5 matvarer for sunnere blod og en lykkelig kropp

mars 13, 2018
For god blodkvalitet trenger du god produksjon av hvite blodlegemer, røde blodlegemer og blodplater.

Hvordan kan du forbedre blodets kvalitet og ha sunnere blod? La oss starte med definisjonen av blod, som er et flytende bindevev som sirkulerer gjennom kapillærer, vener, arterier, atria og ventrikler av alle vertebrater. Den røde fargen skyldes tilstedeværelsen av et hemoglobinpigment som finnes i erytrocytter.

Konsistensen er tett, ugjennomsiktig og smaker metall. Fargen kan imidlertid variere: fra skarlagenrød, som er et tegn på et høyt oksygennivå, til mørk rødt, noe som er et tegn på lite oksygen. Den gjennomsnittlige pH-verdien i blod er fra 7,35 til 7,45. Temperaturen i blodet er 38 °C – litt høyere enn kroppstemperaturen.

Hva bærer sunt blod?

  • Næringsstoffer
  • Hormoner
  • Antistoffer
  • Oksygen
  • Karbondioksid
  • Elektrolytter
  • Vitaminer
  • Varme

Hvor er det laget?

Blod

Blodceller blir produsert i beinmargen som er det svampete vevet som finnes i noen bein i kroppen som hoftebenet, brystbenet eller beinene i skallen.

Menneskekroppen inneholder ca. 4,5 til 6 liter blod. 55% av blodet er plasma, den flytende delen består av vann, mineralsalter og proteiner, mens de resterende 45% består av røde blodlegemer, hvite blodlegemer og blodplater.

Hvordan kan jeg begynne et sunt kosthold?

  • Spis ikke-stivelsesholdige grønnsaker som tomater, gulrøtter og spinat. Det anbefales at du reduserer inntaket av poteter, men ikke kutter dem helt ut.
  • Se etter sunne proteiner som magert kjøtt, kylling, kalkun og fisk. Unngå å spise rødt kjøtt, spesielt bearbeidet kjøtt som bacon eller pølser.
  • Grove matvarer er gode valg. Ris, pasta og fullkornsbrød er sunnere enn hvit ris på grunn av fiberinnholdet. Som et resultat stiger blodsukkernivået sakte og gir oss en følelse av metthet.
  • Bruk vegetabilske oljer. Olivenolje eller rapsolje er gode alternativer for dressinger. På den annen side, unngå å bruke smør fordi det inneholder for mye mettet fett.
  • Unngå sukkerholdige drikker som juice, brus eller iste. Det beste å gjøre er å lage litt vann med noen fruktbiter.

Oppdag: 5 proteinrike matvarer du bør inkludere i kostholdet ditt

Hvilke vitaminer og mineraler utgjør blodet?

Omega 3

  • E-vitamin: viktig for de mest resistente røde blodlegemene.
  • Jod: bidrar til produksjon av røde blodlegemer og blodplater.
  • Vitamin C: stimulerer absorpsjonen av jern.
  • Sink: involvert i dannelsen av lymfocytter.
  • K-vitamin: hjelper koaguleringen av blodet.
  • Kobolt: hjelper til med produksjon av hemoglobin og røde blodlegemer.
  • Kobber: sikrer at jern er tilgjengelig for å produsere røde blodlegemer.
  • Jern: viktig for produksjon av hemoglobin, som er ansvarlig for å transportere oksygen til cellene.
  • Vitamin B12: Hjelper med modning av røde blodlegemer.
  • Folsyre: bidrar til modning av erytrocytter og leukocytter.

Anbefalte matvarer for sunnere blod

Lever

Lever er rik på vitamin A som bidrar til å forbedre hudens utseende på grunn av dets antioksidantegenskaper. Men det øker også produksjonen av hemoglobin på grunn av det høye jerninnholdet. Hvis det ikke var nok, inneholder det lite fett og gir folsyre for å opprettholde riktig celledeling.

Egg

Egg

Så lenge du ikke er allergisk eller intolerant mot egg, bør du alltid inkludere det i kostholdet ditt. Det er en god kilde til proteiner, mineraler og vitaminer for sunnere blod. I plommen spesielt, finner du lecithin som er ansvarlig for å rense fettet i arteriene. I tillegg inneholder de kolin som forbedrer nervesystemet.

De gir vitamin A, D og E, samt mineraler som jern, sink, selen, fosfor og folsyre. Og alle disse er avgjørende for sunnere blod og en sunn kropp.

Ikke gå glipp av: 7 grunner til at det er en god idé å legge til egg til kostholdet ditt

Grønnsaker

Disse er bra for folk som ikke spiser kjøtt, fordi de bidrar til å balansere inntaket av næringsstoffer på grunn av deres høye proteininnhold. Men de gir også karbohydrater, fibre, vitaminer fra gruppe B, og mineraler som jern, magnesium og kalium.

Nøtter

Tørket frukt og nøtter

Selv om nøtter har en høy kaloritetthet, gir de viktige næringsstoffer til kroppen hvis de forbrukes i moderasjon. Så, de hjelper deg med å få sunnere blod fordi de inneholder sunne fettstoffer og omega-3-fettsyrer.

Videre gir de en rekke vitaminer og mineraler, for eksempel kalium, magnesium, fosfor, vitamin E og vitamin B-kompleks.

Poteter

Poteter fungerer som et drivstoff kroppen trenger for å produsere energi. De er rike på vitamin B, folsyre og mineraler, og de gir også flavonoider som beskytter mot kardiovaskulære sykdommer og reduserer dårlig kolesterol.

For deres del er B-vitaminene ansvarlige for å beskytte arteriene. Spesielt reduserer vitamin B6 nivåene av homocystein som er en kjemisk forbindelse som bidrar til betennelse i arteriene.

Så, når skal du begynne å ta skritt mot sunnere blod?

FRA NETTET