10 øvelser og noen matvarer for godt syn

Å holde øynene fuktige er grunnleggende for å ta vare på synet. Kostholdet vårt spiller også en avgjørende rolle når det gjelder å få i oss de nødvendige næringsstoffene for et godt syn.
10 øvelser og noen matvarer for godt syn

Siste oppdatering: 20 august, 2020

Det finnes en rekke øvelser som vil hjelpe deg å oppnå godt syn. Hvis du ønsker å forbedre synet ditt bør du ta hensyn til dem siden du vil merke en forskjell.

Øvelser for godt syn

1.  Blunk raskt i 2 minutter

Kvinne med lukkede øyne.

Med en så enkel øvelse som å blunke raskt i 2 minutter, vil du merkbart kunne forbedre blodsirkulasjonen i kroppen.

2. Se til høyre mens du beveger øynene

Se til høyre og beveg øynene i en rett linje. Videre må du gjenta øvelsen i motsatt retning.

3. Øvelser for godt syn: Lukk øynene og prøv å slappe av

Kvinne som slapper av i øynene.

Det vil også være veldig viktig at du lukker øynene og prøver å slappe av. Mørket vil hjelpe riktig utvikling av de lysfølsomme cellene i rhodopsin.

Dette er et nødvendig stoff for å ha godt syn.

4. Prøv å bevege øynene i forskjellige retninger

Prøv å bevege øynene i forskjellige retninger. Fra venstre mot høyre, opp og ned, i en sirkulær bevegelse samt tegne tallet åtte …

5. Øvelser for godt syn: Lukk øynene i noen sekunder og åpne dem igjen

Gjenta denne prosessen med å lukke øynene i noen sekunder før du åpner dem flere ganger. Denne øvelsen vil hjelpe deg med å slappe av øyemuskulaturen og aktivere blodsirkulasjonen.

6. Trykk på øyelokkene med fingrene

Legg press på øyelokkene ved hjelp av fingrene. Hold dem der i to sekunder, og gjenta 4 til 5 ganger. Denne øvelsen vil forbedre den indre øyevæskebevegelsen.

7. Tegn geometriske former med øynene

Når øynene dine er åpne, tegner du noen enkle former før du gjør det samme med noen mer komplekse former.

8. Øvelser for godt syn: Lukk øynene og beveg øyeeplene

Godt syn.

Lukk øynene sakte og flytt øyeeplene opp og ned. Gjenta denne bevegelsen mellom fem og ti ganger.

9. Fokuser på nære objekter

En annen veldig nyttig øvelse er å rette oppmerksomheten mot gjenstander som ligger i nærheten av deg.

Posisjoner deg selv og fokuser synet på et nært objekt, og flytt deretter synet til et objekt som er nærmere (eller lengre unna). Gjenta denne prosedyren ti ganger.

10. Beveg hodet

Hvis du beveger hodet fra side til side og opp og ned, vil du kunne aktivere blodsirkulasjonen.

Mat som vil hjelpe din visuelle helse

I tillegg til å gjennomføre disse øvelsene, kan du også spise en rekke matvarer som vil hjelpe deg med å forbedre synet ditt. De er følgende:

Grønne bladgrønnsaker

Grønn salat for godt syn.

Grønne bladgrønnsaker rike på beta-karotener, grunnleggende for dannelsen av vitamin A.

Dette er et vitamin som genererer retinol, noe som fremmer netthinnedannelsen og forebyggingen av tørt øye-syndrom. Blant de grønne bladgrønnsakene som passer godt for synet finner vi bladbete, endive, selleri og salat.

Matvarer for godt syn: melon

Gule frukter som melon er rike på vitamin A, og de er derfor flotte for øyehelsen din.

Mat som er rik på vitamin C

Mat som er rik på vitamin C, som appelsiner, er perfekt for et godt syn.

Denne type mat inneholder en antioksidant som er effektiv når du leter etter noe som lindrer forverringen som skyldes alderdom og frie radikaler.

Disse matvarene bidrar til å rekonstruere kollagen og forhindrer okulære komplikasjoner som følger med alderdommen.

Matvarer for godt syn: persille

I tillegg til sitrusfruktene er det en rekke tilbehør, som persille, som er rike på vitamin C og anbefales på det sterkeste i kostholdet ditt. Persille bidrar til å heve C-vitaminnivået som igjen vil bevare synet ditt.

Gulrøtter

Gulrøtter er rike på beta-karotener og vitamin A. De inneholder også en stor mengde vitamin C og B1 samt mineraler som kalium og jod. Takket være disse antioksidantene kan det effektivt hindre aldring av synet.

Ikke gå glipp av denne: De mange fordelene med gulrøtter

Lever

Lever.

Lever, enten det er fra ku eller kylling, er rik på omega-3-fettsyrer. Det gjør det til en fantastisk matvare for å bevare et godt syn.

Til slutt må vi huske at det er nødvendig å gjennomgå øyeundersøkelser regelmessig, i tillegg til å innta mat som bidrar til å bevare vår okulære helse.

Dette er den beste måten å forhindre enhver form for visuell patologi eller komplikasjoner på.

Det kan interessere deg ...
Hvorfor er synet ditt uskarpt?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvorfor er synet ditt uskarpt?

Har du problemer med synet ditt? I denne artikkelen vil du oppdage noen fakta om tåkesyn, hvorfor det oppstår og hvordan det kan behandles.



  • Association of vitamin A and β-carotene with risk for age-related cataract: a meta-analysis (2014). Wang A, Han J, Jiang Y, Zhang D.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25194611
  • Dietary carotenoids, vitamins A, C, and E, and advanced age-related macular degeneration. Eye Disease Case-Control Study Group (1994). Seddon JM, Ajani UA, Sperduto RD, Hiller R, Blair N, Burton TC, Farber MD, Gragoudas ES, Haller J, Miller DT, et al.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7933422
  • Dietary intake of antioxidants and risk of age-related macular degeneration (2005). van Leeuwen R1, Boekhoorn S, Vingerling JR, Witteman JC, Klaver CC, Hofman A, de Jong PT.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16380590
  • Di Noto P, et al. (2013). Eye exercises enhance accuracy and letter recognition, but not reaction time, in a modified rapid serial visual presentation task. DOI:
    doi.org/10.1371/journal.pone.0059244
  • Rawstron JA, et al. (2005). A systematic review of the applicability and efficacy of eye exercises.
    ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15825744/
  • Simple tips for healthy eyes. (2017).  The Mayo Clinic Staff.
    https://www.cdc.gov/visionhealth/risk/tips.htm