6 mattyper som er bra for de som lider av magesår

desember 25, 2018
Disse matvarene som er alkaliske og betennelsesdempende kan forbedre helsen din hvis du lider av magesår. Hvis du spiser dem, kan de være til stor hjelp for å behandle dette problemet.

Det er mange som lider av magesår. Hva er det egentlig? Magesår, er sår som oppstår på slimhinnen når det er en overdreven produksjon av syreholdige vesker. Den mest vanlige grunnen er veksten av bakterien Heliobacter pylori, selv om det også kan forårsakes av et høyt inntak av visse medikamenter.

For å bekjempe dette problemet, ønsker vi å vise deg en rekke matvarer som er bra for de som lider av magesår.

Det vanligste symptomet er en brennende følelse eller smerte i mageregionen; det kan også ledsages av halsbrann og at man føler seg tung og intolerant på grunn av mat som irriterer.

De fleste tilfellene er milde, hvor alt man trenger å gjøre for å bli bedre er å forandre kosten. Men noen ganger byr det på komplikasjoner. Hvis det fører til oppkast og blødning, er det nødvendig å ta kontakt med en lege så snart som mulig.

Det finnes en stor variasjon av mat som kan hjelpe med å regulere magens pH-verdi for å få fortgang i lindringen. Det er det 6 matvarer du ikke burde nøle med å prøve hvis du lider av magesår.

Mat til å lindre magesår

Kostholdsvaner er en avgjørende faktor i behandlingen av magesår. Mens noen typer mat forverrer symptomene, inneholder andre næringsstoffer og egenskaper som kan hjelpe til med å reparere vevet for å oppnå rask lindring.

en mann som lider av magesår

Selvfølgelig, er dette supplementer til behandlingen foreskrevet av legen din. Selv om mange kontrollerer symptomene dine, bør de ikke anses som en erstatning for de anbefalte medikamentene.

1. Gulrøtter

Gulrøtter er en av de mest anbefalte grønnsakene for pasienter som lider av magesår. De har alkaliserende og helbredende egenskaper som sammen kan hjelpe til med å fikse hinnen som er berørt av overflødig syre.

Om den blir tilberedt i en juice, puré eller salat, kan denne flotte grønnsaken kontrollere ubehag som en brennende følelse og sure oppstøt.

Les: 8 ukjente fordeler med gulrotjuice

2. Epler

På grunn av deres konsentrasjon av viktige næringsstoffer, er epler en av de mest populære legende fruktene. De inneholder kostfiber og organiske syrer som fungerer som regulatorer for fordøyelsessystemet.

De er anbefalt for lindringen av magesår, men også mot reflux, forstoppelse og diaré.

3. Aloe Vera

Krystallene i en aloe vera-plante er kjent for sin helbredende og antimikrobielle effekt. Hvis du har magesår og bruker den, kan du kontrollere den overflødige produksjonen av syreholdige vesker, og med det irritasjon på slimhinnen.

Den har evnen til å fortrenge overflødig vekst av H. pylori, som er hovedgrunnen til denne sykdommen. I tillegg inneholder den blant annet aloe-emodin, en komponent som reparer skadet vev.

4. Bananer

Bananer er en frukt som er rik på stivelse og har en alkaliserende sammensetning som, med en gang den blir absorbert i kroppen, bidrar til å regulere pH-verdien i magen. Å spise den, kan hjelpe til med å stoppe nedbrytningen.

bananer bra for magen

De er snille mot magen og næringsstoffene hjelper til med å lege ødelagt vev. Til sist, roer de ned ubehaget forårsaket av reflux og magekatarr.

5. Poteter

De er ansett som den beste syrebindende maten. Poteter er en del av en fantastisk matgruppe som hjelper med magesår. Deres fordeler kommer av den spesielle sammensetningen av stivelse, fiber og antioksidanter som bidrar til å optimalisere fordøyelsesprosessen.

Deres alkalisalter reduserer inflammasjonsfasen og hjelper til med heling av vev irritert av syre. I tillegg reduserer de brennende smerter i mageregionen, og stopper hevelse og reflux.

6. Linfrø

Linfrø bløtet i vann frigjør en gelé-lignende masse som er effektiv for å lindre magesår. Når man inntar det, vil det hjelpe til med å roe ned betennelse og brennende smerte forårsaket av dette.

Disse, blant andre ting, er viktige kilder til omega-3-fettsyrer og kostfiber og næringsstoffer anbefalt for å fremme bedringen av magevevet i tilfelle av sår.

Oppdag: Tre remedier med linfrø for å lindre forstoppelse

Mat du bør unngå hvis du lider av magesår

Det er mye syreholdig mat som kan forverre situasjonen for pasienter med magesår. Det er viktig å lære seg å identifisere dem siden det ikke er en god idé å innta dem under bedringsprosessen.

ikke alt er bra for magen

De viktigste er:

  • Kaffe og drikker med koffein
  • Søtsaker og produkter med raffinert sukker
  • Kullsyreholdig drikke
  • Sterk mat
  • Alkoholholdig drikke
  • Fritert mat og hurtigmat
  • Brød og kjøpte kaker

Husk at du bør oppsøke en lege så snart du merker de første tegnene til magesår. Det er ikke sikkert det er så alvorlig, men det er alltid viktig at det er en lege som avgjør det.

Med disse matvarene vil du kunne dempe symptomene på magesår til en viss grad.

  • Hunt, R. H., Camilleri, M., Crowe, S. E., El-Omar, E. M., Fox, J. G., Kuipers, E. J., … Tack, J. (2015). The stomach in health and disease. Gut. https://doi.org/10.1136/gutjnl-2014-307595
  • Satyanarayana, M. N. (2006). Capsaicin and gastric ulcers. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/1040-830491379236
  • Smith, J. L. (2003). The role of gastric acid in preventing foodborne disease and how bacteria overcome acid conditions. Journal of Food Protection.
  • Fromm, D. (2011). Peptic Ulcer Disease. In Modern Concepts in Gastroenterology. https://doi.org/10.1007/978-1-4613-1789-0_2