Hva er kjøtteter-dietten?

07 november, 2020
I denne artikkelen skal vi fortelle deg alt om kjøtteter-dietten, hva den består av og hva risikoene er.

Denne artikkelen handler om kjøtteter-dietten. Du har sannsynligvis hørt om den allerede da den har blitt populær i visse grupper. Hva består den egentlig av?

Mange brukere hevder at de har opplevd flere fordeler relatert til bedre helse etter å ha begynt på denne dietten. Som du vil se i denne artikkelen har ikke denne dietten noe vitenskapelig bevis som støtter disse påstandene.

Kjøtteter-dietten: En svært begrensende diett som er skadelig for miljøet

Hovedproblemet med restriktive dietter er at de forårsaker en stor innvirkning på mennesker på grunn av det slående propagandaarbeidet som ligger bak. Noen av dem, for eksempel det veganske kostholdet, har en etisk komponent som motiverer mange mennesker til å begynne med det (pluss løftene om vekttap).

Kjøtteter-dietten er ikke mye annerledes. I sitt spesielle tilfelle refererer det til en spisemetode som er helt motsatt fra veganisme. Det består av å bare innta mat fra dyr som bor på land.

Faktisk fastslår de strengeste variantene av denne dietten at personen bare kan spise rødt kjøtt og drikke vann – ingenting annet. Det er en veldig restriktiv protokoll som eliminerer all slags plante- og sjøavledede matvarer som, i mange tilfeller, fører til ernæringsmessige mangler.

På den ene siden kan et individ faktisk møte behovet for makronæringsstoffer ved å innta kjøtt (med unntak av karbohydrater). De vil imidlertid oppleve en mangel på mikronæringsstoffer siden det ikke er noe variasjon.

Å bare spise kjøtt forårsaker derfor en mangel på fytonæringsstoffer. Hvis du var usikker, er dette avgjørende stoffer med en antioksidant og betennelsesdempende karakter som spiller en ledende rolle innen promotering av helsen.

Videre fastslår vitenskapelig litteratur at det å inkorporere disse næringsstoffene i kostholdet regelmessig bidrar til å bekjempe utbruddet av kroniske sykdommer. Faktisk har det vist seg at de reduserer risikoen for degenerative sykdommer assosiert med aldring.

Å ikke innta nok antioksidanter kan føre til at man utvikler kompliserte sykdommer. Disse næringsstoffene er også viktige i rammeverket av fysisk trening da de reduserer muskelskade og fremmer utvinning.

Grill

Argumenter for å beskytte kjøtteter-dietten

De som følger kjøtteter-dietten hevder ofte at rødt kjøtt har en høy næringstetthet som gir kroppen alle stoffene den trenger. I stedet blir det å innta karbohydrater sett på som skadelig og kan forårsake visse lidelser.

Ifølge en studie publisert i tidsskriftet Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences øker enkle sukkerarter forekomsten av metabolske sykdommer. Til tross for dette er inntaket av komplekse karbohydrater nødvendig for nesten alle mennesker, spesielt om man tenker å gjennomføre aktiviteter som krever en anaerob innsats med høy intensitet.

Videre er det et argument som enormt støtter gjennomføringen av kjøtteter-dietten. De som har prøvd den hevder rett og slett at de har opplevd færre gastrointestinale problemer. Andre hevder at det bidrar til å redusere oppblåsthet. Dette skyldes at det er en spiseplan som mangler fiber.

Sannheten er at fiber er avgjørende for tarmhelsen og peristaltikk. Selv om det er sant at de som opplever mye bakterier i tarmen bør redusere inntaket, refererer dette til et sjeldent, spesifikt tilfelle.

