Yoghurt-dietten: En sunn måte å gå ned i vekt på

· april 30, 2019
Yoghurt-dietten er en sunn kostholdsplan med mange fordeler for vekten og fordøyelsen din uten å ofre ditt velvære.

Yoghurt-dietten er en balansert måltidsplan som er basert på mye mer enn bare å spise dette meieriproduktet. Selv om det finnes noen «mirakel»-dietter med samme navn, ønsker vi i dag å diskutere en diett som gir deg gode resultater uten å kompromittere helsen din.

Yoghurt er en næringsrik matvare som har fordeler for mange kroppsfunksjoner. I tillegg til å gi kalsium for beina dine inneholder yoghurt probiotika, eller «levende kulturer», som fyller de naturlige mikrobene i tarmen for bedre fordøyelseshelse.

Yoghurt er også en svært allsidig ingrediens som kan tilsettes i kostholdet ditt på mange forskjellige måter. Selv om det er best å spise yoghurt naturell, kan det også brukes til å erstatte visse salatdressinger eller sauser til hovedrettene dine.

Hvordan følger du yoghurt-dietten?

La oss ta en titt.

Fordelene med yoghurt-dietten

yoghurt naturell

Det er mange gode grunner til å velge denne dietten hvis du ønsker å gå ned i vekt lettere. For det første er det et veldig trygt kosthold med mye variasjon takket være de forskjellige ingrediensene som kombineres for å tilfredsstille alle dine ernæringsmessige krav.

Det reduserer også antall kalorier du spiser på en dag, men ikke ved å gå til ekstremiteter eller gjøre deg hypokalorisk. Fordi yoghurt har en langvarig tilfredsstillende effekt, reduserer den matlysten og hjelper til med å kontrollere småspising.

Yoghurt er en viktig kilde til B-vitaminer, kalsium, magnesium og essensielle aminosyrer som beskytter mange av dine vitale funksjoner. De kan bidra til å regulere nervesystemet, ta vare på beina dine og beskytte helsen til musklene dine.

Blant annet inneholder melkesyren i yoghurt en sunn intestinal pH og letter veksten av «gode» bakterier som styrker immunforsvaret. Derfor er denne dietten perfekt for å gi forsvarene dine et løft eller for å behandle visse infeksjoner.

Ikke gå glipp av: Lettlaget naturlig hjemmelaget yoghurt

Kjennetegnene til yoghurt-dietten

Yoghurt-dietten bør være en balansert måltidsplan som inneholder flere porsjoner av dette meieriproduktet. Fordi du bør unngå ting i overkant, anbefaler vi imidlertid bare å følge denne dietten i fem til syv dager.

I løpet av denne tiden, velg kalorier som passer til kroppens ernæringsmessige behov. Pass på å utelukke alle kilder til sukker, enkle karbohydrater og mettet fett.

Matvarer som er tillatt

  • Grønnsaker og friske frukter
  • Magert kjøtt og fisk
  • Hele korn og belgfrukter
  • Nøtter og frø
  • Oster med lavt fettinnhold

Forbudt mat

  • Rødt kjøtt og pølser
  • Fritert mat og pakket snacks
  • Ferdigretter
  • Brød og kommersielle bakverk
  • Juice og sukkerholdig brus
  • Sukkerholdige matvarer

Andre hensyn

  • Spis fem måltider om dagen: Inkluder tre hovedmåltider og to snacks.
  • Drikk rikelig med vann gjennom dagen: mellom seks og åtte glass.
  • Unngå alt som er stekt eller panert: Velg i stedet mat som er bakt, dampet eller kokt.
  • Velg vanlig, fettfri yoghurt uten tilsatt sukker eller smakstilsetninger.

Anbefalte menyer for yoghurt-dietten

Yoghurt

Menyene som vi foreslår nedenfor for yoghurt-dietten er enkle eksempler på hvordan denne planen kan følges. Alle er imidlertid fri til å variere hovedmåltidene med andre sunne matvarer de foretrekker.

Forslag til frokost

  • En kopp yoghurt naturell, ristet brød med skinke og valgfri frukt.
  • To brødskiver med lett syltetøy, en halv kopp yoghurt naturell og ett eple.
  • En kopp urte-te, to skiver ristet fullkornsbrød med avokado og yoghurt naturell.

En matbit på formiddagen

  • En halv kopp yoghurt naturell med en håndfull nøtter (ca. 20 eller 30 gram).
  • Fruktparfait med yoghurt på toppen.
  • Smoothie laget med yoghurt naturell og frukt.

Les denne artikkelen: Rødbetedietten: En av de mest effektive diettene

Lunsj-alternativer

  • En bolle med grønn salat med yoghurt-dressing og kyllingbryst i biter.
  • Kyllingfilet servert med en yoghurtsalat laget med agurk og selleri.
  • En rett med fullkornspasta, yoghurtsaus og krabbekaker.

Ettermiddagsmat

  • En kopp fettfattig yoghurt og to fullkornskjeks.
  • En halv bolle jordbær med yoghurt naturell.
  • Yoghurt naturell med chiafrø.

Middags-alternativer

  • En servering av bakt fisk, dampede grønnsaker, og en skive fullkornsbrød med yoghurt.
  • En fransk omelett med tre kalkunskiver og to skiver ananas, med yoghurt på siden.
  • Eggerøre med sopp og reker og en fruktskål med yoghurt.

Prøver du å gå ned i vekt, men vet ikke hvordan du skal begynne? Prøv yoghurt-dietten. Som du kan se, er det enkle alternativer som ikke krever at du går sulten. Så snart du fullfører dietten, bør du fortsette å ta sunne spisevalg for å unngå å få den vekten tilbake.