7 overraskende fordeler med tilapia

Disse fiskene er kjent i den kulinariske verden for sin milde smak og enkle tilberedning. I denne artikkelen vil du lære om de mange fordelene med tilapia.
7 overraskende fordeler med tilapia

Siste oppdatering: 15 desember, 2020

Denne fisken er relativt ukjent her i Norge, men er veldig populær på verdensbasis. Tilapia kommer fra en gruppe fisk av afrikansk opprinnelse, sammen med Oreochromis aureus, nilmunnruger og Oreochromis mossambicus. Disse fiskene lever i ferskvann og er kjent i den kulinariske verden for sin milde smak og enkle tilberedning i ulike retter.

I denne artikkelen vil du lære om de mange fordelene med tilapia.

Denne typen fisk er kanskje ikke like populær som laks eller andre typer fisk, men fordelene med tilapia er mange. Den inneholder lite kalorier og fett, og takket være de rike mengdene med essensielle næringsstoffer er den perfekt for ethvert sunt kosthold.

Tilapia er faktisk en god kilde til vitamin D og proteiner av høy verdi. Når kroppen din absorberer næringsstoffene, er det mange uventede fordeler.

Vet du hva de er? I dag går vi gjennom syv av de viktigste grunnene til at tilapia er et godt alternativ til fiskemiddagen.

7 fordeler med tilapia

1. Det er et godt valg for gravide kvinner

Fordeler med tilapia

Fisk er ofte oppført som en av de farlige matvarene for kvinner som er gravide.

Siden tilapia har et veldig lavt kvikksølvinnhold og gir omega-3 fettsyrer, anbefales det imidlertid ofte som et supplement til kostholdet til gravide.

  • Kvikksølv er et giftig metall som har blitt oppdaget i farlig høye nivåer i visse fisker, som brosme, makrellstørje og atlantisk kveite.
  • Norske helsemyndigheter fraråder at gravide og barn under tre år spiser flere ulike typer fisk grunnet tungmetaller, blant annet store eksemplarer av ørret, blåkveite og gjedde.

2. Den inneholder DHA-syrer

DHA-innholdet i tilapia er en annen grunn til at det er bra for kvinner som er gravide.

Dokosaheksaensyre tilhører gruppen omega-3 fettsyrer. Samlet sett fremmer det utviklingen av sentralnervesystemet, hjernen og øynene til et foster, noe som er nøkkelen til deres generelle kognitive funksjon.

  • Generelt bør gravide kvinner prøve å innta minst 200 mg DHA per dag.
  • Blant de andre fordelene forbedrer DHA også sirkulasjonen, hjernefunksjonen og synet ditt.

3. Tilapia er en god proteinkilde

Det er en god proteinkilde

Bare ved å ta et blikk på næringsinformasjonen om tilapia, vil du se at denne matvaren inneholder en stor mengde protein med høy verdi.

Dette viktige næringsstoffet, som er involvert i kognitive prosesser og metabolsk helse blant mange andre ting, blir lettere assimilert i kroppen når det kommer fra maten du spiser.

  • Samlet gir hver porsjon på 100 gram tilapia opptil 20 gram protein. Dette kan sammenlignes med mengden i samme porsjonsstørrelse av kylling.
  • I tillegg inneholder protein av høy verdi flere aminosyrer og er en nødvendig komponent i et balansert kosthold.

4. Det beskytter den kardiovaskulære helsen

Videre er tilapia en enkel og deilig måte å gi viktige fordeler til det kardiovaskulærsystemet ditt på.

DHA forekommer ikke naturlig i kroppen. Det gir imidlertid viktige effekter når det kommer fra mat.

  • Først og fremst forbedrer det sirkulasjonen, noe som er en nøkkelfaktor for å unngå høyt blodtrykk og hjerteproblemer.
  • I tillegg reduserer det også mengden kolesterol i arteriene, en hovedårsak til aterosklerose og hjerte- eller karsykdommer.

5. Tilapia forbedrer fordøyelsen

Det forbedrer fordøyelsen

I motsetning til andre typer kjøtt, vil tilapia forbedre fordøyelsen. Dette er imidlertid ikke bare på grunn av de essensielle næringsstoffene den inneholder, men også takket være dens tekstur.

  • Denne fisken er veldig lett for fordøyelsessystemet. Kroppen din kan fordøye den raskt og forhindre betennelse eller forstoppelse.
  • Når du kombinerer den med grønnsaker, har du en komplett rett som fremdeles er veldig lett for kroppen din.

6. Det forhindrer anemi

Det er en liten mengde jern i tilapia. Den inneholder imidlertid andre næringsstoffer som kan bidra til å forhindre anemi. Disse inkluderer:

Disse næringsstoffene hjelper til med å holde huden, håret og neglene sunne.

7. Tilapia hjelper deg med å opprettholde en sunn vekt

Det hjelper deg med å opprettholde en sunn vekt

Til slutt er denne fisken et godt valg for å hjelpe deg med å ta vare på vekten din uten å bli sulten. Dette er takket være det høyverdige proteinet og de essensielle næringsstoffene i tilapia.

Disse næringsstoffene støtter dannelsen av muskelmasse, noe som forbedrer stoffskiftet.

  • Din fysiske og mentale ytelse vil også bli bedre, noe som vil gjøre deg sterkere og mer utholdende under trening.
  • Tilapia forlenger metthetsfølelsen og reduserer sultplager som fører til kontinuerlig småspising.

Er du klar for å tilsette tilapia i kostholdet ditt? Du kan grille den, bake den eller dampe den, og den vil alltid smake deilig.

Smaken og lukten av tilapia er heller ikke like sterk som annen fisk, noe som gjør den veldig attraktivt for mange mennesker. Hvis du likte denne artikkelen, må du passe på å dra nytte av fordelene med tilapia

Det kan interessere deg ...
6 fordeler med fiskeolje for helsen din
Veien til HelseLes den inn Veien til Helse
6 fordeler med fiskeolje for helsen din

Hovedårsaken til at det er flere og flere som kjøper fiskeolje er på grunn av den høye mengden omega-3 og for de positive effektene den på kroppen.



  • Bushkin-Bedient, S., & Carpenter, D. O. (2010). Benefits versus risks associated with consumption of fish and other seafood. Reviews on Environmental Health. Walter de Gruyter GmbH. https://doi.org/10.1515/REVEH.2010.25.3.161
  • Young, K. (2009, September). Omega-6 (n-6) and omega-3 (n-3) fatty acids in tilapia and human health: A review. International Journal of Food Sciences and Nutrition. https://doi.org/10.1080/09637480903140503
  • Stoneham TR, Kuhn DD, Taylor DP, et al. Production of omega-3 enriched tilapia through the dietary use of algae meal or fish oil: Improved nutrient value of fillet and offal. PLoS One. 2018;13(4):e0194241. Published 2018 Apr 11. doi:10.1371/journal.pone.0194241
  • Yamamoto K, Igawa K, Sugimoto K, et al. Biological safety of fish (tilapia) collagen. Biomed Res Int. 2014;2014:630757. doi:10.1155/2014/630757