6 enkle sinnemestringsteknikker

november 29, 2015
Sinne forekommer ikke bare på grunn av psykiske forandringer, men også biologiske forandringer. Blodtrykket, produksjon av diverse hormoner og pustefrekvenser øker. Det er viktig å lære seg hvordan man kan kontrollere sinne sitt.

Alle blir sinte en gang i blant. Men å bli sint kan være problematisk hvis man blir det oftere og oftere. Hvis du tror du har vært «for gretten» den siste tiden, kan det være lurt å ta i betraktning de følgende strategiene og løsningene på hvordan du kan mestre sinnet ditt på en naturlig måte.

Sinne og raseriutbrudd kan skape kaos ikke bare for menneskene rundt oss, men også inne i kroppen vår. Studier har vist at sinne øker sannsynligheten for å utvikle diverse hjerteproblemer, spesielt hos menn. Det skaper også problemer som stress, forstoppelse, insomnia, hodepine, magekatarr osv. Det er derfor viktig å lære seg å kontrollere de stundene vi blir litt vel varme og røde i toppen.

Hva er sinne?

Sinne er en følelse som kan variere i intensitet, avhengig av tilstanden til den som blir sint og hva som har utløst det. Den milde formen for sinne kjennetegnes ved sterkt ubehag og den ekstreme formen kjennetegnes ved raseriutbrudd. Sinne forårsakes av både psykiske og fysiske endringer, ettersom sinne øker blodtrykket, produksjonen av diverse hormoner (deriblant adrenalin og kortisol) og pustefrekvensen.

Den instinktive og naturlig måten vi som regel uttrykker sinnet på er gjennom aggressiv adferd. Vi skriker, kaster ting eller slå mot noe eller noen. The American Psychological Association (Den amerikanske psykologforening red.anm.) oppgir at sinne er en respons på en ekstern trussel, der vi må sloss for å forsvare oss fra et større onde. Men det er verdt å vite at selv om litt sinne er nødvendig for vår overlevelse, er ekstremt raseri alltid skadelig.

anger

Tekniker og metoder for å kontrollere sinne

Avspenning

Avspenningsteknikker eller andre avslappede øvelser kan gjøre underverker når det gjelder å redusere stress og sinne, så vel som tanker og følelser som gjør at du sint. Hvordan kan du slappe av? Ved å meditere, som å drive med yoga eller tai chi. Lukk øynene, pust dypt gjennom nesen og prøv å ikke tenke på noen ting. Syntes du det er vanskelig? Ikke bekymre deg for det. Bare gi det en sjanse og se at det etter hvert vil berolige deg.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er et naturlig remedie mot sinne. Men vær obs på at ikke alle type sporter eller treningsopplegg er hjelpsomme mot sinne. Om du ikke er av den atletiske typen har du ingen grunn til bekymring; du kan alltids finne en aktiviteter som hjelper deg med å løse opp anspentheten og samtidig være gøy å drive med. For eksempel kan du prøve boksing eller kampsport som judo, tae kwon do eller kickboksing. Å sykle eller gå deg en tur kan også være til stor hjelp for å forhindre at vreden slipper til.

Vit årsaken

En god måte å bli kvitt overdrevent sinne på er å ta tak i problemet. Å ta tak i problemet vil si at vi må gå dypt i oss og lete etter årsakene til hvorfor vi blir så sinte og hvorfor vi reagerer som vi gjør. Du har kanskje ikke innsett hva det er som plager deg, og det kan hjelpe deg mye å bare snakke om det, enten med en terapeut eller med personen du mener er ansvarlig for sinne ditt. Du må være fokusert og tenke at alt har en løsning.

Hvis situasjonen kommer ut av kontroll, er det ikke verdt å henge seg opp i det. Hvis det finnes forbedringer eller forandringer som kan bli gjort; sett i gang og gjør noe med dem. Skaff deg en time hos en psykolog hvis du mener du ikke kan kontrollere sinne dit uten hjelp. En psykolog vet hvordan du må hjelpes, og har diverse teknikker på lur. Det kan hjelpe å bare ha en som lytter til alle problemene dine (å slippe løs følelser er en fin måte å løse opp anspentheten på).

Tenk rasjonalt rundt situasjonen

Når sinne dominerer, er det vanskelig å tenke klart. Som alle andre problemer har også dette en løsning. Først bør du prøve å unngå å bruke to ord: «aldri» og «alltid». Det eneste du oppnår med de to ordene er å rettferdiggjøre sinnet ditt, og ikke tillate en løsning å åpenbare seg. Bytt ut «jeg er alltid sint når jeg er forsinket» eller «du kan aldri være rolig når du står fast i bilkø» med «jeg gjør mitt beste for å forbli rolig neste gang jeg ikke kommer hjem tidsnok eller står fast i kø».

anger

Forbedre kommunikasjonen din

Noen ganger blir vi sinte fordi vi lar frustrasjonen ta overhånd. Hvis vi har snakket med en person en eller flere ganger og ting ikke gikk som ønsket, er det ikke alltid den personen sin feil. Kanskje det var vår egen feil og at vi ikke var tydelig nok i ønsket vårt. Hør nøye etter på hvordan du ordlegger deg, spør den andre personen om de har forstått det du prøver å si, og svar på spørsmålene deres til situasjonen er oppklart. Det kan forebygge mange problemer.

Ta deg en pause

Hvis kommunikasjonen ikke har blitt noe bedre, så ta deg en langhelg et annet sted enn hjemme; et sted du ikke er vant litt. Kom deg vekk fra rutinene dine for en stund, gå en tur gjennom parken eller på stranda. Slutt å tenke på problemer og tenk i stedet på hva du vil og hvordan du kan få ro i sjela. Unngå kontakt med ting som irriterer deg (som bytrafikk eller overtidsarbeid). Tenk alltid positivt, utnytt fordelene ved kontakt med naturen, pust dypt, nyt duften av blomster og bare le litt mer.

 

 

FRA NETTET