historie eller en roman for barnet ditt før sengetid. En god idé er å lese et kapittel om dagen slik at barnet ditt alltid er spent på å vite hva som kommer til å skje videre. Du må gjøre denne vanen interessant for barnet ditt, ikke en forpliktelse.

3. Se på matetiketter

For å følge et sunt kosthold, må du lese etikettene på maten du spiser. Ved å gjøre det kan du vite hva du spiser, mengden tilsatt sukker og salt i hver matvare, holdbarhetsdato og produksjonsdato, og ingrediensene og tilsetningsstoffene de inneholder.

Ved å lese ingrediensene og næringsinformasjonen kan du sammenligne matvarer for å oppdage hvilke som er de sunneste.

4. Vær forståelsesfull

Når et barn blir utålmodig eller sint på grunn av andres oppførsel, må du minne dem om at de ikke er perfekte heller og spør dem om de vil bli behandlet på den måten.

Få dem til å forstå at folk har mangler eller svakheter, og at det ikke gjør dem dårligere. Vis dem at hvis de er gode på en bestemt aktivitet som viser seg vanskelig for en annen person, kan de lære dem hvordan de skal gjøre det.

5. Å få nok søvn er en av flere vaner du må lære barna dine

Alder påvirker antallet timer søvn man trenger. Barn mellom tre og fem år skal sove 10 til 13 timer. Barn mellom seks og 13 år skal sove 9 til 11 timer. Hvis de ikke får nok søvn, kan skoleprestasjonene deres lide. De kan også ha vanskelig for å tenke klart og ta beslutninger.

6. Begrens skjermtid

Reguler tiden du tillater dem å se på TV og være på telefonen, datamaskinen eller nettbrettet. Sett tidsplaner slik at de alltid gjør det til bestemte tider på dagen. En god måte å gjøre det på er med foreldrekontroll.

7. Gjør en fysisk eller pedagogisk aktivitet

Du kan melde barna dine på aktiviteter utenfor skolen, som dans, kampsport, svømming eller løping, fra en veldig ung alder. Hvis barnet ditt ikke er veldig fysisk, kan du melde dem på aktiviteter som sjakk, språk, piano eller tegning.

Et barn som spiller fotball
Fysisk trening er en del av de gode vanene du bør innprente hos barn fra ung alder.

8. Håndvask er en av vanene du bør gi barna dine

Å vaske hendene er mye mer enn en god vane. Å gjøre det før man spiser eller etter at man har vært på do, forhindrer forurensning og vil holde barnet ditt friskt.

Alle vaner du vil lære barna dine gjenspeiles i foreldrenes atferd

Husk at barn reflekterer foreldrene sine, og at vaner ikke læres raskt. De læres ved repetisjon og ved å se på andre gjøre dem. Å lære barna vaner gjør deg ikke bare til en god forelder, men til et godt menneske.

Ikke bli motløs underveis. Oppdragelse er en uendelig reise. Kos deg med prosessen og vær bevisst på at du oppdrar fremtidens voksne.

Det kan interessere deg ...
Hvordan sove godt: 6 vaner for å få nok hvile
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Hvordan sove godt: 6 vaner for å få nok hvile

Selv om mange bagatelliserer det, er det viktig å sove godt for å ha god livskvalitet. Dette biologiske behovet er avgjørende for helsen.