Vaner og rutiner når du jobber hjemmefra

mai 21, 2020
Når du jobber hjemmefra, er det lurt å planlegge timeplanen din, samt å ta til deg noen gode rutiner. I denne artikkelen vil vi gi deg noen anbefalinger.

Hvilke vaner og rutiner bør du ha når du jobber hjemmefra? Nå for tiden er det mange som arbeider hjemmefra på grunn av koronaviruspandemien. Dette kalles ofte hjemmekontor, og betyr at personen fortsetter med alle arbeidsoppgavene sine ved hjelp av en datamaskin eller på andre måter.

Det er imidlertid ikke alltid like enkelt å jobbe hjemmefra. Noen arbeidsplasser har ikke engang dette alternativet. De som kan arbeide på denne måten kan imidlertid heller ikke gjøre det helt uten utfordringer. Det å følge riktig rutine hjemme er mer komplisert ettersom vi har større frihet i timeplanen vår og det er enklere å bli involvert i andre aktiviteter. Det er flere distraksjoner, og konsentrasjonsnivået vårt synker ofte merkbart.

Nettopp på grunn av dette vil vi i denne artikkelen forklare en rekke råd og rutiner som kan hjelpe deg gjennom dagene i hjemmekarantene eller -isolasjon. På denne måten kan du fortsette å arbeide hjemmefra uten å risikere at du ikke får gjort ferdig alle oppgavene dine.

Nødvendig vilkår når du jobber hjemmefra

Kvinne jobber hjemmefra
For at arbeidet ditt fremdeles skal være produktivt, er det viktig å etablere visse vilkår med arbeidsgiveren eller bedriften. Det er også viktig å opprettholde god kommunikasjon.

For å kunne arbeide hjemmefra, er det grunnleggende at du oppnår en tilfredsstillende avtale med bedriften eller sjefen din. Du må kunne finne ut hvilket arbeid du skal gjøre, hvordan alle skal kommunisere med hverandre, og hvilke resultater som forventes.

Når du arbeider hjemmefra, anbefales det at du alltid er tilkoblet og tilgjengelig. På denne måten kan alle medlemmene av den samme bedriften fortsette å kommunisere med hverandre. For å gjøre dette, er det grunnleggende å ha en god internettilkobling. Mange nettbaserte plattformer lar oss også samhandle på avstand. Videosamtaleprogrammer som for eksempel Skype eller Google Hangouts gjør det mulig å ha konferanser eller møter. Det samme gjelder Whatsapp.

Faktisk er dette et svært viktig punkt. Eksperter anbefaler at team har minst tre videomøter om dagen. Selv om det kan virke overdrevent, kan de være nyttige for å begynne å jobbe om morgenen, få oppfølging i løpet av dagen, og for å avslutte dagen.

Ikke gå glipp av: Frykt for koronaviruset: Lær hvordan du håndterer følelsene dine

Å velge riktig sted å jobbe på

Stedet du velger å sitte å jobbe ved, er svært viktig. Når du er hjemme, må du dele opp områdene i boligen din på riktig måte. Du kan ikke blande områder for hvile og avslapning med arbeidsområder.

Når du velger hvor du skal sitte og jobbe, må du sørge for at det er god tilgang til Internett der, som vi nevnte tidligere. Du må også sørge for at du har alt du trenger i nærheten, som papir, skrivesaker, datamaskinen din, osv. Det frarådes å arbeide i senga eller på sofaen. Videre bør du unngå å ha distraksjoner som TV-en i nærheten. Ideelt sett bør du bruke det samme området hver dag når du gjør arbeidsoppgavene dine, og dermed bør det alltid være tilgjengelig.

Hvis det er barn hjemme hos deg, er det best å sette opp en rutine for dem også. Å holde dem stimulert med bøker og lekser vil hjelpe dem med å konsentrere seg bedre. Det er imidlertid også viktig at de tar pauser, akkurat som når de har friminutt på skolen.

Vi anbefaler: 5 hjemmeøvelser du kan gjøre i koronavirus-karantene eller -isolasjon

Design timeplanen din

Kvinne skriver
Det å organisere arbeidstimeplanen din er grunnleggende for å oppnå alt du må gjøre. Det er også lurt å opprettholde sunne aktiviteter som å trene.

For å kunne arbeide hjemmefra på riktig måte, anbefales det at du har en fast timeplan, akkurat som når du er på arbeid til vanlig. Tanken er å fortsette med de vanlige personlige hygienerutinene dine, som å dusje og kle på deg før du begynner å arbeide. Disse små detaljene vil hjelpe deg med å bli mer oppmerksom på at du må fullføre de vanlige oppgavene dine.

Videre, hvis du er i stand til å konsentrere deg skikkelig, vil du sannsynligvis få mer fritid når du arbeider hjemmefra. Ikke nøl med å innarbeide en treningsrutine i hverdagen dinTrening kan hjelpe deg med å forbedre ytelsen din. Det bidrar også til å tømme tankene og forbedre helsa di.

Du bør huske at det å arbeide hjemmefra på en måte er en livsstil, og derfor er det viktig at du følger med på alle rutinene og vanene dine.

  • Hadden T,L; Fishbane, L. (March 17, 2020). COVID-19 makes the benefits of telework obvious. The Brookings Institution. Available in https://www.brookings.edu/blog/the-avenue/2020/03/17/covid-19-makes-the-benefits-of-telework-obvious/
  • University of Washington. (2020). Tips for departments with widespread telework. Available inhttps://hr.uw.edu/coronavirus/teleworking/tips-for-departments-with-widespread-telework/