10 tegn på at du får for mye trening

· august 21, 2018
Når du får for mye trening, kan det bli vanskeligere å sove, selv når du er trøtt. Dette skyldes en overdreven produksjon av kortisol på grunn av overanstrengelse.

Trening er veldig bra for helsen din, noe som ingen kan nekte for. Men når blir det for mye trening slik at det er skadelig for kroppen din?

Folk kan bli besatt av sin figur og tilbringe flere timer om dagen på treningsstudioet uten å vurdere smerte eller muskelstivhet.

I dagens artikkel vil vi dele noen av de viktigste tegnene på at du får for mye trening.

For mye trening: Kroppen din vil si i fra

Det er flott å elske å trene fordi du sannsynligvis aldri vil lide av konsekvensene av å føre en stillesittende livsstil eller bli overvektig.

Som de sier, «alt med moderasjon». Å tilbringe timer etter timer på treningsstudioet kan være dårlig for helsen din, og blir til og med kontraproduktivt.

På et tidspunkt vil kroppen din si ifra om dette, fordi intensiteten og mengden mosjon du utfører er for stor.

Dette har en tendens til å skje med folk som allerede er i god form da de blir mer besatt av kroppene sine og vil at hvert gram med fett skal forsvinne for å bli erstattet av flere muskler.

Generelt bør din daglige treningsøkt ikke overstige 60 til 90 minutter.

Når det gjelder din ukeplan, anbefales det maksimalt fem dager. Det viktigste er å vite når du skal ta en pause.

Hvordan vil du vite det? Vær oppmerksom på tegnene kroppen din gir deg.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: De 5 beste øvelsene for å styrke ryggen din

Tegn på for mye trening

Uansett hva målet ditt er eller din spesielle type trening, øker du gradvis din hastighet, intensitet eller motstand av en øvelse.

På et tidspunkt vil kroppen din imidlertid fortelle deg at det er på tide å redusere innsatsen.

Hvordan? Her er noen tegn:

1. Gjenopprettingen tar lang tid

Dette er en tydelig indikasjon på at «du har presset for hardt» og har trent for mye.

Hvis du ikke kan få tilbake pusten på flere minutter, føler at du ikke har energi, eller armer og ben ikke reagerer, må du kanskje redusere treningen litt.

Denne mangelen på gjenoppbygging er også merkbar når du er i smerte etter å ha fullført en øvelse, eller hvis du drikker mer enn to liter vann og fortsatt føler seg tørst.

2. Du har mindre styrke

Når får for mye trening, svekkes forsvarene dine i stedet for å styrkes. Det tar mer tid å regenerere muskelfibrene som er «skadet» under treningen, samt å komme seg fra en enkel forkjølelse.

Kanskje du har blitt smittet av noe og det tar lengre tid enn normalt å bli frisk igjen. Dette er et annet tegn på for mye trening.

3. Hjertefrekvensen øker om morgenen

Når du trener mye, endres hjertefrekvensen. Sjekk pulsen rolig før du står opp hver morgen.

  • Hvis den er høyere i de tidlige timene på dagen, er det et tegn på at du får for mye mosjon og kroppen din gjenopprettes ikke som den bør.

4. Det er vanskeligere å sove

Søvnløshet er et vanlig problem for folk som trener mye. Kroppen din produserer et overskudd av stresshormoner når du trener for mye.

Dette kan gjøre det vanskeligere for deg å sovne når natten kommer, selv om du er veldig sliten.

5. Du føler ekstrem og vedvarende smerte

Når noen deler av kroppen din gjør vondt, selv når du holder den i ro (for eksempel i helgene), bør du automatisk sette øvelsen på vent.

  • Det er typisk at dette skjer når treningsøktene dine er for krevende, repeterende eller påfølgende (dag etter dag).
  • Kramper, prikking eller spasmer er vanligere når musklene er overbelastede.

6. Du føler deg vanligvis trøtt

Bortsett fra muskelutmattelse som for mye trening kan føre til, kan du føle mangel på styrke eller energi til å utføre andre daglige aktiviteter (inkludert arbeid, studere, leke med barn, matlaging osv.).

Hvis du har problemer med konsentrasjon, ytelse eller hukommelsen, kan det være fordi du er på treningsstudioet for lenge.

7. Du ser ikke resultater

Hvis målet ditt var å gå ned i vekt, men i ukesvis nå har ikke vekten rørt seg, selv etter at du har økt treningen, kan det være at du overdriver det.

Når kroppen din er overarbeidet, reduseres faktisk stoffskiftet, noe som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt.

8. Du er alltid i dårlig humør

Et av tegnene på at du trener for mye, er at du er konstant irritert og sint, i tillegg til at du har humørsvingninger.

Mens trening reduserer stress og lindrer spenning, kan det ha motsatt effekt når du gjør mer enn du burde.

I stedet for å gå på treningsstudioet, velg en mer avslappende aktivitet, for eksempel å ta et varmt bad, se på en film eller få litt søvn.

9. Mer tristhet og frustrasjon

Noen mennesker som trener mye, er ofte deprimerte og med liten grad av motivasjon. Dette skyldes at resultatene kan ta lengre tid å vises, slik at det virker som om deres innsats er forgjeves.

Frustrasjon og tristhet vil ikke bli overvunnet med mer trening, men heller gjennom hvile og andre aktiviteter.

Vi anbefaler deg også å lese  denne artikkelen: Fem strategier enhver kvinne bør bruke for å si farvel til stress og angst

10. Andre symptomer

Det er mange flere tegn på å at man får for mye trening. Her er noen eksempler:

  • At man ikke kan utføre øvelser på samme nivå som før
  • Følelse av tyngde i armer og ben
  • Angst
  • Økt vanninntak
  • Økt bruk av slankende eller muskelbyggende produkter