10 trygge matvarer for de med følsom mage

· mars 15, 2019
Selv om de vanligvis ikke forårsaker noen problemer, bør du snakke med legen din om disse matvarene hvis du følger en medisinsk behandling mot en følsom mage.

Mennesker med en følsom mage må være forsiktige med kostholdet hvis de vil ha en god livskvalitet. Heldigvis kan visse matvarer være svært nyttige for følsomme mager. Dette er takket være evnen de har til å bidra til å redusere betennelse i tarmen og gjenbefolke bakteriefloraen din.

I denne artikkelen vil du lære mer om de 10 beste matvarene for å ta vare på følsomme mager.

følsom mage

De beste matvarene for en følsom mage

1. Agar

For det første er agar en type alge som brukes i matvarer for å lage en slags gelatin. Mange vegetarianere spiser det for å unngå animalsk gelatin. Denne ingrediensen kan tykne væske. Tross alt, jo mer du tilsetter, desto tykkere blir det.

Agar agar er et vegetabilsk-basert gelatin som har evnen til å bidra til å regulere tarmfunksjonen. Dette er også sant hvis du lider av diaré. Det gjør dette takket være sine pre-biotiske fibre og mineraler som magnesium, jod og kalsium.

2. Chiafrø og linfrø

sjøvann

Så kommer chiafrø og linfrø. Disse frøene er populære fordi de øker tarmfunksjonene dine. Pluss, de gjør dette uten å irritere tarmen eller bakteriefloraen.

  • Når du bløter dem opp, slipper de planteslimet sitt. Dette er en type løselig fiber som gjør vann gelatinøst.
  • Når du drikker denne væsken med frøene, får du en dyp tarmrensing. Naturligvis er dette bra for følsom mage.

3. Gjæret mat

I tillegg er mat som er skapt gjennom gjæring, meget gunstig. Tross alt, gjenbefolker og beskytter de tarmbakteriene.

Dessverre kan tarmfloraen lide konsekvensene av et dårlig kosthold, antibiotika eller tarmsykdommer. Fermenterte matvarer kan imidlertid komme til din redning!

  • De mest populære gjærede matvarene er naturlig yoghurt, kefir, surkål og kombucha-te.

4. Papaya mot en følsom mage

Papaya

Papaya er en deilig tropisk frukt som er veldig bra for fordøyelsessystemet. På tarmnivå, har det en mild avførende og rensende effekt. Pluss, det er veldig nyttig for tilfeller av forstoppelse, divertikulitt eller parasitter. 

  • Vi anbefaler å spise papaya rå til frokost. Dette kan enten være alene eller i juice eller smoothies.

5. Epler

Videre er epler en god frukt for å forbedre og balansere fordøyelsen. I tillegg kan de også bidra til å behandle tarmsykdommer, avhengig av hvordan du spiser dem.

  • Hvis du spiser et rått eple med skallet, hjelper du tarmbevegelsen. Dette bekjemper forstoppelse takket være løselig fiber og forbedrer tarmaktiviteten din. I tillegg styrker det også muskler i fordøyelsessystemet.
  • Hvis du spiser epler skrellet og revet og du lar dem bli brune, kan du roe diaré. De har denne effekten takket være tanniner som dukker opp når de oksiderer og på grunn av sitt høye pektininnhold. Dette beholder vann og bremser tarmbevegelsen.

Les også: 7 smoothies med grønne epler for å starte dagen på riktig måte

6. Kuzu mot en følsom mage

Kuzu

Kuzu, eller kudzu, er en stivelse som er rik på fiber. Det har en regulatorisk effekt på tynntarmen din. Samlet sett anbefales det om du har vekslende forstoppelse og diaré, spasmer eller en delikat mage. Pluss, å spise dette kan øke mengden tarmbakterier.

  • Kudzu oppløses i vann. Deretter kan du varme det til det blir tykt.
  • Etter at det er tilberedt og avkjølt, kan du drikke det.

7. Oppmalt kaffe

Tro det eller ei, oppmalt kaffe kan også hjelpe de med følsom mage. Dette er et veldig interessant middel som er veldig effektivt for å beroligende tarmbetennelse.

Med denne enkle løsningen ser du nesten øyeblikkelig lettelse.

8. Sjøvann

Sjøvann er godt som en medisinsk behandling for de med følsom mage. Tross alt er det rikt på mineraler og spormineraler. Disse regulerer tarmfunksjonen din dersom du drikker det riktig.

Ingredienser

  • 1/4 kopp rent sjøvann
  • 3/4 kopp vann

Bruksanvisning

  • Bland de to vanntypene.
  • Deretter tar du små slurker av denne drikken ved siden av frokosten din.

9. Groblad

Grobladene er en medisinsk plante som du kan drikke som te. Pluss, de har fordelen av å kunne roe og balansere magen. Som et resultat er de svært nyttige i tilfeller av diaré, gastritt, magesår eller irritabel tarm.

Du kan være interessert i: 8 urter som kan gi deg bedre lunger

10. Havre mot en følsom mage

havre mot følsom mage

Til slutt er havre en god korntype som er rik på fiber og planteslim. Dette er to ingredienser som er veldig gode for å behandle tarmproblemer.

For at havren skal være effektiv, må du spise den tilberedt eller bløtet. Dette er fordi hvis du spiser dem rå, kan det være vanskelig å fordøye den eller du kan oppleve halsbrann.

I tillegg er havre også veldig næringsrikt. Det gir deg energi og styrke. Dessuten roer det ned nervesystemet, noe som forhindrer problemer som nervøsitet, irritabilitet og angst

  • Okeniyi JA, Ogunlesi TA, Oyelami OA, Adeyemi LA. Effectiveness of dried Carica papaya seeds against human intestinal parasitosis: a pilot study. (2007).
  • Evelyn M. Montes Chañi, Sandaly O. S. Pacheco, Gustavo A. Martínez, Maykon R. Freitas, Joaquin G. Ivona, Javier A. Ivona, Winston J. Craig, Fabio J. PachecoLong-Term Dietary Intake of Chia Seed Is Associated with Increased Bone Mineral Content and Improved Hepatic and Intestinal Morphology in Sprague-Dawley Rats. (2016).
  • Alan Mackie, Neil Rigby, Pascale Harvey, Balazs Bajka. Increasing dietary oat fibre decreases the permeability of intestinal mucus. (2018)
  • Higashimura Y, Naito Y, Takagi T, Mizushima K, Hirai Y, Harusato A, Ohnogi H, Yamaji R, Inui H, Nakano Y, Yoshikawa T. Oligosaccharides from agar inhibit murine intestinal inflammation through the induction of heme oxygenase-1 expression. (2013).
  • Guevara Vásquez, Ana. Efecto del decocto de las hojas de plantago major l. sobre la inflamación intestinal inducida en rattus rattus var albinus. (2016).