8 matvarer som gir kroppen din fornyet energi

Kokosolje, sjokolade, nøtter og chiafrø fungerer som naturlige energigivere for kroppen din, i tillegg til å gi deg helsemessige fordeler.
8 matvarer som gir kroppen din fornyet energi

Siste oppdatering: 29 april, 2021

Takket være karbohydrater, proteiner og fett får kroppen din den energien den trenger for å utføre alle dine daglige aktiviteter. Men hvis du raskt blir sliten eller trøtt, er det et tegn på at du trenger mer “bensin” for å gi kroppen din fornyet energi og fortsette.

Energidrikker inneholder stimulerende stoffer som effektivt reduserer utmattelse og tretthet, men effektene varer bare kort tid.

Derfor er det bedre å investere pengene dine i følgende matvarer, både fordi de er sunnere og gir deg den energien du trenger:

1. Kokosolje

På grunn av den høye mengden av mellomkjedete triglycerider (MCT), gir kokosolje energi til kroppen din.

Det anbefales også for å bekjempe problemer fra enkle infeksjoner til degenerative sykdommer som kreft og Alzheimers.

Tradisjonelt sett inntar folk karbohydrater før de praktiserer en sport, men i realiteten endres denne tendensen til å innta fett laget av MCT.

Dette er fordi glukose raskt når leveren din for å bli fett. Dette gjør det nødvendig å spise forskjellige mengder gjennom dagen for å metabolisere fett og få energi.

På den andre siden fortsetter kokosnøttolje å gi deg den nødvendige energien litt etter litt etter å ha inntatt den.

2. Nøtter gir kroppen fornyet energi

nøtter gir kroppen fornyet energi

Nøtter er ideelle for å gi kroppen og hjernen din fornyet energi på grunn av deres høye magnesiuminnhold.

De er næringsrike og inneholder en høy mengde umettet fett, noe som er viktig for riktig kroppsfunksjon.

De reduserer dårlig kolesterol, reduserer følelser av angst og stress, og fremmer en generell følelse av velvære og gir deg et godt humør.

3. Mørk sjokolade

Bestående av minst 60% kakao, er sjokolade en ideell matvare for å gi energi til kroppen din og forbedre humøret ditt.

Den inneholder en god mengde mineraler og proteiner som hjelper deg med å beskytte immunforsvaret ditt, fungerer som en antioksidant og bidrar til å øke produksjonen av serotonin og endorfiner (lykkehormoner).

Denne matvaren bør konsumeres hver dag med måte. Å spise for mye kan føre til vektøkning og andre problemer knyttet til fedme.

4. Mango for å gi kroppen fornyet energi

Mango

Mango er rik på vitamin C, kalsium, kobber, magnesium og kalium. Sammen med sukkeret de inneholder, hjelper de til med å stimulere kroppen din og gir den den energien den krever.

De gir også andre fordeler for å opprettholde godt syn, normalisere blodtrykket og bekjempe eksterne bakterier for å forhindre smittsomme sykdommer.

I tillegg fungerer mango som antioksidanter, noe som forbedrer sirkulasjonen. Takket være de store mengdene jern de inneholder, er de brukt til å forebygge og bekjempe anemi.

5. Chiafrø

Chiafrø

I tillegg til å beskytte kroppen din mot frie radikaler, tjener de som antioksidanter og gir deg en følelse av mettet i en god tid fremover, chiafrø er super energigivende.

De inneholder omega-3-fettsyrer, fiber, fosfor, magnesium, kalsium og kalium.

De brukes til å forhindre høyt blodtrykk, redusere angst, og fremfor alt stimulere stoffskiftet ditt.

6. Honning

Med en spiseskje honning om morgenen og en til om ettermiddagen, vil kroppen din motta vitaminer, mineraler, antioksidanter og den nødvendige energien for å eliminere tretthet.

I tillegg kan vi finne følgende ting i honning:

  • Det er effektivt for å behandle sår i huden på grunn av dets antiseptiske egenskaper.
  • Det gir en følelse av avslapning og ro, både fysisk og psykisk.
  • Honning hjelper til med å behandle influensa og hoste.
  • Det stimulerer riktig immunsystemfunksjon.
  • Det bekjemper forstoppelse.

I tillegg kan du bruke honning som dressing eller søtningsmiddel for å inkludere det i ditt daglige kosthold.

7. Grønn te

gi kroppen din energi med grønn te

Grønn te inneholder en høy mengde koffein, som bidrar til å stimulere nervesystemet ditt. Det er en antioksidant, antibiotika og regulator for blodsirkulasjonen.

På grunn av dens vanndrivende virkning, anbefales det for å fjerne overflødig væske og rense kroppen. Det stimulerer stoffskiftet og hjelper til med å redusere overflødig kroppsvekt.

8. Gi kroppen din fornyet energi med bananer

Bananer er en utmerket energikilde. De anbefales på det sterkeste for idrettsutøvere, siden de inneholder magnesium for å styrke musklene.

De gir karbohydrater og er rik på fosfor, folat og astringerende stoffer. De gir også kroppen din tryptofan, og hjelper med å bekjempe depresjon og følelsesmessig utmattelse.

Det kan interessere deg ...
6 kostholdsvaner som kan bekjempe kronisk utmattelse
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
6 kostholdsvaner som kan bekjempe kronisk utmattelse

Føler du deg trøtt hele tiden? I dag forteller vi deg hvordan du kan bekjempe kronisk utmattelse. Les denne artikkelen da vel!



  • Croteau E, Castellano CA, Richard MA, Fortier M, Nugent S, Lepage M, Duchesne S, Whittingstall K, Turcotte ÉE, Bocti C, Fülöp T, Cunnane SC. Ketogenic Medium Chain Triglycerides Increase Brain Energy Metabolism in Alzheimer’s Disease. J Alzheimers Dis. 2018;64(2):551-561. doi: 10.3233/JAD-180202. PMID: 29914035.
  • Abdelhamid AS, Brown TJ, Brainard JS, Biswas P, Thorpe GC, Moore HJ, Deane KH, AlAbdulghafoor FK, Summerbell CD, Worthington HV, Song F, Hooper L. Omega-3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2018 Jul 18;7(7):CD003177. doi: 10.1002/14651858.CD003177.pub3. Update in: Cochrane Database Syst Rev. 2018 Nov 30;11:CD003177. PMID: 30019766; PMCID: PMC6513557.
  • Filippini T, Violi F, D’Amico R, Vinceti M. The effect of potassium supplementation on blood pressure in hypertensive subjects: A systematic review and meta-analysis. Int J Cardiol. 2017 Mar 1;230:127-135. doi: 10.1016/j.ijcard.2016.12.048. Epub 2016 Dec 21. PMID: 28024910.