Eksperter hevder at store mengder fiber kan øke veksten av patogene bakterier. Som et resultat kan personen lide av ukomfortabel fordøyelse. For dette kliniske bildet kan det å midlertidig redusere inntaket av fiber reversere prosessen. Det er imidlertid veldig vanskelig og det anbefales ikke å kutte det ut evig.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: Fiberrike matvarer som kan hjelpe deg ned i vekt

Er kjøtteter-dietten bærekraftig?

De som prøver kjøtteter-dietten hevder at de opplever en gastrointestinal forbedring. Eksperter innen ernæring fraråder imidlertid å prøve denne dietten. Ja, å benytte den i en kort periode kan være fordelaktig for pasienter med bakterieovervekst i tynntarmen. Det er imidlertid et kosthold som ikke kan opprettholdes over lengre tid.

Effektene på kort og mellomlang sikt er tydelige. Forskning publisert i The World Journal of Pediatrics hevder at ketogene dietter er trygge, til tross for hvor begrensende de er. Kjøtteter-dietten går imidlertid utover dette. 

Begrensningen den gir fytonæringsstoffer kan føre til alvorlige helseproblemer. Husk at denne spiseplanen har liten eller ingen overholdelse siden spekteret av matvarer den tillater er veldig lite.

Av denne grunn fraråder eksperter bruk av denne restriktive dietten og alle variantene. Å redusere inntaket av karbohydrater kan være anbefalt for mange mennesker, men bare midlertidig og innen rammen av et variert kosthold rikt på fisk og vegetabilske matvarer.

Til slutt er det også viktig å påpeke at dietter som denne kan fungere på et individuelt nivå i en kort periode, men de er veldig usunne for planeten. Mennesker var ment å spise en sunn variant av matvarer, og å spise for mye kjøtt har en negativ innvirkning på klimaendringene.

Grillet kjøtt

Ikke gå glipp av denne artikkelen: Den ketogene dietten: Fordelene og ulempene

Hold deg unna restriktive dietter

Restriktive dietter lover raske resultater når det gjelder vekttap og forbedret helse. I mange tilfeller blir visse etiske komponenter lagt til. Begrensningene medfører imidlertid en begrensning i inntaket av næringsstoffer, som kan forårsake mangler på mellomlang og lang sikt.

Av denne grunn bør du unngå denne typen ekstreme dietter og heller følge et variert og balansert kosthold fra et kalorisk synspunkt.

Selvfølgelig, og som vi alltid sier, bør du snakke med en ernæringsfysiolog hvis du har noen spørsmål – de vil være i stand til å hjelpe deg på den beste måten.

  • Zhang YJ., Gan RY., Li S., Zhou Y., et al., Antioxidant phytochemicals for the prevention and treatment of chronic diseases. Molecules, 2015. 20 (12): 21138-56.
  • Stanhope KL., Sugar consumption, metabolic disease and obesity: the state of the controversy. Crit Rev Clin Lab Sci, 2016. 53 (1): 52-67.
  • Ruscio M., Is SIBO a real condition? Altern Ther Health Med, 2019 25 (5): 30-38.
  • Cai QY., Zhou ZJ., Luo R., Gan J., et al., Safety and tolerability of the ketogenic diet used for the treatment of refractory childhool epilepsy: a systematic review of published prospective studies. World J Pediatr, 2017. 13 (6): 528-536.
  • Ayala Vargas, Celso. “Importancia nutricional de la carne.” Revista de Investigación e Innovación Agropecuaria y de Recursos Naturales 5.ESPECIAL (2018): 54-61.
  • Serna, Alexandra Idalia Mondragón, and María Andrea Baena Santa. “Boletín Salud & Nutrición.” Boletín Salud & Nutrición 29 (2020): 1-16.
  • Pérez-Jiménez, Jara. “Fibra dietaria: actualizando conceptos, fuentes y aplicaciones.” (2019).
  • Zmora, Niv, Jotham Suez, and Eran Elinav. “You are what you eat: diet, health and the gut microbiota.” Nature reviews Gastroenterology & hepatology 16.1 (2019): 35-56.