1000-kaloridietten: Fungerer den virkelig?

Er 1000-kaloridietten et sunt alternativ? Vi vil fortelle deg hvordan dette lavkalorimønsteret kan påvirke livet ditt.
1000-kaloridietten: Fungerer den virkelig?
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Når vi vurderer å gå på en diett med 1000 kalorier, er hovedintensjonen vår at vi skal gå ned i vekt raskt. Og selvfølgelig er dette sant, men er det virkelig gunstig å gå ned i vekt på så kort tid?

Hvordan kan det påvirke helsen min? Først av alt, hvis du bestemmer deg for å praktisere det, bør det være under tilsyn av en ekspert.

Hver kropp reagerer på individuelle metabolske behov på forskjellige måter. Når du setter sammen en vekttapsplan, er det ideelle å sikre inntaket av alle næringsstoffene som opprettholder en god generell helsetilstand.

1000-kaloridietten er ekstremt hypokalorisk, men vinner tilhengere for sin raske effektivitet når det gjelder å gå ned i vekt. Så vi inviterer deg til å fortsette å lese denne artikkelen for å se om den virkelig fungerer eller ikke.

Hva er restriktive dietter?

Siden fedme for tiden er et stort folkehelseproblem i verden, har mange måter å gå ned i vekt på blitt foreslått. En av dem er å spise restriktivt, å begrense maten i kosten.

Et restriktivt kosthold bruker ligningen om å spise langt færre kalorier enn kroppen bruker i løpet av dagen, med mål om å gå ned i vekt. Dette lover raskt vekttap.

Innenfor denne gruppen er hypokaloriske dietter, som varierer fra 800 til 1500 kalorier per dag; og svært lavkaloridietter, som varierer fra 450 til 800 kalorier per dag. 1000-kaloridietten hører til i den første gruppen.

I tillegg uttaler Revista Argentina de Endocrinología y Metabolismo at vekttap i disse diettene hovedsakelig er kroppsvann og muskelmasse. Det er ingen innvirkning på fettprosenten, så uønskede effekter kan oppstå.

1000-kaloridietten.
Kalorirestriksjon kan ikke tas lett på. Det kan gi uønskede effekter på mellomlang sikt.

Hvilke matvarer er en del av 1000-kaloridietten?

Når du utfører denne dietten, bør kalorier måles. Det anbefales ikke å inkludere søtsaker eller alkoholholdige drikker, og måltider bør ikke erstattes. På grunn av dens restriktive natur bør bare personer med høy kroppsmasseindeks følge den.

Videre kan det ikke forlenges over tid, da det forårsaker betydelige negative effekter. En ekspert på disse diettene bør planlegge og følge opp programmet med deg.

De viktigste forslagene for denne dietten er følgende:

  • Inkluder bare 3 % av kaloriene fra fett og mindre enn 300 milligram kolesterol.
  • Spis 5 porsjoner frukt eller grønnsaker for deres lave kaloriinnhold, høye fiberverdi og store mengde med vann. Både vann og fiber gir en følelse av metthet.
  • Begrens forbruket av karbohydrater. Spesielt raffinert mel og deres biprodukter, som brød.
  • Forbruk av hvit fisk, fjærfe og magert kjøtt oppmuntres.
  • Lunsj bør inneholde grønnsaker, proteiner, lite fett og bare små porsjoner belgfrukter.
  • Det anbefales å drikke 1,5 til 2 liter vann per dag.
  • Hermetikk kan brukes så lenge de er pakket i naturlig tilstand. Det samme gjelder frossenmat.
  • Kunstige søtningsmidler er tillatt.
  • Det er tilrådelig å spise 5 måltider om dagen og å variere maten innenfor samme gruppe.
  • Tilbered dampet, bakt, mat varmet i mikrobølgeovn eller kokt mat med tilstrekkelig vann, og begrens bruken av olje.

Fungerer virkelig 1000-kaloridietten?

Når du praktiserer denne dietten med 1000 kalorier om dagen, er det flere ulemper enn fordeler. Vi vil forklare dem nedenfor.

Du går raskt ned i vekt

Ser man på hovedmålet med dietten, som er å gå ned i vekt, oppnås dette på en veldig rask måte. Dette tapet har imidlertid sine ulemper, siden det ikke virker direkte på det oppsamlede kroppsfettet. I tillegg til dette kan små variasjoner i kostholdet føre til at den tapte vekten kommer tilbake igjen.

Det er derfor, når du praktiserer denne dietten på 1000 kalorier om dagen, er det nødvendig med daglig trening for å forbrenne det oppsamlede fettet, og dermed redusere volumet. For å gjøre det på en kontrollert måte kan du gå ned 1 til 2 kilo per uke, men alt vil avhenge av stoffskiftet ditt.

Det gir en rebound-effekt

Det er ingen tvil om at kroppen reagerer på dietter med lavt kaloriinnhold. Det er ganske normalt å gå ned i vekt når du trener.

Men når du går tilbake til ditt vanlige kosthold, vil du gå opp i vekt igjen. Du vil vanligvis få tilbake all vekten du har gått ned eller enda mer.

I tillegg øker det matsuget og tendensen til å samle fett i ulike deler av kroppen. Denne reaksjonen til kroppen på gjenoppretting av inntaket er kjent som rebound-effekten.

Et underskudd av næringsstoffer kan oppstå

Matrestriksjoner forårsaker et underskudd av næringsstoffer som er nødvendige for kroppen. Det er derfor, når du praktiserer denne typen diett, at det kan oppstå symptomer som svimmelhet, tretthet, utmattelse og svakhet, som vil hindre deg i å kunne utføre dine daglige aktiviteter.

Hvis 1000-kaloridietten opprettholdes over lengre tid, vil dette føre til helseproblemer. Dette inkluderer endring i tarmmikrobiotaen.

Det øker risikoen for spiseforstyrrelser

Flere eksperter innrømmer at restriktive dietter oppnår raskt vekttap, men de presiserer at de er blant de viktigste forløperne til spiseforstyrrelser.

I tillegg til risikoen for overspising og andre lidelser, er det også mulig å få i seg flere tomme kalorier, det vil si mat med mye energi, men med få næringsstoffer.

Den endrer stoffskiftet

Ved å redusere noen næringsstoffer kan metabolismen bli ukontrollert. For eksempel, når karbohydrater og fett er begrenset, endres metabolsk aktivitet. Dette er hvordan funksjonene til vitale organer endres.

Noen metabolske forstyrrelser som kan oppstå er som følger:

Det kan forårsake forstoppelse

Når du begrenser kaloriinntaket til 1000 kalorier, er de mest begrensede matvarene de vegetabilske kildene til stivelse, som kornsorter og belgfrukter. Disse inneholder også kostfiber, så det totale inntaket vil bli påvirket. Forstoppelse kan forekomme. I tillegg ville følelsen av metthet også bli redusert.

En kvinne med vond mage.
Begrensning av fiber vil resultere i en dårligere tarmpassasje, med episoder av forstoppelse.

Episoder av hypoglykemi kan vises

Når man fratar seg visse typer eller porsjoner av mat, øker muligheten for å utvikle hypoglykemi, eller lave nivåer av sukker, i blodet. I tillegg får ikke kroppens celler drivstoffet som trengs for å føre den vanlige livsstilen. Ved noen assosierte sykdommer kan kroppen komme i ubalanse.

Immunsystemet kan bli påvirket

Endringer i 1000-kaloridietten og restriksjoner i næringsinntak kan påvirke immunhelsen. De på ekstreme dietter vil få flere infeksjoner.

For eksempel er vitamin C involvert i kroppens forsvarsfunksjon. Nylig ble betydningen av dette vitaminet for å redusere forekomsten av smittsomme sykdommer i luftveiene vurdert.

Er 1000-kaloridietten trygt?

En trygg vei til vekttap inkluderer rådgivning med en ernæringsekspert. Kaloriinntaket bør justeres til et mønster som dekker individuelle behov.

Den raskeste måten å komme seg dit på er ikke alltid den beste.

Den beste måten å gå ned i vekt på en sunn måte og opprettholde den over tid er ved et kaloriunderskudd gjennom et inntak som er under det vi bruker daglig. Dette bør imidlertid alltid skje innenfor logiske og sikre parametere.

En endring i livsstilen din, inkludert fysisk aktivitet, vil hjelpe deg med å trygt nå ønsket vekt. På denne måten vil du unngå å utsette deg selv for risikoen for å pådra deg visse sykdommer.

Det kan interessere deg ...
De 3 beste kornsortene for vekttap
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
De 3 beste kornsortene for vekttap

De beste kornene for vekttap hjelper kroppen din å gå ned i vekt, samt forbedre helsen din. Lær alt om dem i denne artikkelen.



  • Francisco Javier Vilchez López , Cristina Campos Martín, María José Amaya García, Pilar Sánchez Vera y José Luis Pereira Cunill. Las dietas de muy bajo valor calórico (DMBVC) en el manejo clínico de la obesidad mórbida. Nutr Hosp. 2013;28(2):275-285. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/nh/v28n2/03revision02.pdf
  • Andrew Warrilow , Duane Mellor , Andrew McKune, Kate Pumpa. Dietary fat, fibre, satiation, and satiety-a systematic review of acute studies. Eur J Clin Nutr. 2019 Mar;73(3):333-344. doi: 10.1038/s41430-018-0295-7. Epub 2018 Aug 30.
  • Giuseppe Cerullo , Massimo Negro, Mauro Parimbelli , Michela Pecoraro, Simone Perna, Giorgio Liguori, Mariangela Rondanelli, Hellas Cena, Giuseppe D’Antona . The Long History of Vitamin C: From Prevention of the Common Cold to Potential Aid in the Treatment of COVID-19. Front Immunol. 2020 Oct 28;11:574029. doi: 10.3389/fimmu.2020.574029. eCollection 2020.
  • MEJÍA MG , VERONESI LA ; MALDONADO AL , FUENTES RH. Dietas restrictivas ¿realmente son lo que prometen? REV ARGENT ENDOCRINOL METAB. 2021; 58 #2. Disponible en: http://www.raem.org.ar/numeros/2021-vol58/numero-02/raem-58-2-37-45.pdf
  • Reyna Cruz, María Ávila, María Cortés, Rosalía Vásquez, Juan Mancilla. Restricción alimentaria y conductas de riesgo de trastornos alimentarios en estudiantes de nutrición. Psicología y Salud. 2008, 18,002, pp. 189-198. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/291/29118205.pdf